Saturday, March 27, 2010

PILIHANRAYA KECIL HULU SELANGOR, UMNO & PARKINSON

Mengenali parti UMNO sebagai apa yang didakwakan oleh pemimpin-pemimpin mereka sejak dahulu UMNO ini sebagai sebuah parti yang berani, kental dan sanggup menghadapi apa juga rintangan samada didalam gelanggang atau pun diluar gelanggang pilihanraya.

Dengan ‘kalimah’ popular mereka sebagai ‘Pembela Orang Melayu’ yang senantiasa bermain dibibir para pemimpin atau pun penyokong mereka, dilihatkan UMNO ini suatu ketika dahulu sememangnya berani dan diakui cukup terkehadapan didalam soal perjuangan lebih-lebih lagi ketika berada didalam gelanggang pilihanraya!

Namun begitu kesan daripada pilihanraya umum (PRU) 2008 lalu, UMNO dilihat telah mula mengalami suatu ‘penyakit gementar’ sebelum bertanding seumpama Parkinson. Semua orang mengakui hakikat tersebut. Penyakit yang sentiasa gementar dan takut untuk berjuang ini mula meruntuni jiwa UMNO terutamanya pemimpin-pemimpin yang dikelaskan sebagai bertaraf dunia era millennium ini.

Merungkai sejarah ‘keberanian’ UMNO dahulu sekiranya ada sahaja desas-desus akan berlakunya sesuatu pilihanraya kecil terutamanya, merekalah yang paling terkehadapan dengan segala ‘mak nenek jentera’ diangkutnya untuk bersiap sedia memperlihatkan bertapa hebatnya UMNO ketika itu terutamanya sayap jantan (Pergerakan Pemuda UMNO) parti tersebut!

Dahulu merekalah yang paling digeruni, manakala pembangkang pula kelihatan takut untuk menghadapi pilihanraya. Takut kalah dengan jumlah undi yang diperolehi lawan semakin meningkat dan seterusnya bimbang kehilangan wang deposit adalah satu perkara lumrah yang sudah pastinya akan menakutkan lagi dipihak pembangkang.

Itu dahulu, kini tidak lagi. Sejak PRU 2008 seboleh-bolehnya Barisan Nasional (BN) dan sudah semestinya parti UMNO mengelak daripada berlakunya lagi pertembungan politik di medan pilihanraya kecil.

Sebagai contoh yang terbaru apabila dilaporkan Adun Titi Tinggi daripada MCA telah pun menghantar notis perletakan jawatannya sebagai Adun dikawasan tersebut kepada Speaker Dun Perlis, tetapi cepat-cepat pula pihak BN disana terutamanya UMNO tanpa segan silu ‘memujuk dan merayu’ agar perletakan tersebut dapat ditarik kembali dengan segera dan akhirnya satu keputusan telah dicapai diantara mereka dan Adun tersebut bersetuju untuk kekal sebagai Adun sehingga habis penggal ini.

Itu satu contoh yang terbaru yang berlaku pada tahun ini. Bagaimana pula dengan kes-kes yang lepas apabila UMNO seolah-olah ‘menjalankan tugas’ dan peranan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai pembuat keputusan samada patut ada atau tidak pilihanraya ini.

Sama hal nya dalam isu Dun Kota Seputeh yang sepatutnya pilihanraya kecil sudah boleh diadakan tetapi UMNO dengan ‘bantuan’ secara tidak langsung daripada SPR telah berjaya menghalang buat sementara waktu Dun tersebut daripada kosong dan secara automatik berjaya mengelak daripada pilihanraya kecil berlaku dikawasan tersebut.

Cuba lihat, apa yang berlaku pada Adun-Adun dan MP-MP apabila didesak oleh Pakatan Rakyat agar segera melepaskan jawatannya sebagai wakil-wakil rakyat sesudah mereka semua keluar parti (PKR dan DAP) dan menjadi wakil rakyat bebas, siapakah yang paling kuat menghalang mereka daripada meletakkan jawatan dan seterusnya diadakan pilihanraya kecil yang baru kalau tidak pemimpin yang berada didalam UMNO?

Kalau betul mereka kuat, kalau betul mereka berani dan tidak gentar sebagaimana UMNO dahulu, kenapa tidak sahaja dbenarkan Dun Perak dibubarkan bagi membolehkan pilihanraya negeri Dun Perak dapat diadakan semula untuk menyelesaikan kekusutan yang berlaku di Perak sejak Mac 2009 sehingga kini?

Sebabnya mereka takut, UMNO yakin sekiranya diadakan semula pilihanraya negeri Dun Perak tersebut atau sekurang-kurangnya hanya diadakan beberapa pilihanraya kecil, mereka amat yakin bahawa peluang untuk mereka menang adalah amat tipis! Mereka berpendapat daripada menerima kekalahan demi kekalahan yang berterusan akan dialami oleh UMNO & BN adalah lebih baik dihalangnya daripada siri-siri pilihanraya kecil berterusan berlaku sebagaimana kini bagi mengelakkan moral ahli-ahli UMNO semakin jatuh akibat kekalahan tersebut!

Itulah UMNO, mahu tidak mahu terpaksa juga akhir menghadapi satu lagi pertembungan yang menarik di siri pilihanraya kecil terbaru selepas PRU 2008 iaitu di Parlimen Hulu Selangor akibat kematian Mantan MP Dato Dr Zainal Abidin Ahmad. Mahu tidak mahu, UMNO & BN perlu hadapi juga walaupun sudah puas berusaha dan mengelak agar tiada lagi sebarang pilihanraya kecil tetapi, Allah SWT lebih mengetahuinya.

Nasihat saya untuk UMNO khususnya dan BN amnya yang selalu mendakwa berani dan tidak pernah gentar untuk berjuang; Janganlah gementar dahulu sebelum berjuang, jangan gugur dahulu sebelum berperang! Apakah UMNO kini dihinggapi sindrom penyakit seumpama pengidap Parkinson yang sentiasa gementar, takut serta runsing? Kita jumpa sahaja nanti di Hulu Selangor…..

No comments: