Sunday, June 20, 2010

PILIHANRAYA UMUM AWAL: JADIKANNYA KEWAJIPAN & BUKANNYA 'PESTA'

Masing-masing sudah mula bercerita tentang pilihanraya umum (PRU) yang ke 13. Samada daripada pihak parti Barisan Nasional (BN) atau pun juga daripada Pakatan Rakyat(PR) sendiri.

Semenjak daripada PRU 12 pada tahun 2008 dahulu, berbagai spekulasi kemungkinan PRU 13 telah pun kedengaran terutamanya apabila memasuki era selepas dua setengah tahun daripada PRU 12 tersebut.

Faktor apa yang diperkatakan sebagai kestabilan ekonomi Malaysia kini adalah merupakan faktor yang paling sesuai untuk disegerakan pilihanraya umum yang ke 13 juga telah dijadikan asaanya. Apakan kesan ekonomi yang begitu memberangsangkan sekarang adalah peluang terbaik untuk diadalan PRU 13 ini?

Pandangan Dato Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri seharusnya di rungkai secara mendalam. Pada pandangan beliau untuk apa disegerakan pilihanraya sekiranya tempoh 5 tahun mandat untuk memimpin negara masih lagi panjang dan dibenarkan sebagaimana yang diperuntukkan didalam perlembagaan.

Semua parti samada BN ataupun juga PR masing-masing boleh mendakwa bahawa mereka sudah cukup kuat dan sudah bersedia untuk bertarung didalam pilihanraya umum akan datang, tetapi apakah benar itu hakikatnya?

Perkembangan yang mutakhir ini lebih menjuruskan kepada ‘penghijrahan’ beberapa orang wakil-wakil rakyat daripada Pakatan Rakyat ke ‘sebelah sana’ (Barisan Nasional) samada sebagai wakil bebas yang mesra BN atau bertindak menyertai mana-mana parti komponen BN yang sedia ada menguatkan lagi kemungkinan PRU 13 di segerakan.

Senario didalam Pakatan Rakyat ini dilihatkan sebagai satu konflik dalaman parti yang ‘serius’ dan sudah pasti ini adalah isu yang seharusnya digunakan oleh pihak Barisan Nasional semaksimum mungkin didalam mencari sokongan untuk PRU ke 13 nanti.
Bagi kita apakah asas ini juga boleh dijadikan penyebab utama kepada Perdana Menteri khususnya parti pemerintah Barisan Nasional untuk mengadakan pilihanraya umum ke 13 secara mengejut?

Mungkin pada sebelah pihak akan mengatakan inilah masa terbaik untuk Perdana Menteri mendapatkan mandat terbaru pimpinannya disamping memilih wakil rakyat terbaik untuk bekerja bersamanya.

Tetapi didalam masa yang sama juga, mempercepatkan pilihanraya umum juga adalah ada salah satu cara terbaru untuk menjimatkan kos bagi mengadakan pilihanraya umum negeri Sarawak secara serentak dengan peringkat Pusat, justeru itu peluang ini perlu di adakan bersama.

Pada satu sudut yang lain, sekiranya benar kerajaan berhasrat untuk mengadakan PRU 13 didalam tempoh terdekat ini sewajarnya ia di pertimbangkan kembali. Ini kerana dengan tempoh mandat 5 tahun yang diperuntukkan untuk memerintah masih lagi jauh untuk berakhir, kenapa kerajaan begitu ‘gelojoh’ untuk mengadakannya secara tergesa-gesa?

Walau apa pun, segalanya terletak ditangan PM selaku orang yang berhak untuk menentukan bila kewajarannya untuk mengadakan pilihanraya umum perlu diadakan.

No comments: