Wednesday, July 1, 2009

ANTARA H1N1, INFLUEZA 'A' ATAUPUN SELESEMA BABI

Dato Seri Rais Yatim, Menteri Penerangan

Tan Sri Ismail Merican, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia

Sehingga artikel ini ditulis malam ini, dilaporkan sudah 196 kes yang berkaitan dengan H1N1 atau Influeza A ataupun selesema babi telah direkodkan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia.

Wabak yang semakin melanda diseluruh dunia kini telah menjadikan Malaysia antara negara yang tersenarai oleh pihak kesihatan dunia (WHO) sebagai negara yang turut menerima kesan yang begitu hebat akibat wabak yang melanda ini.

Walaupun telah berbagai langkah dan usaha telah dibuat oleh badan dunia itu, kesan yang menjalar ini semakin menakutkan orang ramai diseluruh dunia kini. Begitu juga dinegara kita sejak ianya melanda, berbagai langkah yang proaktif telah diambil oleh kerajaan didalam menyekat gejala serta virus yang melanda ini.

Antara langkah-langkah yang diambil oleh pihak berkuasa negara ini ialah dengan membuat berbagai peraturan yang khususnya didalam menghalang ianya berlarutan seperti melarang seboleh-bolehnya daripada penduduk negara ini ke luar negara sekiranya tiada urusan yang penting, melakukan penutupan dibeberapa sekolah rendah dan menengah di beberapa tempat khususnya menyekat penyebaran wabak ini kepada pelajar sekolah serta juga dipihak institusi pengajian tinggi awam atau swasta sendiri dimestikan mengada proses saringan kesihatan ketika dihari pendaftaran pelajar baru yang mengambil sesi pengambilan pelajar tahun ini dan langkah ini lebih diutamakan kepada pelajar-pelajar dari luar negara yang menyambung pengajian mereka di negara ini.

Kita memandang langkah ini sungguh baik dan boleh mengurangkan serba sedikit risiko keatas jangkitan wabak ini yang semakin hebat melanda di negara kita. Kita juga turut dilaporkan tentang proses mencari kaedah serta penawarnya didalam menghadapi wabak ini. Dilaporkan juga bagaimana para pakar perubatan luar negara mengatakan kemungkinan penawar terhadap wabak ini hanya boleh diperolehi sekitar tahun depan!
Walaupun agak terkejut dengan kenyataan tersebut, harapan serta keyakinan orang awam diseluruh dunia terhadap kenyataan tetap melegakan hati. Semoga ianya berjaya didalam mengatasi masalah yang semakin berlarutan sejak tiga bulan kebelakangan ini.

Kesan jangka panjang terhadap sesebuah negara yang menerima serangan wabak ini turut dirasai terutamanya dari sudut ekonomi serta keselamatan negara itu sendiri. Akhbar dinegara ini semalam turut menyiarkan bagaimana para pelancong dari beberapa negara Asia Timur telah membatalkan kehadiran mereka untuk melancong ke negara kita. Justeru itu pihak kerajaan seharusnya mengambil langkah yang berani didalam memenangi gejala ini khususnya disektor pelancongan.

Untuk akhirnya kepada pihak yang suka bertelagah didalam isu istilah terhadap wabak ini, tak kisahlah ianya dinamakan sebagai apa sekali pun, walaupun dikenali sebagai H1N1, Influeza A ataupun Selesema Babi tetapi jika ianya masih tiada penyelesaian didalam memerangi wabak yang kian menggila ini, ianya tetap tiada bezanya, umpama penukaran istilah mat rempit kepada samseng jalanan....ianya tetap wujud dan mengganas sehingga kini dijalanraya tanah air kita yang tercinta ini.

No comments: