Monday, April 19, 2010

SERANG PERIBADI, SENJATA TERAKHIR KEMPEN CARA BN/UMNO!

Setiap kali pilihanraya (terutamanya pilihanraya kecil) diadakan dinegara ini, kempen-kempen yang menjuruskan kepada serangan peribadi atau 'Character Assasinations' calon yang bertanding adalah merupakan suatu perkara yang tidak dapat dielakkan lagi. Lazimnya serangan berbentuk peribadi ini lebih kepada mencari kelemahan peribadi mahu pun kesilapan lampau yang ada pada setiap calon tersebut.

Terkini di pilihanraya kecil (PRK) parlimen Hulu Selangor yang sudah memasuki hari ketiga kempen secara rasmi, amat jelas kelihatan bagaimana serangan terhadap calon Parti Keadilan Rakyat @ KEADILAN sudah ke tahap melampau yang teramat sangat di lakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab!

Membangkitkan berbagai cerita lama berbentuk serangan peribadi seperti menuduh Dato Zaid Ibrahim sebagai ‘peminum arak tegar’ adalah merupakan sesuatu yang tidak bermoral untuk kita pandang kerana sebagaimana yang ditegaskan oleh Zaid sendiri beliau bukanlah Malaikat yang tidak pernah melakukan kesilapan ketika diusia muda dahulu?

Namun begitu keluhuran hati yang dimiliki oleh Zaid ini amat wajar untuk kita puji kerana berani mengaku buat silap namun tidak pernah melarikan diri sebagaimana kata beliau;

“Saya tidak hipokrit macam pemimpin UMNO. Apa yang silap silaplah, dan saya tidak pernah lari. Bila saya salah saya mengaku dan saya minta maaf, tapi mereka (pemimpin UMNO) tidak akan berbuat begitu!”

Kita seharusnya mengambil sikap yang positif didalam hal ini. Sejarah di zaman Rasulullah SAW sendiri telah membuktikannya bagaimana mereka yang suatu ketika dahulu adalah penentang ‘tegar’ kepada Islam seperti Omar Al-Khattab dan Khalid Al-Walid yang akhirnya insaf serta sedar dan akhirnya muncul sebagai tokoh Islam yang disegani.

Kita sebagai manusia biasa sudah pasti tidak akan lari daripada melakukan kesalahan. Kita juga tidak boleh sewenang-wenangnya berterusan untuk menghukum seseorang itu didalam keadaan diri seseorang itu telah pun berubah sepenuhnya.

Serangan yang lebih berbentuk kepada peribadi seseorang ini adalah merupakan suatu kempen yang ‘tidak bermoral’ kerana jelas kelihatan didalam hal ini Barisan Nasional khususnya UMNO seolah-olah sudah tiada idea bagaimana untuk menjelaskan kepada pengundi di Hulu Selangor akan kelebihan Barisan Nasional.

Kita sebenarnya tidak kisah sekiranya dasar parti dijadikan asas untuk kempen PRK ini dengan membandingkan kelebihan dasar parti masing-masing. Kita juga memberi ruang kepada mereka (pemimpin BN) untuk membandingkan cara pemerintahan Kerajaan Barisan Nasional dengan cara pemerintahan Kerajaan Pakatan Rakyat tetapi bukannya berkempen secara tidak berhemah sebagaimana yang berlaku kini.

Untuk pemimpin-pemimpin Barisan Nasional khususnya UMNO, di manakah janji-janji kamu sebagaimana yang telah dikatakan pada awalnya ketika di hari pernamaan calon yang mana kamu semua telah berjanji tidak akan melakukan kempen secara menyerang peribadi calon?

Marilah kita renungkan bersama, apakah kempen seperti ini wajar atau pun tidak? Tiada gunanya parti yang kita sukai menang besar didalam pilihanraya tetapi didalam masa yang sama lawan yang kalah menanggung malu dan kesan yang besar akibat daripada serangan peribadi yang melampau lagi kurang ajar ketika kempen lalu.

No comments: