Wednesday, September 29, 2010

SENARIO PEMILIHAN KEADILAN PASCA PRU 2008

Insiden membaling kerusi, bergaduh, bertumbuk, memaki hamum sesama penyokong terus mewarnai mesyuarat agung dan pemilihan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) di kebanyakan tempat di seluruh negara kini.

Melihat kepada senario yang memalukan ini secara tidak langsung telah menjejas imej parti yang melihatnya sebagai cukup tidak beradab ketika mesyuarat berlangsung.

Merenung kembali sejarah parti sejak penubuhannya pada tahun 1999, senario perebutan jawatan dan kuasa didalam Keadilan tidaklah begitu menonjol sangat pada ketika itu sehinggalah tibanya PRU ke 12 2008 lalu.

Ini kerana sebelum PRU 12, semua orang beranggapan Keadilan seumpama parti yang tidak lagi mempunyai kekuatan apatah lagi untuk meneruskan perjuangan lebih-lebih lagi selepas tewas teruk pada PRU 11 2004.

Saya masih ingat lagi sewaktu diawal menyertai Keadilan pada 04.04.1999,dirasakan amat begitu sukar sekali untuk mencari penggerak parti apatah lagi untuk mencari seorang ketua bagi mengepalai parti diperingkat cabang (dipanggil bahagian ketika itu).

Masih teringat bagaimana senario sebelum PRU 12 2008, ramai antara mereka yang tidak berani langsung untuk bersama-sama walaupun sekurang-kurangnya sebagai ahli jawatankuasa (AJK) apatah lagi bertindak sebagai ketua bahagian pada ketika itu dan apatah lagi untuk di jadikan sebagai seoarng calon DUN dan Parlimen bagi menghadapi PRU 12 2008 tersebut.

Dengan tekanan dari pelbagai peringkat samada daripada pihak polis (SB), majikan serta sindiran orang ramai terhadap halatuju perjuangan Keadilan ini, tiba-tiba sahaja keadaan ini mula berubah sekelip mata apabila keputusan di PRU 2008 parti-parti pembangkang utama negara seperti Keadilan, PAS dan DAP memenangi banyak kerusi disamping petunjuk daripada rakyat yang telah mula beralih angin untuk memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat (PR) terutamanya Parti Keadilan Rakyat.

Kesan daripada kejatuhan 5 negeri kepada PR telah membuka mata ramai pihak terutamanya kepada mereka yang masih tidak berparti serta yang masih setia bersama dengan UMNO, MCA, MIC, GERAKAN serta komponen Barisan Nasional (BN) yang lain pada ketika itu apabila berbondong-bondong serta berduyun-duyun antara mereka ini ‘menyeberangi’ kedalam Keadilan termasuklah mantan menteri dan timbalan menteri serta pimpinan utama parti komponen BN!

Dengan penyertaan ini secara tidak langsung keahlian parti semakin bertambah kuat serta gah. Disamping itu juga kemasukan mereka ini juga sudah pasti akan turut membawa masuk bersama 'gaya pemikiran' serta 'pandangan' yang berbeza dan tidak selari dengan mereka (ahli Keadilan asal) yang telah sekian lama berada didalam Keadilan semenjak parti ini ditubuhkan kira-kira 11 tahun yang lalu.

Faktor lain mungkin juga akibat daripada keyakinan rakyat bahawa PR akan mengambil alih pemerintahan persekutuan di Putrajaya selepas PRU 13 nanti, maka semakin ramai yang secara tiba-tiba bersemangat untuk menerajui Keadilan di semua cabang sekarang berbanding suatu ketika dahulu yang melihatnya seumpama ‘hidup segan, mati tak mahu’!

Akibatnya, apa yang dibimbangkan akan terjadi suatu masa nanti telah pun berlaku kini apabila pemilihan parti yang lebih demokratik, adil dan baik dengan berkonsepkan ‘1 ahli 1 undi’ kini telah cuba ‘dihuru harakan’ oleh sesetengah mereka yang berkepentingan didalam parti.

No comments: