Wednesday, December 9, 2009

INDIKATOR “NEGERI MAJU” PADA PANDANGAN IBRAHIM ALI

Kecaman secara terbuka oleh Dato Ibrahim Ali ketika menghadirkan diri untuk menyampaikan ceramah isu-isu semasa tanahair di Batu Kurau, Perak malam kelmarin terhadap beberapa pimpinan Pakatan Rakyat (PR) amatlah dikesali sama sekali.

Didalam ceramah tersebut, beberapa pemimpin daripada PKR seperti Dato Sri Anwar Ibrahim (DSAI) serta Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat (PAS) serta pimpinan DAP turut di ‘hina’ sedemikian rupa oleh Ibrahim Ali ini yang mengaitkan kerjasama pakatan pembangkang ini sebagai ‘penghancur melayu’!

Sesungguhnya insan yang bernama Ibrahim Ali ini sememangnya seorang yang mudah lupa akan pertolongan orang lain yang telah mengangkatnya kembali ke persada politik tanah air ini apabila tidak habis-habis terus ‘menyerang’ TG Nik Aziz sehingga berani beliau mengatakan pemimpin-pemimpin PAS kini berada ditahap ‘masuk wad gila’ dek kerana kenyataan-kenyataan yang dikatakan ‘mengarut’ terutamanya sebagaimana yang dikeluarkan oleh TG Nik Aziz sendiri.

Beliau juga berani mempertikai soal kerberkatan doa Tok Guru apabila dengan selambanya berkata;

“kalau benar doa tok guru berkat sudah tentu Kelantan kini sudah menjadi negeri yang paling maju dan mungkin sudah ada 10 menara berkembar seperti menara Petronas kini”

Alangkah ‘mundur’nya tahap pemikiran dan IQ Ibrahim Ali ini apabila menjadikan menara berkembar Petronas sebagai KPI atau indikator kemajuan pada sesebuah negeri. Maknanya kalau mampu membina sekurang-kurangnya 2 atau 3 menara sebesar dan setinggi menara berkembar Petronas, maka negeri itu sudah terlalu maju!

Ibrahim Ali ini turut mengulangi kenyataan yang hampir sama dan miripnya sebagaimana kenyataan yang dibuat oleh pemimpin Umno apabila berterusan mengaitkan pimpinan PAS seperti mantan MB Perak DS Nizar Jamaluddin adalah seorang yang telah ‘diperkudakan’ oleh DAP ketika memimpin kerajaan PR Perak selama hampir setahun lalu.

Apa yang paling ‘kurang ajar’ sekali ialah apabila Ibrahim Ali secara berani menuduh dan mengatakan DSAI ini adalah benar-benar pengkhianat kepada orang melayu dan orang melayu akan hancur sekiranya berterusan memberikan sokongan kepada DSAI dan ‘kuncu-kuncunya’ (PAS & DAP) di pilihanraya yang akan datang.

Untuk apa beliau berterusan mengungkit jasa Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap DSAI selama DSAI berada didalam kabinet sejak 1982 sehinggalah dipecat pada 02 September 1998? Apakah kerana jasa ini seseorang itu tidak boleh bersuara atau berbeza pendapat dek kerana ‘budi’ yang telah bertahun disemai terhadap DSAI walaupun ketidakadilan dan kezaliman dilakukannya berada didepan mata?

Sebenarnya Ibrahim Ali sendiri lupa bahawa DSAI sendiri pun pernah menolong beliau dan membantu beliau secara tidak langsungnya sebagai ahli dan pemimpin Umno pada suatu ketika dahulu. Semua orang tahu perkara ini cuma pada perkiraan DSAI untuk apa kita mengungkit semua ini kalau sekadar untuk ‘mempertahankan’ diri daripada dakwaan yang remeh temeh ini sebagaimana yang didakwa oleh Ibrahim Ali?

Tuduhan yang berterusan mengatakan DAP ini sebagai ‘musuh’ utama orang melayu dengan menuduh DAP bersikap perkauman yang ekstrim juga adalah suatu perkara yang tidak masuk akal manusia normal seperti kita.

Kenapa Ibrahim Ali hanya berani menuduh DAP sahaja yang menghina raja-raja melayu, menyamakan Islam dengan agama yang lain serta memperlekehkan bahasa melayu? Apakah perkara ini benar? Sejarah tidak pernah membohongi kita semua rakyat Malaysia terutamanya orang melayu yang ada akal.

Siapakan yang berani menentang raja-raja melayu secara terbuka samada menghentam didalam akhbar dan media elektronik seperti TV dan radio kalau tidak Umno (termasuk juga Ibrahim Ali) ini yang memulakannya bukan sahaja kini tetapi sejak tahun 60an – 70an lagi pun dan kemuncaknya adalah pada tahun 1983 dan 1993 sehingga ada seorang pemimpin Umno yang berani ‘menabal’ sultan baru di tengah padang walhal sultan yang sedia ada itu masih ada sehingga kini.

Siapakah yang memperlekehkan bahasa melayu kalau tidak Umno juga yang melakukannya? Siapa yang beria untuk melaksanakan PPSMI yang menjadikan subjek bahasa Inggeris sebagai bahasa yang digunakan untuk mengajar Sains dan Matematik! Bukankah ke semuanya kerana Umno? Kenapa DAP pulak yang dipersalahkan oleh Ibrahim Ali ini?

Wahai Ibrahim Ali, usahlah kamu menjadi seumpama ‘lebih kuah dari sudu’. Kalau benar-benar mahu kembali kepada Umno, usahlah kita ‘memuji serta mengangkat’ kebaikan Umno secara berlebihan sangat. Janganlah berterusan ‘memancing’ Presiden dan Timbalan Presiden Umno agar permohonan Dato Ibrahim Ali ini dapat diterima masuk kembali menjadi ahli Umno tanpa syarat dan seterusnya diberi kembali kerusi Ketua Umno Bahagian Pasir Mas!

Kalau nak puji Umno pun, sikit-sikit sudahlah wahai Ibrahim Ali…usahlah menjadi juru kempen tidak bertauliah bagi pihak Umno apabila menyeru orang melayu kembali ‘berpayung’ dibawah Umno dengan menyokong parti Umno ini dan menegaskan orang melayu perlu bersatu dan teguh berada dibawah payung Umno dan Barisan Nasional selamanya….untuk Dato Ibrahim Ali, terima kasih sahajalah pelawaan kamu itu!

3 comments:

ahmadnizamhamid said...

artikel dan komentar yang bagus.berahim ali ni rasanya ruang diantara telinga kanan dan telinga kiri dia kosong!

azman kamarul said...

STANDARD ATAU INDIKATOR NEGARA MAJU UNTUK DISESUAIKAN DENGAN MANGKUK PASIR MAS IALAH ...SESIAPA PALING BANYAK MELOMPAT ITULAH MAJU BAGINYA(IBRAHIM ALI)

amalhaj said...

jase che det pade dsai? camne pulak jase tgna pade brahim ali?