Friday, July 16, 2010

SEJAK BILA PULAK UMNO PANDAI BERDEMONSTRASI?

Dahulu UMNO selalu melaungkan bahawa budaya demonstrasi bukanlah amalan parti mereka! Orang yang suka berdemonstrasi itu adalah seumpama ‘beruk-beruk dijalanan’ sebagaimana yang diungkapkan oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia iaitu Sdr Khairy Jamaluddin di Perhimpunan Agung UMNO dahulu. Pada pandangan mereka lagi itu semua adalah amalan yang dibawa oleh pembangkang khususnya oleh ahli-ahli dan penyokong KEADILAN serta Pakatan Rakyat.

Kini kata-kata penghinaan 'Beruk-beruk dijalanan' tersebut telah dijadikan sebagai 'kata-kata azimat' yang suci oleh pendokong dan ahli UMNO di beberapa negeri khususnya di negeri-negeri yang di perintah oleh Pakatan Rakyat (PR).

Terbaru semalam, apabila pimpinan UMNO Selangor, Majlis gabungan Pertubuhan Sukarela Selangor, Majlis Belia Selangor dan juga Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) negeri Selangor telah bekerjasaman mengadakan demonstrasi sambil berarak sejauh 500 meter untuk menghantar memorandum tersebut kepada TS Khalid Ibrahim. yang juga MB Selangor.

Perarakan dan demonstrasi tersebut telah diketuai oleh Exco Pemuda UMNO, Sdr Lokman Nor Adam yang juga suatu masa dahulu adalah mantan Setiausaha AMK Malaysia.

Penghinaan serta cacian oleh Khairy Jamaluddin dahulu terhadap peserta demonstrasi pembangkang kini seolah-olah telah ‘terkena balik’ pada muka ahli-ahli UMNO khususnya kepada pemuda UMNO dibawah jagaan beliau sendiri!

Persoalannya kini kenapa baru sekarang UMNO beria-ria hendak membongkar segala cerita tentang kemusnahan alam, kehilangan pasir, ketirisan pada pendapatan negeri Selangor akibat penjualan pasir secara haram sedangkan semua orang tahu perkara ini sudah bermula sejak sekian lama di zaman pemerintahan UMNO-Barisan Nasional (BN)?

Alih-alih sekarang ini, Kerajaan Selangor pimpinan PR pula yang hendak dipersalahkan akibat apa yang dikatakan oleh UMNO sebagai ‘ketidakcekapan’ kerajaan negeri untuk mengurus dan mentadbir urusan pasir ini?

Sungguh pelik dan hairan dengan sikap UMNO Selangor kini yang begitu bersungguh-sungguh untuk dilihat dimata rakyat Selangor khususnya bahawa merekalah ‘pejuang sebenar’ terhadap penyelewengan serta kehilangan pasir ini!

Ibarat kata pepatah, mereka (UMNO/BN) yang membuang najis dimerata-rata tempat, Pakatan Rakyat pulak yang dipersalahkan kerana tidak pandai untuk membersihkan najis mereka tersebut?

Itulah hakikatnya, DS Khir Toyo dilihat rakyat sebagai seorang pejuang sejati didalam isu ini sekarang. Tetapi beliau dan rakan-rakan UMNO jangan lupa, mereka boleh berlakon dan mendakwa apa saja untuk menjadi juara didalam kes penjualan pasir ini tetapi hakikat yang sebenarnya semua rakyat Selangor tahu akan kebenarannya.

No comments: