Tuesday, October 28, 2008

MENGATA ORANG 'DIA' YANG LEBIH

Salam pada semua,

2, 3 hari kebelakangan ini, riuh rendah satu negara dengan isu yang dikeluarkan di akhbar Utusan Malaysia berkaitan soal penambahan tulisan-tulisan cina dan tamil serta tulisan jawi/arab di jalan-jalan dikawasan bersejarah yang digazetkan oleh Unesco (World Heritage Site).

Berdasarkan apa yang diperjelaskan oleh kerajaan Pulau Pinang berkaitan dengan penambahan tulisan tersebut, sumber mengatakan bertujuan bagi menunjuk kepada pelancong-pelancong asing tempat-tempat yang bersejarah dan memudahkan lagi mereka apabila penambahan tulisan tersebut diadakan.

Dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini 28/10/2008 memaparkan bagaimana beberapa pihak membidas usaha dan langkah yang dilakukan oleh kerajaan Pulau Pinang. Umno Bahagian Tanjung Pulau Pinang mempersoalkan niat sebenar kerajaan untuk memasang papan tanda jalan didalam tulisan tersebut bagi tujuan warisan di jalan-jalan sekitar Pulau Pinang. Bagi mereka tiada sebab yang kukuh untuk kerajaan negeri ini bertindak sedemikian.
"Jika sebab pelancongan pun memang tidak boleh diterima kerana pelancong datang negeri ini untuk mengenali keunikan negara kita dan bukannya hendak tau pasal jalan. Lagipun bahasa bukan isu kepada mereka kerana bahasa melayu menggunakan abjad-abjad roman dan itu sesiapa pun tau baca, jadi papan tanda jalan bukan satu masalah" Ulasan yang dibuat oleh Raja Munir Shah Raja Mustapha, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanjung.

Kenyataan yang dibuat oleh UMNO ini juga mengaitkan isu politik didalam hal ini. Bagi mereka isu pelancong yang tinggal disini pun tidak akan mengalami masalah kerana katanya, pelancong telah pun ada peta malahan sikap masyarakat kita yang sentiasa mesra dan suka membantu para pelancong.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Tanjung Sdr Jeffri Salim menambah, "Mereka akan mengadakan bantahan sekaligus meminta agar papan tanda itu diturunkan jika ianya dilaksanakan kelak. Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi dan telah termaktub dalam perlembagaan negara ini, jadi pemasangan papan tanda jalan dengan pelbagai bahasa tidak perlu dilaksanakan"

Sementara itu Naib Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Persatuan Sejarah Malaysia, Datuk Nik Mohamed Nik Mohamad Salleh berkata, "kerajaan negeri harus memberi pertimbangan terhadap tujuan sesuatu papan tanda yang dipasang". Katanya lagi, "kerajaan negeri Pulau Pinang sepatutnya mengutamakan kepentingan rakyat tempatan daripada orang luar iaitu dengan mempermudahkan sesuatu perkara bukannya melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan polemik antara kaum"

Ketua Penerangan Puteri UMNO, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, telah jelas seluruh rakyat negara ini memahami bahasa melayu dan tidak mempunyai masalah untuk memahaminya. Beliau juga berharap agar Kerajaan Pulau Pinang dapat menghormati bahasa rasmi negara dengan tidak mencampuri bahasa-bahasa lain pada papan tanda.

Berbalik kita soal tujuan penambahan tulisan-tulisan tersebut ditambah. Di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pun turut mempunyai papan-papan tanda dalam pelbagai bahasa, ada Arab, ada Jepun dan berbagai bahasa lagi. Kenapa mereka semua ini sedikit pun tidak memberi komen? Kalau nak dikatakan tidak menghormati bahasa rasmi negara, pun boleh dikatakan ye, tetapi ini berkaitan soal memudahkan para pelancong yang datang ke negara kita atas tujuan yang satu iaitu perlancongan!

Begitu juga di Bukit Bintang, disesetengah tempat dan lorong turut di namakan didalam Bahasa Arab kerana bagi memudahkan para pelancong dari negara Arab ke situ dan sebab itu lah diletakkan tulisan arab. Dalam hal ini kita semua kena rasional, Kerajaan Pulau Pinang hanya menambah tulisan-tulisan tersebut pada beberapa lokasi yang difikirkan sesuai dengan imej sebagai kawasan perlancongan warisan dunia.

Kalau nak dikirakan ini salah, kenapa para pemimpin ini tidak memberi komen atau menentang atau mengadakan protes di KLIA atau di Bukit Bintang bagi menunjukkan kepada semua bahawa kita menetang sebarang penambahan tulisan selain bahasa melayu sahaja. Soal mengutamakan pelancong luar daripada dalam negara, Apakah yang dilakukan di KLIA terutamanya lebih mengutamakan masyarakat tempatan ke? KLIA sebagai pintu masuk utama negara sepatutnya lebih kedepan untuk kita menonjolkan penggunaan bahasa melayu kepada orang luar. Tetapi kenapa kita tidak lakukan? Sebabnya kita tidak pernah membuang tulisan atau bahasa melayu tersebut cuma menambah beberapa tulisan bahasa lain.

Dalam hal ini pun sama, kerajaan Pulau Pinang tidak membuang tulisan bahasa melayu tetapi menambah beberapa bahasa yang difikirkan perlu sahaja. Sebagai contoh, dikawasan melayu papan tanda akan turut mempunyai tulisan jawi atau arab, begitu juga di kawasan Cina dan India akan turut mempunyai tulisan Cina dan India tanpa membuang tulisan Melayu. Tujuannya hanya lah satu, sama seperti di KLIA atau Bukit Bintang iaitu untuk tujuan utama perlancongan!

1 comment:

Unknown said...

Tuan,

Sebenarnya perihal bahasa Melayu ini sudah tidak wajar menjadi isu kerana menjadi antara persetujuan terawal politik dalam hubungan PUTERA-AMCJA yang memuktamadkan bahawa Melayu sebagai rupa bangsa dan citra warganegara bagi Malaysia. Inilah antara kontrak sosial terawal penduduk Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia) yang dapat dilihat dalam manifesto pilihanraya pertama pada tahun 1955 oleh Perikatan UMNO-MCA-MIC iaitu "menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi dalam masa sepuluh tahun sesudah merdeka”.

Namun kini setelah kemerdekaan berusia setengah abad sejauhmana kata dikota? Ketika semua orang menunding jari telunjuk pada kaum lain saya rasa 3 jari yang lain akan menunjuk pada batang tubuh Melayu itu sendiri yang mengkhianati warisan bahasa leluhur mereka. Jawapannya saya kira dalam satu frasa dan premis iaitu "Memelayukan Bahasa dan Membahasakan Melayu".