Thursday, December 18, 2008

GARA-GARA PRK KUALA TERENGGANU:DULU WANG EHSAN SEKARANG ROYALTI KEMBALI

Gambar 1) YAB Dato Ahmad Said, MB Terengganu sekarang

Gambar 2) YAB Dato Seri Najib Tun Abd Razak, 'Bakal' Perdana Menteri Mac 2009

Gambar 3) Mantan MB Terengganu Dato Seri Idris Jusuh bersama 'Bakal' Mantan PM Dato Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi


Salam pada semua,

Saya tersenyum sendiri apabila mendengar kini Kerajaan Terengganu sudah mula memperolehi kembali Royalti Minyak semalam. Suatu ketika dahulu, kalau tak salah ingatan saya pada tahun 2001 kecoh satu negara gara-gara 'pertelingkahan' berkenaan dengan royalti minyak ini diantara kerajaan Terengganu pimpinan PAS ketika itu dengan kerajaan Persekutuan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia ketika itu.

Berbagai hujah yang dikemukakan oleh 'pemuka-pemuka' didalam Umno serta BN samada dari luar Terengganu atau dari dalam negeri Terengganu itu sendiri. Masih terbayang-bayang saya bagaimana ketika itu Dato' Seri Rais Yatim bermati-matian memperkatakan bahawa

"Tiada perjanjian sebenar-benarnya antara kerajaan Persekutuan dengan kerajaan Terengganu dalam hal pembayaran wang royalti minyak ini. Semuanya hanyalah pemberian ehsan daripada kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Terengganu kerana minyak ini dijumpai di persisiran pantai Terengganu. Yang ada hanyalah cuma 'Perjanjian Persefahaman atau pun MOU!"

Begitu juga lah apabila Tengku Razaleigh sendiri pernah ditanya perkara ini oleh wartawan turut mengiyakan perkara ini. Jawapan ini secara tidak langsung telah mengesahkan serta menguatkan lagi fakta bahawa sememangnya tiada perjanjian yang khusus tentang pembayaran wang royalti kepada kerajaan Terengganu. Tengku Razaleigh sebagai bekas Menteri Kewangan serta bekas Pengerusi Petronas diawal penubuhan syarikat petroleum negara ini sudah tentulah mengetahui begitu banyak berkaitan pembayaran ini dan semestinya kenyataan beliau itu ada 'asas'nya menurut wartawan lagi.

Kenyataan-kenyataan yang menafikan hak kerajaan Terengganu ini juga turut berkumandang lagi apabila beberapa pemimpin dari Terengganu sendiri seperti Dato Seri Idris Jusuh yang ketika itu adalah Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu yang begitu lantang sekali agar royalti minyak ini di tarik kerana pada pandangan beliau dan juak-juak UMNO Terengganu kononnya kerajaan Terengganu pimpinan PAS tidak pandai hendak menguruskan wang ini malahan dipercayai akan turut 'menyalurkan' wang royalti ini kepada PAS pusat serta memperkuatkan PAS di semua negeri-negeri di Malaysia!

Akhirnya, Kerajaan Persekutuan yang diketuai oleh Tun Dr Mahathir Mohamad ketika itu pun menarik kesemua royalti yang sepatutnya dibayar kepada kerajaan Terenggau pada setiap suku tahun serta merta. Itulah kerja puak-puak UMNO ini yang begitu mementing politik mereka daripada memberi peluang untuk kerajaan yang sah ketika itu menguruskan wang royalti ini. Mulai 2002 maka kesemua royalti itu telah ditukarkan namanya kepada 'wang ehsan' yang mana terus disalurkan oleh kerajaan pusat melalui jabatan-jabatan kerajaan persekutuan di Terengganu serta turut juga disalurkan melalui UMNO negeri yang di pimpin oleh Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu ketika itu.

Akibat kaedah wang ehsan ini jugalah pihak kerajaan Terengganu pimpinan PAS ketika itu telah mengambil tindakan mahkamah untuk penyelesaiannya sehingga ke hari ini masih lagi belum mencapai kata putus dan tiada keputusan oleh pihak berkenaan. Ketika BN berjaya mengambil alih kerajaan Terengganu pada PRU 11 2004 lalu, kaedah pembayaran masih lagi diteruskan melalui wang ehsan namun perbelanjaan yang begitu 'kasar' serta tidak diketahui langsung oleh sesetengah YB-YB BN sendiri telah 'memerangkap' Menteri Besar sendiri iaitu Dato Seri Idris Jusuh! Berbagai pembangunan kononnya untuk rakyat Terengganu telah dibuat walaupun hakikatnya langsung tidak beri manafaat kepada rakyat Terengganu seperti Monsoon Cup yang diadakan setiap tahun disana.

Ini di buktikan melalui kenyataan yang dibuat oleh Menteri Besar barunya Dato Ahmad Said apabila diminta mengulas berkenaan wang ehsan dan cara ianya dibelanjakan. Beliau sendiri mengakui tidak di ketahui kemana di belanjakan, untuk tujuan apa dan kadang-kadang apabila projek yang diadakan di negeri sendiri pun begitu pelik dan tidak sepatutnya diadakan menurut kehendak rakyat Terengganu itu sendiri!

Sejak dari itu, kerajaan Terengganu mulai 'bermimpi' agar wang royalti ini dapat diberi serta diuruskan sendiri oleh kerajaan pimpinannya. Menerusi kenyataannya yang terbaru pada awal November lalu apabila ditanya oleh wartawan sebaik sahaja beliau selesai menemui Perdana Menteri bagi membincangkan tentang wang royalti ini, beliau hanya mampu berkata paling awal kerajaan negeri akan memperolehi secara terus wang royalti ini hanyalah Mac 2009 nanti!

Tetapi di takdir Allah SWT, Kita hanya merancang tetapi Allah jua yang menentukan......Kematian Allahyarham Dato Razali (Timbalan Menteri Pelajaran merangkap Ahli Parlimen K.Terengganu) telah menukarkan segala-galanya. Akibat daripada Pilihanraya kecil Kuala Terengganu yang bakal berlangsung pada 17 Januari 2009 nanti, tidak semena-mena wang royalti dapat di kembalikan kepada kerajaan Terengganu. Ibarat sedikit kata-kata Timbalan Perdana Menteri ketika di penyerahan 'Mock-up Cheque' baru-baru ini ;

" Kerajaaan Pusat akan membayar secara terus wang royalti ini bagi memudahkan kerajaan Terengganu berbelanja serta menyusun pembangunan yang perlu dibuat di negeri ini demi rakyat negeri dan mahu rakyat menikmatinya"
"Dengan adanya pitih ini maka mudahlah kerajaan Terengganu menguruskannya sendiri..."

keputusan yang dibuat ini benar-benar memeranjatkan kita semua kerana kalau dahulu ditahun-tahun awal kemenangan PAS menguasai kerajaan Terengganu, bermacam helah dan hujah yang dikemukakan sehingga ada yang mendakwa tiadanya perjanjian khusus berkaitan wang royalti ini, yang ada cuma belas ehsan kerajaan Persekutuan sahaja terhadap negeri Terengganu untuk memberinya.....itu UMNO oh UMNO....demi pilihanraya dan umpan untuk rakyat, segala-galanya boleh berubah sekelip mata!

No comments: