Thursday, December 3, 2009

APABILA CHOP KETUA UMNO BAHAGIAN 'LEBIH POWER' DARIPADA PEGAWAI KERAJAAN!

Mendapat tahu betapa hebat dan ‘power’nya chop Ketua Bahagian Umno disetiap kawasan parlimen untuk kelulusan projek terutamanya kepada kontraktor kelas F adalah sesuatu yang tidak mengejutkan langsung malahan lebih daripada itu lagi seseorang ketua bahagian Umno mampu melakukannya.

Peranan serta kuasa yang dimiliki oleh seseorang ketua bahagian Umno itu kadang kala ‘mengalahkan’ seseorang penjawat awam kanan di sesuatu daerah seperti Tuan Pegawai Daerah (DO) dan Penolong-penolong Pegawai Daerah (ADO) yang lain terutama peranannya didalam pengagihan ‘projek’ demi ‘tembolok’ kroni masing-masing!

Sebagaimana yang didedahkan di Dewan Rakyat oleh Dato’ Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) dalam soalan tambahannya kepada Kementerian Kewangan berhubung projek-projek untuk kontraktor kelas A sehingga F.

"Saya dapat tahu ada perjumpaan seorang menteri kabinet yang mengarahkan supaya projek-projek tidak disalurkan kepada penyokong Pakatan Rakyat. Malah ada surat pekeliling mengarahkan kontraktor mendapatkan cop Ketua Umno Bahagian untuk mendapatkan projek."

Pendedahan beliau ini telah membangkitkan rasa tidak senang ahli-ahli parlimen BN yang lain terutamanya daripada Umno dengan beberapa ahli parlimen cuba mengganggu Mahfuz seraya menjawab dan melaungkan; "Biasalah kroni !"

Ketika menjawab soalan itu, Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Awang Adek cuba memperlekehkan soalan Dato’ Mahfuz dengan mengatakan ianya tidak berlandaskan fakta dan bukti apabila menuduh dan mengatakan;

"Ini masalahnya, tidak mahu sebut siapa dan surat yang dikatakan pun tidak ada!"

Kenyataan yang memperlekehkan Dato’ Mahfuz menyebabkan Mahfuz dengan segera bingkas bangun dan berjanji akan menunjukkan surat tersebut pada sidang Parlimen esok.

"Esok saya bawa surat dan bukti ada arahan itu!"

Kata-kata oleh Mahfuz ini menyebabkan dewan rakyat semakin kecoh dengan perasaan tidak puas hati oleh sesetengah ahli parlimen daripada Umno / BN.

Sementara itu soalan oleh YB Mohd Nizar Zakaria (BN- Parit) yang meminta Menteri Kewangan menyatakan strategik garis panduan dalam pengagihan projek-projek kepada kontraktor-kontraktor kelas A,B,C,D dan E diberi peluang sebagaimana kontraktor kelas F dan apakah bentuk polisi pihak bank bagi memudahkan pinjaman kepada kontraktor.

Datuk Awang Adek memberitahu bahawa pemilihan kontraktor A, B, C dan D bagi melaksanakan projek kerajaan adalah melalui proses tender terbuka atau tender terhad bagi mendapat persaingan yang kompetetif sebagaimana kenyataannya;

"Inilah adalah sejajar dengan matamat kerajaan untuk mewujudkan persaingan yang sihat antara kontrator berdaftar," .

Sebelum itu beliau memberitahu projek berjumlah lebih RM10 juta diberikan kepada kontraktor kelas A, diikuti susunan gred manakala kelas F sekitar kurang RM20,000 sehingga RM200,000 mengikut keupayaan.

Sebenarnya kita tidak pernah mempertikai hasrat dan langkah mulia kerajaan didalam menentukan pemberian kpada perolehan sesuatu projek tersebut tetapi seharusnya biarlah telus dan terbuka agar adil kepada semua kontraktor.

Bagi kita apabila orang-orang politik seperti ini sudah mula menguasai hal ehwal pentadbiran awam dengan mengarah itu dan ini, sudah pasti ia akan mengurangkan hak serta kebebasan para penjawat awam untuk menjalankan tugas mereka.

Kita seharusnya serius dalam hal ini sebagaimana isu yang didedahkan oleh Mahfuz Omar akan ‘kehebatan’ ketua-ketua bahagian Umno dengan 'menolak' segera salah laku ini dan isu ini tidak boleh sama sekali dipandang sebagai perkara biasa kerana lambat launnya perbuatan seperti akan merosakkan sistem pentadbiran awam di Negara kita sekiranya ia tidak dibendung dengan kadar segera.

No comments: