Wednesday, October 15, 2008

MUKHRIZ & ANGIN PERUBAHAN

Salam pada semua,

Berita terkini percalonan untuk pertandingan merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO semakin sengit dan hangat. Namun berdasarkan sumber media massa milik negara menunjukkan bagaimana hanya 3 nama calon sahaja yang sentiasa meniti dibibir perwakilan pemuda UMNO diseluruh negara kecuali Sarawak yang mengadakan persidangan pemuda bahagian sekarang ini.

Mukhriz Mahathir, anak kepada bekas PM Malaysia ke 4 kini mendahului begitu jauh iaitu menperolehi percalonan sehingga hari ini sebanyak 40 percalonan dan secara rasminya telah melepasi kuota untuk bertanding sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Di ikuti oleh Khairy Jamaluddin (menantu kesayangan Pak Lah) yang baru memperolehi 20 percalonan dan di ikuti oleh saingan ke 3 nya iaitu bekas MB Selangor, Khir Toyo 12 percalonan.

Mukhriz yang begitu vokal dan lantang menyuarakan pandangan-pandangannya secara peribadi kepada Pak Lah terutamanya selepas PRU 12 baru -baru ini begitu yakin akan memenangi jawatan ketua pemuda pada permilihan yang akan datang berdasarkan sokongan akar umbi terutamanya. Perubahan yang mahukan kepada beliau ini begitu meluas diseluruh negara. Percalonan yang begitu mendadak selepas seminggu persidangan pemuda bahagian berlangsung menunjukkan bagaimana pola percalonan begitu menyebelahi beliau.

Penganalisis politik, Joceline Tan didalam The Star turut membuat ulasan yang sama tentang keupayaan beliau kini berbanding percabar yang paling hampir iaitu KhairyJamaluddin,

"Datuk Mukhriz Mahathir was probably as surprised as many others in Umno to have zoomed ahead of the assumed strongman candidate Khairy Jamaluddin. By the end of first weekend round of Umno Youths divisions meetings on sunday, he had 40 nominations, more than the minimum 38 he needed to contest the umno youth leadership! getting the requisite nominations is a key psychological milestone and that he got there before Khairy and Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo has been pretty stunning"

Ini menunjukkan perubahan yang ada ketika persidangan ini telah mula wujud lebih-lebih lagi selepas pengumuman Pak lah yang tidak akan mempertahankan lagi jawatan Presiden Umno pada pemilihan parti Mac 2009 ini. Apa yang berlaku kini turut di akui oleh ramai perwakilan pemuda itu sendiri.

Harrison Hassan, Ketua Pemuda Umno Subang yang baru turut mengakui bahawa segalanya telah berubah kini. Perubahan yang diharapkan ini diharapkan mampu diterjemahkan ketika pemilihan pada mac nanti. Respon yang ditunjukkan oleh perwakilan pemuda kini juga telah jelas menunjukkan bahawa Mukhriz kini menjadi pilihan yang utama para perwakilan pemuda bahagian untuk mencalonkan beliau. Statistik secara rambang sebagaimana yang berlaku di beberapa bahagian telah membuktikan Mukhriz sentiasa ke depan berbanding Khairy dan Khir Toyo.

Di Setiawangsa, keputusan yang dibuat oleh perwakilan menunjukkan Mukhriz menang 53, Khir 29 dan Khairy cuma 7 undi sahaja. "Angin perubahan yang mahukan Mukhriz begitu kuat dan amat ketara disini" kata Zulfida, ahli pemuda umno dari Setiawangsa itu.
Manakala apa yang berlaku di bahagian Tenggara, Johor lagi dahsyat apabila perwakilan pemuda menjerit "Tidak Mahu!" sebaik sahaja nama Khairy dicadangkan sebagai calon ketua pemuda Umno Malaysia. Keputusan lain seperti di Batu Pahat, Khairy hanya memperolehi 3 undi berbanding Khir 95 dan 186 undi untuk Mukhriz.

Berdasarkan pengamatan terkini, trend penolakan terhadap Khairy ini akan berterusan dan arus perubahan serta bantahan terbuka perwakilan kepada Naib ketua pemuda Umno, Khairy sudah jelas membuktikan segalanya. Itulah Umno....ketika pemimpin berada dipuncak kuasa ramai yang mendokongnya, ketika di ambang kejatuhan kini, lihat lah bertapa ramai yang membencinya.....

Filasuf Pakistan, Mohamad Iqbal pernah menulis didalam bukunya;

"Dalam sebuah negara yang bergolak, para penguasa, politikus dan ahli korporat tidak tidur lena, yang tenteram dan tidak diterjah masalah ialah ahli sufi. Ahli-ahli sufi adalah manusia mengejar Tuhan, sedangkan penguasa, politikus dan saudagar mengejar kuasa dan harta. Tinggalkanlah dunia politik jika mahu hidup tenteram, seperti dilakukan sufi terkenal Ibrahim Adham (Ahli Sufi ini meninggalkan istana/kuasa dan ladang kuda/harta, kemudian berkelanan sehelai sepinggang).


Manakala hujah ahli agamawan yang terlibat dengan politik;

"Bukankah dengan kuasa, penguasa boleh mendekatkan rakyat dengan Tuhannya? politik sekali-kali tidak terpisah daripada agama (Islam)".

Jawab kelompok ketiga;

"kami menyertai politik, namun kami tidak sesekali akan mengheret agama masuk ke kandangnya. Kerana agama itu sifatnya suci sedangkan politik itu sifatnya kotor."

Hujah kelompok ketiga sudah dijawab oleh Ayatollah Khomeini 30 tahun lalu;

Politik kamu (sekular) itu yang kotor, politik Islam tidak...


Itulah hakikatnya...angin perubahan memang perlu tetapi adalah lagi baik perubahan ini disulami dengan nasihat...

1 comment:

Unknown said...

zan... tak paham aku yang kau dok kalut nok ulas pasal hal-hal dalam kelambu umno. sepatutnya mu lebih fokus dalam hal-hal berkaitan dengan prinsip-prinsip keadilan seperti yang mu dok perjuangkan selama ni.. apa kaitan mukhris ngan pkr...