Friday, July 17, 2009

SATU UNDI PUN TETAP MENANG!

YB Fauzi Abdullah, Adun Manek Urai
Tun Dr Mahathir Mohamad, Mantan PM Malaysia
Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan Malaysia


Kekalahan tipis majoriti sebagaimana yang didakwa oleh Umno / BN telah dijadikan isu yang teramat hebat oleh parti tersebut apabila mengatakan 65 majoriti yang dimenangi oleh Pas ini telah menunjukkan bahawa sokongan rakyat kepada parti Umno dan BN telah kembali.

Sebagaimana yang didakwa oleh beberapa pemimpin BN seperti Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi (Menteri pertahanan), Dato Seri Mohamad Hassan (MB Negeri Sembilan) serta beberapa orang lagi pemimpin Umno dan BN yang lain sependapat dengan komen yang kononnya telah ada perubahan rakyat terhadap pimpinan BN kini.

Apakah benar sokongan terhadap kerajaan pimpinan BN ini telah meningkat berasaskan andaian kurangnya jumlah undi yang diperolehi oleh PAS? Apakah pemimpin ini sedar atau pun tidak terhadap komen serta kenyataan yang dibuat ini benar-benar berasas?

Perlu diingat, PRK di Manek Urai tempoh hari parti dari Pakatan Rakyat ini bukan sekadar berhadapan dengan Umno malahan terpaksa berhadapan dari segenap peringkat dengan pelbagai jentera serta isu yang sengaja disensasikan apatah lagi turut menerima berbagai asakan yang cukup kuat yang telah 'dipunggah' ke Manek Urai semata-mata untuk meraihkan sokongan pengundi oleh BN!

Tidak ada yang peliknya pada setiap PRK segala jenis menteri serta berbagai agensi kerajaan pusat telah digunakan serta dibawa kesana dengan mewujudkan program yang 'tiba-tiba terpaksa diadakan' disana seperti Perayaan Hari Guru peringkat negeri Kelantan yang tiba-tiba sahaja terpaksa diadakan di Manek Urai semata-mata untuk meraihkan sokongan para guru. Begitu juga berbagai aktiviti dan perlancaran turut diadakan disana seperti yang dilakukan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Koperasi dan Pengguna, Kementerian Asas Tani serta yang Kementerian lain dengan melancarkan berbagai skim kepada pengundi disana.

Itu tidak termasuk lagi dengan berbagai janji segera yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan 'Janjian sensasinya' seperti menjanjikan pembinaan jambatan baru di Manek Urai dan program Dun angkat dan dun emas nasional serta pelbagai yang lain lagi.

Lihatlah wahai para pemimpin BN terutamanya Umno bagaimana berbagai perkara yang telah dilakukan selama tempoh berkempen disana namun tetap masih gagal untuk menawan hati pengundi disana.

Kalau kekalahan tipis mereka ini telah dijadikan asas yang kuat mengatakan BN telah diterima kembali oleh rakyat di negara ini, apa kata Dun Perak yang dikuasai secara 'pintu belakang' oleh Umno dan BN ini dibubarkan dengan segera dan serahkan kembali mandat kepada rakyat untuk membuktikan sebenar-benarnya bahawa BN kini telah diminati kembali oleh rakyat negara ini. Dan kita lihat nanti apakah benar dan berasas BN itu di terima kembali rakyat?

Secara hakikatnya, 'mitos' yang direka oleh pemimpin-pemimpin BN ini mengatakan mereka telah diterima kembali serta rakyat telah berjaya diyakini semula kepada pemerintahan yang dipimpin oleh PM Dato Seri Najib Tun Razak hanyalah sekadar untuk menutup malu mereka terhadap kekalahan terbaru mereka didalam siri pilihanraya kecil (PRU) selepas Mac 2008 kepada agregat 6-0 (berdasarkan PRU di Semenanjung Malaysia sahaja) selepas Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Penanti dan kini....Manek Urai pula.

Secara asasnya, kekalahan tipis yang digembar gemburkan ini oleh pemimpin Umno dan BN ini mengingatkan saya kepada kenyataan yang pernah dikatakan oleh Mantan Perdana Menteri Malaysia ke 4, Tun Dr Mahathir Mohamad suatu ketika dahulu;

"Dalam politik demokrasi seperti negara kita ini, walaupun pada pilihanraya tersebut calon hanya menang dengan majoriti hanya satu undi sahaja, ianya tetap diisytiharkan menang kepada yang memperolehi kelebihan satu undi tersebut dan calon tersebut tetap dikira sebagai pemenangnya"

Wahai pemimpin-pemimpin Umno dan BN, hayati lah kata-kata Tun Dr Mahathir tersebut semoga ianya boleh dijadikan 'bekal' untuk mengenali erti demokrasi dan erti pilihanraya itu dengan lebih dekat lagi.

1 comment:

Mr Priceless said...

Setuju dengan pandangan saudara, menang tetap menang. Kalah tetap kalah...