Tuesday, April 20, 2010

EPISOD KELUAR PARTI: ‘RENCAH & RAMUAN’ TAMBAHAN SETIAP KALI PILIHANRAYA!

Episod pemimpin-pemimpin dan ahli Parti Keadilan Rakyat @ KEADILAN keluar parti dan seterusnya mengisytiharkan diri menyertai kembali UMNO atau komponen parti lain didalam Barisan Nasional (BN) serta juga menjadi ‘Bebas’ kononnya terus berulang sejak seminggu dua ini lebih-lebih lagi ketika kempen pilihanraya kecil (PRK) P094, Hulu Selangor semakin hangat dan rancak berjalan sehingga kini.

Sejak minggu lalu lagi apabila ADUN Bakar Arang, Kedah, Tan Wei Shu memulakan episod ini dengan mengumumkan dirinya keluar parti dan seterusnya menjadi seorang ADUN Bebas hanya beberapa hari sebelum penamaan calon telah menjadikan jumlah wakil rakyat dari KEADILAN yang ‘berambus’ setakat ini sembilan orang kesemuanya!

Langkah ‘jijik’ lagi ‘kotor’ ini turut diikuti oleh kira-kira 200 ahli parti
(sebagaimana yang didakwa oleh UMNO Pulau Pinang) apabila turut bertindak keluar parti kerana kekecewaan mereka kononnya terhadap pucuk pimpinan KEADILAN di Pulau Pinang.

Kelmarin, tindakan keluar parti ini turut melarat kepada dua pemimpin Angkatan Muda Keadilan (AMK) Cabang Shah Alam iaitu Pemangku Ketua dan Pemangku Timbalan Ketua AMK Shah Alam sendiri iaitu Nor’isham Manap dan Muhammad Ali Mukhtar yang turut berbuat demikian.

Semalam, Dr Halili Rahmat yang juga diantara mereka yang terlibat secara langsung di peringkat awal Parti Keadilan Nasional (keADILan) turut mengumumkan dirinya keluar parti dan seterusnya bertindak memasuki kembali UMNO serta merta.

Pengumuman yang dibuat itu cukup mengejutkan ramai pendokong KEADILAN (khususnya orang-orang lama didalam KEADILAN sejak 1999 lagi), apatah lagi beliau yang juga mantan Bendahari KEADILAN Cabang Hulu Selangor juga pernah dua kali menjadi calon KEADILAN ketika pilihanraya umum 1999 dan 2004 di Parlimen Hulu Selangor dan juga DUN Batang Kali.

Dengan ‘mengemukakan’ berbagai alasan kenapa beliau keluar KEADILAN diantara lainnya ialah apabila mendakwa KEADILAN kini bukan lagi sebuah parti politik berasaskan perjuangan tetapi kini lebih condong menjadi parti yang mementingkan kuasa daripada membawa kesejahteraan kepada rakyat walaupun telah diberi mandat untuk mentadbir beberapa negeri.

Untuk mereka semua yang keluar parti, katakanlah apa sahaja alasan walaupun beribu banyaknya, semua tindakan keluar parti ini dilihatkan lebih menjuruskan kepada kepentingan diri sendiri di samping untuk mengambil kesempatan yang ada apatah lagi disaat parti kini sedang berjuang didalam pilihanraya kecil ini!

Dengan mengambil kesempatan (peluang mengisytihar keluar parti) yang ada ini sudah pasti akan memberi dan melonjakkan kembali nama mereka didalam arena politik yang sebelum ini sudah mula dilihat suam-suam kuku pembabitannya.

Sebenarnya episod keluar parti ini adalah asam garam didalam politik. Ianya juga di umpamakan sebagai ‘rencah’ serta ‘ramuan’ tambahan yang pasti akan berlaku di setiap kali pilihanraya diadakan tidak kiralah ketika di pilihanraya kecil atau pun pilihanraya umum.

Pakatan Rakyat (PR) sememangnya sudah menjangkakan akan setiap kemungkinan yang akan berlaku khususnya ketika kempen pilihanraya sedang berlangsung. Kerja-kerja kempen harus diteruskan juga walaupun sedikit kesan daripada yang berlaku semalam.

UMNO dan Barisan Nasional pula sudah pasti melihatkan ‘drama’ keluar parti ini sebagai suatu kemenangan moral walaupun yang pasti diketahui oleh mereka episod sebegini sebenarnya tidaklah mampu membawa kemenangan mutlak calon mereka didalam pilihanraya kecil seperti di Hulu Selangor ini!

No comments: