Tuesday, July 28, 2009

MITOS UMNO : DULU "UG", KINI: "KERJASAMA" , SELEPAS INI APA PULA?


Meroyan lagi ke Umno yang terus bermain dengan isu perpaduan antara parti Umno dan Pas sehingga ke saat ini? Tiada lagi ke isu lain yang seharusnya dicanangkan oleh Umno terutamanya untuk memanjangkan lagi talian hayat Umno dan komponen BN yang lain?

Itulah hakikatnya, sehingga ke saat ini, Umno terus mendendangkan lagu perpaduan dan kerjasama dengan memutar belitkan kenyataan yang dibuat oleh MB Kelantan TG Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika memberi komen pada perasmian bersama dengan Dato Mustafa Mohamad tempohari.

Sedar atau pun tidak sedar, isu ini terus hangat diperkatakan oleh BN terutamanya Umno sendiri apatah lagi di 'karutkan' lagi oleh 'tok dikir-tok dikir' mereka dari segenap tempat dan di perhalusi pandangan 'palsu' yang kononnya itulah kata TG Nik Aziz Nik Mat sebagai hujah akan perpaduan atau kerjasama dua parti melayu terbesar di negara kita ini.

Hari ini TG Nik Aziz sekali lagi menjelaskan kepada umum rakyat Malaysia akan kenyataan yang telah diputar belitkan oleh media massa negara ini dengan mengatakan tiadanya bentuk kerjasama atau pun perpaduan antara kedua parti ini, yang adanya hanyalah hubungan antara dua kerajaan dalam konteks Kerajaan Negeri Kelantan dengan Kerajaan Persekutuan didalam menjalinkan kerjasama dua hala demi rakyat jelata.

"Hubungan negeri ialah dengan Kerajaan Pusat oleh kerana sistem yang diamalkan ialah sistem Federalisma, oleh itu tidak timbul hubungan dengan Umno"

"Kerajaan Pusat ada kewajipannya kepada Kerajaan Negeri dan Kerajaan Negeri pula ada kewajipannya terhadap Kerajaan Pusat, maka kenapa mahu disekat (hubungan itu).

"Kerjasama Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri hendaklah menyentuh isu penubuhan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) di Kelantan,"


Itulah kata-kata TG Nik Aziz sebenarnya ketika memperjelaskan kekeliruan yang telah di main oleh tukang karut Umno serta media mereka. Nah! apa lagi yang perlu mereka fahami kini? Bukan ke jelas kini apa yang dimaksudkan oleh TG Nik Aziz kini dan bukannya sembrono menerima dakyah serta hujah kerjasama yang dicanangkan oleh Umno / BN terutamanya didalam konteks perpaduan.

Masalah yang timbul ialah masalah antara dua Kerajaan (Negeri Kelantan dan Pusat) dan bukannya kerjasama antara parti. Tidak semena-mena hangat diperkatakan TG Nik Aziz bersetuju akan kerjasama ini? Antara parti dan kerajaan tidak boleh dibezakan?

Apalagi yang boleh diharapkan oleh Umno kini? Kemana lagi hala hendak dituju? Lagu apa lagi yang akan dimainkan nanti? Terjawab sudah betapa puak-puak Umno ini hanyalah mencari keuntungan politik (political mileage) sahaja tanpa langsung untuk memikirkan permasalahan rakyat!

Apakah kerjasama yang hendak mereka persembahkan kepada TG Nik Aziz kalau sekiranya isu yang cukup mudah seperti penubuhan selama berbelas tahun JPP di Kelantan pun tidak boleh diselesaikan? Untuk apa lagi JPP di perlukan sedangkan Kerajaan yang sedia ada di negeri-negeri Pakatan Rakyat yang lain tetap juga ditubuhkan JPP? Kenapa perlu?

Apakah yang dinamakan kerjasama itu sekiranya didalam masa yang sama Umno terus menzalimi rakyat dengan berbagai isu serta arahan-arahan yang tolol lagi membebalkan? Menteri (Dato Noh Omar) jenis apakah ini sekiranya mengeluar arahan yang berbentuk 'balik ke belakang' apabila mengarahkan agar jangan ada kerjasama antara pegawai-pegawai jabatan persekutuan dengan pihak kerajaan negeri Kelantan?

Inikah yang dinamakan sebagai bentuk kerjasama? Apakah ini yang boleh dikatakan oleh tok dikir-tok dikir Umno bahawa kejujuran Pas amatlah diperlukan didalam menghulurkan salam perpaduan dan kerjasama? dan inilah juga yang diperkatakan oleh beberapa orang Menteri ketika memberi komen terhadap 'kerjasama Pas-Umno' sebagaimana yang diwar-warkan oleh Umno sendiri?

Apa lagi yang Umno mahukan daripada Pas kini? Ingat atau tidak bagaimana suatu ketika dahulu Pas ditendang keluar oleh BN ketika mereka merasakan mereka sudah cukup kuat? 32 tahun yang lalu ketika Pas ditendang keluar oleh BN, apa yang dilakukan mereka ini sedikit pun tidak meninggalkan kesan kepada mereka (Umno) sebab kerana keyakinan mereka akan kekuatannya yang dijangka tetap berterusan.

Mulanya dulu heboh satu negara isu Kerajaan Perpaduan (Unity Government), kini hubungan Kerjasama (Cooperation), Selepas ini apa pula....?

No comments: