Sunday, November 22, 2009

ANWAR: MAHU DI KEKALKAN ATAU DI ROMBAK?

Amaran keras oleh Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) kepada semua pimpinan PKR Negeri ketika menyampaikan ucapan di Konvensyen PKR Negeri Terengganu semalam adalah petunjuk yang jelas kepada pimpinan Majlis Pimpinan Negeri (MPN) agar jangan jadikan status mereka untuk 'berbulan madu' tanpa sebarang peningkatan kepada parti.

Dengan menjadikan tempoh maksima hanya tiga bulan sebagai penanda aras akan kejayaan kepada kepimpinan MPN tersebut, keputusan yang selanjutnya akan dibuat oleh pimpinan pusat untuk menentukan menentukan kepimpinan baru MPN disesebuah negeri tersebut samada kekal atau pun ianya perlu di rombak?

Dalam tempoh ini seharusnya PKR negeri sudah bersedia untuk meningkatkan keanggotaan parti dan aktiviti dan prestasi setiap pemimpin juga akan turut dinilaikan. Bagi DSAI jika prestasi sesebuah negeri itu terlalu lemah, kita mahu tidak mahu terpaksa membuat rombakan. Malahan pada pandangan DSAI sendiri sekarang sudah nampak ada pimpinan negeri yang bermasalah dan kita akan membuat penilaian kembali disemua negeri.

Kita juga tidak mahu sekiranya ada pimpinan majlis pimpinan negeri yang hanya tahu bercakap tetapi tidak tahu untuk melaksanakan kerja parti di peringkat negeri. Perkara ini seharusnya dipandang serius bukan sahaja kepada pimpinan utama MPN peringkat negeri malahan ianya juga kepada pimpinan di peringkat cabang atau juga ranting dan seterusnya kepada ahli bawahan agar kita perlu berubah dan bersedia untuk bersaing dengan lebih hebat lagi selepas ini.

Peringatan DSAI ini seharusnya dipandang tinggi dan ikhlas kepada semua kerana beliau sebagai orang yang berpengalaman didalam politik sudah tentu lebih arif dan tahu untuk membawa hala tuju PKR yang pada tahun ini menyambut ulang tahun ke 10 penubuhannya sejak memasuki arena politik negara kita pada tahun 1999.

Tanpa niat yang berselindung disamping untuk kekuatan PKR sendiri dan Pakatan Rakyat amnya, langkah ini adalah dibuat sebagai salah satu usaha untuk menguatkan parti selain meningkatkan keyakinan rakyat kepada Pakatan Rakyat terutamanya menjelang PRU 13 nanti.

No comments: