Tuesday, November 4, 2008

SAJAK "DAMAI ABADI" 2 VERSI

Salam kepada semua,

Pada 02 November 2008, Seminar Harapan Baru Untuk Malaysia (SEHARUM) peringkat negeri Pahang telah diadakan di Hotel Seri Malaysia, Temerloh.

Beberapa kertas kerja telah dibentangkan oleh panel-panel jemputan seperti YB Fuziah Salleh (Ahli Parlimen Kuantan), Sdr Mustaffa Kamil Ayub (Pengarah SEHARUM), Sdr Shamsul Iskandar (Ketua AMK Malaysia), Tn Hj Abas Awang (Bekas Pengarah Pelajaran WP) dan YBhg Dato' Fauzi Abd Rahman (Bekas Timbalan Menteri Penerangan).

Berbagai isu yang dibangkitkan, berbagai perkara yang diutarakan, berbagai pandangan di lontarkan namun bacaan sajak yang dibacakan oleh Dato' Fauzi Abd Rahman ketika membentang kertas kerja di seminar tersebut amat menarik perhatian peserta seminar sehari tersebut yang mana turut mempunyai tajuk "Damai Abadi" tetapi berbeza dengan sajak versi Pak Lah. Perbandingan 2 sajak ini dengan 1 tajuk yang sama "Damai Abadi":


SAJAK "DAMAI ABADI' VERSI PAK LAH

Aku cari bukan harta bertimbun-timbun
Untuk hidup kaya raya

Aku cari bukan wang berjuta-juta
Untuk hidup bergaya

Aku cari bukan kawan-kawan
Untuk hidup sekadar berfoya-foya

Aku cari mana dia Al-Ghazali
Aku cari mana dia Al-Shafie

Aku hidup kerana Dia Rabbi
Dia lah Teman, Dia lah Wali
Kita bongkar rahsia sunnah nabi
Cari panduan

Dia mencukupi, aku hidup bererti
Menikmati damai abadi



SAJAK "DAMAI ABADI" VERSI DATO' FAUZI

Anak dan menantu ku telah cukup menghimpun
Aku kaya tidak terhingga

Dengan jawatan dan teman ku yang muda
Hidup ku di puja-puja

Selagi aku miliki kedudukan
Sentiasa didampingi pelawak berjenaka

Aku jumpa Ghazali Shafie
Terlantar di hospital, tanpa siapa peduli

Hanya lisan ku berteka teki
Agar korang tetap mempercayai
Satu lakonan ku yang bestari
Cari makan

Sekarang mencukupi, aku nak berhenti
Akan ku lihat pengganti ku mati


Seminar ini telah menerangkan peranan yang perlu dimainkan oleh setiap rakyat Malaysia serta menjelaskan lagi pelbagai harapan serta hasrat sekiranya pimpinan yang baru mengambil alih peranan sebagai pemerintah.

No comments: