Thursday, August 12, 2010

KENAPA TIDAK MANSUHKAN TERUS?

Langkah Kabinet yang bersetuju untuk menarik balik senarai hitam kenderaan buat sementara waktu mulai semalam sehingga 28 Februari 2011 amatlah dialu-alukan oleh kita semua.

Walaupun langkah ini hanya sementara sahaja sebagaimana yang ditegaskan oleh Kementerian Pengangkutan tetapi ianya amat bermakna kepada rakyat negara ini kerana tindakan tersebut dapat memberi kelonggaran kepada orang ramai sempena musim perayaan yang bakal tiba nanti termasuklah Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Krismas serta Tahun Baru Cina nanti.

Penangguhan sementara penyenaraihitam ini membolehkan para mereka yang menerima saman ini boleh menjelaskannya secara penuh atau pun secara ansuran didalam tempoh kelonggaran yang ditetapkan itu.

Sebagaimana yang ditegaskan oleh Menteri Pengangkutan juga, DS Kong Chon Ha menyatakan tindakan tegas tetap akan diambil kepada mana-mana pemandu yang masih engkar untuk menjelaskan saman mereka selepas daripada 28 Februari tahun hadapan.

Dalam pada itu kita juga ingin tahu, sekiranya kerajaan boleh menangguhkan isu saman ekor serta senarai hitamkan pemandu ini, kenapa tidak boleh membatalkan terus sahaja saman ini demi menyenangkan rakyat disamping mengelak daripada isu lain yang bakal timbul nanti?

Secara jujurnya menangguh sementara perlaksanaan ini bukanlah suatu tindakan yang adil untuk rakyat kerana akhirnya rakyat jugalah yang akan memikul bebannya dan juga kembali tertekan dek isu ini yang tiada penghujungnya.

Kita juga berharap akan ada satu mekanisme yang lain untuk menyelesaikan isu ini yang lebih kearah mesra pelanggan sekaligus dapat mengurangkan bebas rakyat.

Adalah lebih baik sekiranya pihak Polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mampu mencari kaedah atau alternatif baru untuk penyelesaian kes yang tertangguh ini.

Disamping itu juga kita juga perlu membawa pesalah trafik ini ke muka pengadilan di mahkamah dahulu sebelum namanya boleh disenarai hitamkan oleh pihak polis atau pun JPJ sebagaimana berasaskan perundangan negara kita ini.

No comments: