Monday, March 8, 2010

PKR LAGI MALU...

Wah! Angkuh sungguh kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Zulkifli Nordin (YB Zul), MP Kulim Bandar Baharu yang disiarkan di muka depan Berita Minggu semalam 08 Mac 2010 apabila berkata “Malu berada didalam PKR”.

Pertamanya, siapa yang tidak kenal pada YB Zul? Seorang peguam yang hebat dan di antara barisan peguam yang terlibat membela DS Anwar Ibrahim (DSAI) didalam kes liwat kali pertama pada tahun 1998 dahulu. Kemenangan YB Zul pada pilihanraya umum (PRU 12 2008) lalu telah menaikkan lagi ‘saham’ beliau untuk menjadi semakin hebat dan terkenal lebih-lebih lagi didalam kes mempertahankan isu kalimah Allah serta isu saman dan kecaman beliau terhadap YB Khalid Samad (MP Shah Alam) rakan didalam Pakatan Rakyat (PR) sendiri.

Saya tidak ingin mengulas apa yang YB Zul hebat, apa yang YB Zul jadi terkenal dan apa yang YB Zul sanggup mengeluarkan kenyataan-kenyataan atau kecaman-kecaman yang dilihat ‘kurang ajar’ beliau selama ini samada kepada PKR sendiri, PAS ataupun DAP selain yang pastinya UMNO / Barisan Nasional (BN) tetapi sekadar lebih berminat kepada kenyataan “Malu berada didalam PKR “!

Keduanya, apakah sebenarnya yang dimaksudkan malu sangat berada didalam PKR ini sebagaimana yang katakan oleh YB Zul? Sebenarnya soal malu ini tidak timbul kalau tidak disebabkan kelancangan dan keceluparan mulut beliau sendiri. Apakah malu kerana PKR telah memecat beliau sebagai ahli parti? Atau malu kerana tidak menyangka ‘gurauan manja’ beliau pada PKR akhirnya beliau dipecat? Atau pun YB Zul juga tidak menyangka sama sekali yang PKR begitu berani ‘menendang’ beliau daripada parti?

Ketiganya, untuk pengetahuan YB Zul juga, parti sebenarnya beratus-ratus kali entah pun berjuta-juta kali lagi ingin memberitahu pada YB Zul yang PKR amat malu mempunyai seorang YB seperti YB Zul! Cuma sedikit 'kelebihan' YB Zul ialah apabila kenyataan malu YB Zul pada PKR semalam seperti mendapat 'sokongan' dan 'kerjasama' untuk diberi liputan malahan dimuka depan akhbar utama arus perdana (Berita Minggu)lagi, yang sudah pasti dapat dibaca oleh rakyat diseluruh negara dengan cepat!

Disamping itu juga PKR sebenarnya lagi malu yang teramat sangat kepada terhadap YB Zul terutamanya apabila melihat ‘telatah’ sumbang YB mengecam, mencerca, menghina serta memburuk-burukkan sesetengah pemimpin yang lain bukan setakat didalam PKR malahan juga kepada parti-parti sahabat yang lain.

Sebagai seorang yang selalu mengatakan pendiriannya ‘Islam first, party second’ seharusnya menunjukkan satu teladan yang baik kepada semua dan bukannya menjaja cerita orang ini orang itu kurang pemahamannya pada Islam dan sebagainya lagi. YB Zul tidak seharusnya merendah-rendahkan keislaman serta kefahaman oran lain apatah lagi bertindak menyaman seorang yang lain tanpa memikirkan semangat setiakawan didalam Pakatan Rakyat?

Benar, mungkin YB Zul mempunyai pertimbangannya yang tersendiri tetapi apakah dengan mengecam serta mengeluarkan kenyataan yang bukan-bukan itu boleh dijadikan sebagai isu atau pun seumpama ‘bola tanggung’ untuk UMNO khususnya membedal dan ‘menembak’ kepada semula PKR dan Pakatan Rakyat?

Untuk akhirnya, YB Zul kena faham hidup didalam satu jemaah sudah pasti mempunyai ikatan serta peraturannya tersendiri. PKR sebagai wadah parti pejuangan pun tidak terkecuali memiliki peraturan dan disiplinnya.Kita kena menghormatinya dan harus patuh kerana dengan cara ini sahaja setiap ahli parti mampu untuk didisplinkan dan dikawal.

Sebagai pemimpin, kita seharusnya bijak dan pandai membawa diri. Mungkin apa yang telah berlaku (pemecatan YB Zul dari PKR) ini ada hikmahnya tersendiri. Untuk PKR adalah menjadi harapan selepas ini agar dapat memilih calon yang sesuai dan bukannya atas hubungan yang ‘special’ sebagaimana yang terlah berlaku sebelum ini.

Manakala untuk YB Zul pula, YB kini telah bebas-sebebas-bebasnya untuk bersuara! YB Zul kini lebih terbuka untuk menghentam sesiapa pun. Mahu hentam BN ke khususnya UMNO atau PR khususnya PKR tiada siapa lagi yang boleh memarahi YB Zul apatah lagi untuk dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin parti sebagaimana sebelum ini kerana kini YB Zul sudah menjadi wakil rakyat (MP) Bebas….jadi tiada siapa yang boleh menghalang beliau lagi...teruskan hobi YB tersebut!

1 comment:

Harris Sidhu Al-Hajj said...

Salam Bro ... jelas komen2 terbaru Zul adalah untuk boost ego dia yang tercalar. Dia ingat dia terror sangat. Anyway bro, u can now get me at www.teatimewithharris.blogspot.com. I have linked you. Kindly link me too and kalau boleh follow sekali