Tuesday, December 23, 2008

IJN MENJUAL KEPENTINGAN RAKYAT!



Hasrat Kerajaan yang membenarkan saja IJN Holdings Sdn Bhd (Kerajaan mempunyai kepentingan 99.99% yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan) untuk menjual kepentingannya sebanyak 51% merupakan satu lagi ‘malapetaka’ yang bakal dihadapi oleh rakyat Malaysia di masa depan.

Didalam keadaan sekarang pun IJN yang dipunyai oleh kerajaan bayaran untuk melakukan rawatan di Institut Jantung Negara (IJN) pun sudah teramat tinggi, inikan pula sekiranya kerajaan membiarkan sahaja kepentingan ini dibeli oleh Sime Darby Bhd. IJN yang dikenali umum oleh masyarakat antarabangsa adalah merupakan pusat perubatan jantung yang utama di rantau ini.

Cakap-cakap Perdana Menteri mengatakan, “memang ada kebaikan sebaliknya sekira ada syarikat kerajaan seperti Sime Darby yang juga syarikat berkaitan kerajaan (GLC) ingin membantu” adalah cakap-cakap kosong sahaja demi kepuasan puak-puak tertentu tanpa mengambil kira langsung pandangan rakyat Malaysia yang masih lagi mengharapkan agar kerajaan sedar dan jangan bertindak melulu!

Ketika ditanya oleh wartawan adakah pengambilalihan ini disebabkan kerajaan tidak mampu lagi untuk menanggung kos IJN? Pak Lah menafikannya “Kerajaan masih boleh tanggung, bukan tidak boleh tanggung, kalau kita tanggung, kita tanggunglah”
Sime Darby dikatakan telah membayar harga premium melebihi penilaian hospital biasa sebanyak 16 kali nisbah harga kepada pendapatan (PE) memandangkan IJN ini merupakan pusat pakar jantung yang terkenal di rantau ini.

Yang pastinya dan berdasarkan pengalaman lepas-lepas, sekiranya sesuatu kepentingan kerajaan diambil alih oleh syarikat-syarikat yang berkaitan kerajaan atau dengan bahasa mudah ‘diswastakan’ maka bayaran perkhidmatan akan menjadi lebih tinggi dan ini secara tidak langsung tidak dapat dinikmati serta dibiayai oleh golongan yang susah dan miskin.

Alasan mengatakan bidang perubatan memerlukan kos yang tinggi serta besar kerana memerlukan peralatan yang canggih serta memerlukan ubat-ubatan serta pakar-pakar perubatan yang terbaik juga tidak dapat diterima langsung. Sebagai kerajaan yang dipilih oleh rakyat dan bertanggung jawab kepada rakyat disesebuah Negara, semua ini perlulah dilakukan secara cermat dan berhemah dengan mengambil kira semua kepentingan. Apa erti sesebuah kerajaan sekiranya tidak mampu menyediakan ini semua untuk rakyat?

Walaupun apa alasan yang diberikan sebagaimana menurut kata Menteri Kesihatan, Dato Liow Tiong Lai “ modus operandi serta objektif IJN akan kekal sebagai pusat jantung yang berkhidmat untuk rakyat walaupun diambil alih pada masa depan” adalah cakap-cakap untuk ‘menyedapkan hati’ rakyat sahaja.

Kenapa kerajaan begitu mudah mengelak tanggungjawab sosialnya untuk kepentingan rakyat Negara ini? Itu satu persoalan yang cukup pelik kerana setiap kali Bajet Negara yang dibentangkan setiap tahun, Kerajaan telah memperuntukkan bajet yang cukup besar untuk Kementerian Kesihatan ini. Apakah semua bajet-bajet ini telah digunakan untuk tujuan yang lain? Kerajaan selalu mendakwa bahawa Kerajaan BN adalah kerajaan yang cukup menjaga hak-hak rakyat serta begitu bertanggung jawab untuk setiap nyawa rakyat Negara

No comments: