Thursday, July 23, 2009

APABILA IBRAHIM ALI MEMANGGIL 'HUJAN'....


Sebagaimana yang di war-war kan oleh Gerakan Mansuh ISA (GMI)sejak kebelakangan ini, 1 Ogos 2009 ini pihak penganjuran GMI yang membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan mengadakan berdemontrasi dan berarak ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum mereka. GMI yang merupakan NGO yang begitu aktif didalam gerakan pemansuhan ini turut disokong oleh beberapa lagi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang lain serta gerakan parti politik seperti PKR, PAS dan DAP akan turut bersama didalam perhimpunan ini.

Namun begitu kita di kejutkan dengan kenyataan yang dibuat oleh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang memberi kata dua kepada Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) supaya membatalkan demonstrasi dan perarakan ke Istana Negara bagi membantah akta itu pada 1 Ogos ini.

Presiden Perkasa iaitu Dato' Ibrahim Ali yang juga Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas yang bertanding atas tiket PAS di PRU 12 2008 lalu telah memberi kata dua terhadap perhimpunan ini supaya membatalkan demonstrasi menyokong Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dijadual berlangsung pada tarikh tersebut.

Ibrahim Ali yang lebih popular dengan 'keaktifannya' melompat parti ke parti yang lain turut 'menyeru' agar rakyat negara ini supaya turut serta menyertai perarakan serta demonstrasi yang diketuai olehnya sekiranya kata dua beliau kepada GMI agar rancangan ini dibatalkan tidak diendahkan.

Beliau mendesak pihak berkuasa memastikan rancangan GMI itu digagalkan bagi mengelakkan perkara yang lebih buruk berlaku.Beliau juga didalam sidang akhbarnya turut menegaskan antara lain ialah;

"Perkasa tak pernah turun ke jalan raya tunjuk perasaan, namun apabila kita komited kita akan genggam bara api sampai jadi arang, kita bukan turun (berdemonstrasi) untuk main- main.

"Saya sendiri sudah lama tak berucap pada acara tunjuk perasaan tapi kalau saya sudah mula, saya tidak akan berhenti,"


Sebenarnya sikap Ibrahim Ali kini semakin menunjukkan belangnya terhadap kecondongan beliau pada Umno dan BN dengan terus bersengkongkol dan menyokong akta yang zalim itu sedangkan didalam Islam itu sendiri telah menjelaskan Hukum membicarakan pesalah itu tanpa bicara adalah jelas salah disisi agama Islam.

Tidak menghairankan apabila Ibrahim Ali terus mencari 'idea songsangnya' untuk mempopularkan dirinya kembali didalam arena politik tanah air dengan membuat berbagai kenyataan akhbar serta mengadakan berbagai aktiviti yang betul-betul boleh 'mengangkat' dirinya sendiri. Kehebatan ini juga telah menyebabkan kini Ibrahim Ali selalu diberi ruang di dalam akhbar Utusan Melaysia untuk menyampaikan segala 'idealismenya'terutamanya pada isu-isu berbentuk perkauman.

Adalah tidak menghairankan kita sekiranya 'kehebatan' Ibrahim Ali didalam melakukan 'kerja-kerja' sebegini yang jelas bercanggah dengan polisi serta dasar Pakatan Rakyat akan 'menarik minat' Umno terutamanya untuk menjemput beliau kembali kedalam parti tersebut.

Dengan rekod beliau yang begitu 'cemerlang' didalam acara 'lompat melompat' pada parti ini, tidak syak lagi akan memberi kelebihan atau kredit yang bukan sedikit kearah tujuan itu. Ibrahim Ali sememangnya tokoh yang begitu cepat naik didalam politik negara ini apatah lagi kehebatan beliau ini disertakan bersama dengan pakej 'melompat parti'.

Bermula didalam politik dengan menyertai Berjasa, kemudiannya menyertai Umno dan seterusnya memasuki Semangat 46 dan kemudiannya kembali kepada Umno dan akhirnya dipecat oleh kepimpinan yang lalu di era Pak Lah oleh parti Umno dan hampir-hampir pada suatu ketika untuk bersama didalam parti PKR atau pun PAS disaat-saat PRU ke 12 2008 semakin hampir namum tidak menjadi kenyataan pun.

Alhamdulillah mungkin rahmat Allah SWT untuk menunjukkan kepada kita, sekiranya beliau menyertai PKR atau pun PAS dan apatah lagi dengan menyandang kembali jawatan MP Pasir Mas apakah kebarangkalian untuk beliau melompat dengan 'menjaja' jawatan beliau selaku MP Pakatan Rakyat, akan menyebabkan kita sekali lagi akan tertipu oleh perlakuannya itu? Ingatkah kita bagaimana pada sekitar awal 90an dahulu apabila Ibrahim Ali memenangi jawatan MP Pasir Mas yang bertanding atas tiket Semangat 46 telah tiba-tiba melompat semula kedalam Umno dengan memberi seribu alasan 'bodoh dan tolol' kenapa beliau kembali melompat ke dalam Umno?

Bagi kita sikap 'gedebe serta samsengnya' Ibrahim Ali ini didalam kenyataan yang membela ISA ini amatlah jelek sementelah lagi apakah beliau tidak ingat akan keihlasan TG Nik Aziz Nik Mat yang memberi laluan serta membenarkan Ibrahim Ali untuk bertading di Pasir Mas atas tiket PAS? Lupakah beliau pengorbanan Ustaz Ismail Noh mantan MP Pasir Mas penggal lalu dari PAS yang memberi laluan kembali kepada beliau untuk bertanding di Pasir Mas?

Tetapi inilah sikap beliau yang sememangnya amat bangga serta 'tidak kisah atau peduli langsung' dengan berbagai tindak tanduk nya yang kadang-kadang amat menyedihkan kita...betullah kata pepatah melayu....menolong Ibrahim Ali ini yang tersepit suatu ketika dahulu setelah dipecat Umno seumpama menolong melepaskan seekor anjing yang tersepit....

2 comments:

rosnanie said...

nanti jika ada masa jenguk la blog cucutokayah.blogspot.com

mungkin boleh bertukar-tukar pendapat

Mr Priceless said...

Katak Ong ong