Monday, June 22, 2009

KERAJAAN PERPADUAN : 1 UNTUK PR, BUKAN 1 UNTUK UMNO / BN!

Sidang Media Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat

Sidang media bersama yang dibuat oleh pemimpin utama Pakatan Rakyat (PR) di Bangunan Parlimen tadi adalah suatu keputusan yang berani terutamanya disaat-saat Umno menjadikan isu 'Kerajaan Perpaduan' (Unity Govenment) sebagai satu modal politik baru untuk mereka.

Isu yang pada awal ini yang lontarkan ideanya oleh Presiden PAS sendiri, Dato Seri Tuan Guru Hj Hadi Awang ini ketika Muktamar Tahunan PAS awal bulan Jun lalu telah kini dijadikan modal atau isu lebih kepada berbentuk politik oleh tunjang utama Barisan Nasional (BN) terutamanya Umno sendiri.

Dalam sidang media bersama ini yang dihadiri oleh Dato Seri Anwar Ibrahim selaku Ketua Umum PKR, Dato Seri Hj Hadi Awang (Presiden PAS) dan Sdr Lim Kit Siang (Penasihat DAP) telah bersetuju untuk menolak bersama sebarang bentuk yang diperkatakan oleh rakyat Malaysia sejak 2 minggu kebelakangan ini.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat ketika bermesyuarat petang tadi telah sepakat menolak sebarang perbincangan kerajaan perpaduan dengan Umno atau Barisan Nasional.

Pemimpin daripada tiga parti ini PKR, PAS dan DAP sekali lagi mengulangi pendirian mereka untuk meneguhkan kerjasama dalam gabungan Pakatan Rakyat dengan hasrat mengambil alih kerajaan persekutuan suatu masa nanti.

Kenyataan bersama yang dikeluarkan mereka ini telah ditandatangani oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, Dato' Seri Hj Hadi Awang dan juga Sdr Lim Kit Siang.

Bagi Hj Hadi Awang, segala idea yang dilontarkan olehnya telah diputar belit oleh Umno serta media massa kepunyaan mereka semaksima mungkin dengan berniat jahat untuk menjadikan keutuhan serta kerjasama PR sebagai mangsa fitnah dan adu domba mereka.

"Dalam isu Kerajaan Perpaduan, Umno telah menjalankan fitnah yang jahat dan dengan itu pihaknya bertegas tidak lagi mahu membincangkan pembentukan kerajaan tersebut.

Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno-BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan"


Manakala Anwar Ibrahim pula dengan nada tegasnya yang mewakili Pakatan Rakyat ketika membaca kenyataan rasmi ini jelas mengatakan penolakan terhadap kewujudan Kerajaan Perpaduan sebagaimana yang digembar gemburkan sebelum ini

"Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan persekutuan akan datang"

Namun begitu pimpinan Pakatan Rakyat bersikap terbuka didalam hal lain seperti bersedia untuk bertemu dengan pimpinan BN bagi membincangkan isu- isu melibatkan kepentingan negara dan rakyat, contohnya usaha- usaha memulihkan soal ekonomi atau lebih bersikap mengutamakan kepentingan rakyat pada setiap perbincangan itu.

No comments: