Friday, March 5, 2010

KENAPA BARU SEKARANG SEMUANYA BURUK?

Usah ditangisi 'pemergian mereka' dan biarkanlah berapa ramai pun daripada kalangan mereka(wakil-wakil rakyat; Adun atau MP dan mantan pemimpin kanan) Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang berhasrat untuk keluar daripada 'perjuangan' ini.

"Redhakanlah pemergian mereka, usah kita ratapi mereka berterusan, jangan dikenang kesilapan lalu...."itulah antara bait-bait alunan syair lama yang pernah kedengaran. Pemergian mereka samada 'melompat' keluar parti untuk menjadi wakil rakyat bebas tetapi 'mesra BN' ataupun juga terus menyertai kembali Umno / BN seharusnya dikaji sebab musababnya berlaku dan bukannya berterusan mencari atau membalas balik sebarang kenyataan yang telah mereka berikan akibat tindakan mereka tersebut.

Saya melihat tindakan yang dibuat oleh Timbalan Presiden PKR, YB Senator Dr Syed Husin Ali dengan mengeluarkan kenyataan berbentuk tindakbalas secara rasmi di laman-laman media maya atau juga akhbar-akhbar tidak banyak membantu parti kearah yang lebih baik.

Kenapa saya berpandangan sedemikian? Ini kerana kalau dilihat kepada kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr Syed Husin terhadap mantan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang , Sdr Mohd Fairus Khairuddin, Dato Salehudin (mantan Setiausaha Agung)serta beberapa yang lain seolah lebih kepada bersifat menyerang peribadi seseorang didalam kenyataan tersebut!

Bagi saya tindakan sedemikian lebih bersifat kepada tindakan kurang matang didalam penyelesaian apatah lagi kenyataan Dr Syed Husin ini boleh diistilahkan 'memaparkan kelemahan' kita sendiri (yakni PKR dan pimpinan utama khususnya) didalam memenangi 'karenah' mereka ini semua semasa mereka masih berada didalam PKR!

Kenyataan yang lebih bersifat serangan dengan memaparkan 'segala keburukan dan kelemahan' yang ada seperti kepada Sdr Fairus, DS Zahrain, Dato Salehudin, Sdr Tan Tee Beng serta Sdr Mohsin dan lain-lain tidak seharusnya berlaku.

Sudah pasti orang ramai terutamanya ahli-ahli bawahan akan mempersoalkan kenapa perkara ini tidak didedahkan sejak awal ketika mereka ini masih berada didalam hiraiki parti? Apakah dengan menutup kelemahan mereka ini semua sudah cukup baik untuk menghindarkan perkara yang lebih besar akan berlaku sebagaimana yang telah berlaku sekarang?

Sebab itu sebagai parti yang dikatakan memperjuangkan prinsip keadilan tanpa memilih bulu dan bertindak tidak mengira 'siapa atau siapa' pun seharusnya turut menanamkan prinsip sebagaimana yang diperkatakan itu kepada mereka ini semua dan bukannya memaparkan kesilapan mereka sekarang! Kenapa dahulunya mereka ini semua 'nampak baik 'saja di mata ahli, penyokong serta kepimpinan parti seolah-olah tiada rahsia pun diantara mereka?

Persoalannya sekarang sekarang ialah apakah masih ada lagi kes-kes dikalangan mereka yang lain(dikalangan pemimpin dan wakil-wakil rakyat yang masih bersama PKR sehingga kini) yang mempunyai kes yang serupa seperti bersifat tamak, salah guna kuasa, melobi projek atau melobi jawatan CEO serta gaji yang tinggi?

Kalau masih ada haruslah kepimpinan parti terutamanya Dr Syed Husin sendiri yang patut menegurnya daripada sekarang dan bukannya berterusan lagi mengeluarkan kenyataan rasmi bersifat 'memburukkan peribadi' seseorang seperti sekarang.

Akhir kata sekali lagi saya ulangi, usahlah lagi diratapi pemergian mereka ini kerana yang pastinya mereka 'sudah tentu amat arif serta mengetahui' apa yang mereka telah lakukan, biarlah mereka melompat dan diucapkan juga Selamat Berambus!

1 comment:

kk said...

aku juga menyampah dengan kenyataan kenyataan apabila ada pemimpin pemimpin yang keluar parti, bagi aku kenanglah mereka semasa mereka berjuang bersama sama dan jadikan panduan apa yang terjadi dan muhasabah diri lebih penting dari terus mencerca mereka, apa yang diketahui mereka ini terbabas dah dah accident nak wat lagu mana lagi.