Wednesday, October 22, 2008

APA YANG DIBIMBANGI, TERJADI KINI

Salam pada semua,

Tajuk diatas, "Apa yang dibimbangi, terjadi kini" memang telah didengari sejak akhir-akhir ini. Kalau dahulu, apabila rakan-rakan bercerita tentang perangai YB-YB dari BN dengan berbagai karektor yang berubah sebaik sahaja menang dan menjawat jawatan sbg wakil rakyat atau YB, sudah pasti kita akan berkata...."Ala biasalah tu...YB BN, memang dah macam tu...." tetapi bagaimana pula kalau orang ramai kini bercerita tentang perangai YB-YB daripada Pakatan Rakyat dan lebih tepat lagi kalau YB daripada PKR?

Semalam rakan saya sejak era reformasi 98' ada bercerita berbagai-bagai tingkah laku para YB-YB terutamanya daripada PKR yang telah berubah tingkah lakunya sebaik menang sebagai ADUN atau Ahli Parlimen (MP). Cerita ini memang telah saya dengari sejak 3,4 bulan dulu. Dulu kita sekadar dengar tanpa mengambil serius. Bagaimana pula kini apatah lagi, cerita ini memang benar-benar berlaku pada si empunya badan?

Secara peribadinya, saya telah banyak mendengar tentang hal ini. Sebagai contoh teguran terbuka DSAI terhadap Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Fairus beberapa bulan lalu telah membuktikan apa yang diperkatakan oleh rakyat bawahan ini benar-benar terjadi. Mungkin faktor kesibukan YB Fairus sebagai Timbalan KM adalah alasan yang kuat baginya untuk tidak turun kebawah dan menyelami apa kesusahan rakyat di kawasannya itu. Sebagaimana kata DSAI dulu, walaupun sesibuk mana sekali pun dia sebagai Timbalan Perdana Menteri suatu ketika dahulu, beliau tetap turun dan meninjau permasalahan rakyat di parlimen Permatang Pauh! walaupun jauh sekalipun untuk beliau berulang alik dari Kuala Lumpur ke Permatang pauh, namun demi tugasan dan tanggung jawab beliau terhadap penduduk di parlimennya, beliau tetap balik! Oleh itu alasan yang diberikan oleh YB Timbalan KM itu sekadar alasan yang dangkal, sebagai wakil rakyat disitu, tugas dan tanggung jawab terhadap rakyat dikawasannya perlu dipikul walaupun sesibuk mana sekali pun kita! Selepas teguran tersebut, YB Fairus telah menunjukkan komitmen yang tinggi terhadap rakyat di kawasannya, tahniah YB!

Namun begitu cerita tentang karektor YB ADUN PKR yang lain juga turut didengari sama. Menurut rakan-rakan lain, ada juga seorang YB PKR yang masih muda telah mula mengabaikan tugasnya untuk turun ke padang ! Beliau berkata, bila YB itu dipanggil untuk turun ke program yang dianjur oleh parti tidak kira samada jauh atau dekat walaupun di negeri sendiri, YB tersebut selalu memberi alasan sibuk...tetapi kesibukan YB ini bukan kerana program parti di tempat lain atau pun meninjau rakyatnya, rupa-rupanya sibuk di padang golf! Ye lah...sebagai wakil rakyat muda belia apatah lagi sebagai orang muda kita perlu sesuaikan diri dengan sukan dan secara tidak langsung perlu bermain golf kot? (menurut yang diberitahu YB tersebut kini sudah mula berjinak dengan golf )....tetapi permintaan ahli terutamanya di peringkat bawah juga perlu di ambil kira! Kalau lah program yang dekat di negeri sendiri pun YB ini sudah gagal untuk hadir, bagaimana pula kalau pendokong-pendokong parti di negeri lain ingin menjemput beliau? Sanggup ke datang?

Yang terbaru lagi best....YB ini berstatuskan Ahli Parlimen (MP) pun mempunyai karektor yang lebih kurang sama dengan yang lain apabila sudah mula menunjukkan tahap kesombongannya dengan tidak mahu turun ke bawah bertemu rakyat serta ahli parti terutamanya bila di jemput. Seseorang ada membertitahu saya, apabila di jemput ahli untuk datang dan bersama didalam program yang di anjurkan, boleh ke sebagai YB menjawab "Kenapa perlu saya hadir pulak"? Kalau benarlah sebagaimana yang diberitahu ini, adalah teramat malang kita mempunyai YB yang berkarektor seperti ini? Ada juga yang memberitahu mengatakan YB ini sombong dan tidak boleh di tegur apatah lagi oleh orang-orang lama didalam pasti sejak awal lagi.

Kenapa perkara sebegini boleh berlaku? Daripada perbincangan dengan rakan-rakan yang telah aktif bersama-sama semenjak 1998 dahulu dan telah mula bersama didalam PKR sejak penubuhan lagi (dahulunya 1999-2002 ketika dinamakan Parti Keadilan Nasional) sehingga kini telah merumuskan beberapa perkara yang memungkinkan terjadinya perkara-perkara diatas:

1. YB yang berkarektor sedemikian mungkin tidak pernah merasa kesusahan dan keperitan kita sejak diperingkat awal parti ini diwujudkan. Betapa sukar dan susahnya kita untuk menghidupkan parti apatah lagi menghadapi pilihanraya umum? Dulu diawal menyertai PRU, segala kos dan berbagai lagi ditanggung sendiri dan dengan bantuan sedikit sebanyak rakan-rakan, berbeza dengan kini walaupun tidak banyak tetap mendapat bantuan parti terutamanya melibatkan kos deposit calon dan deposit poster.

2. YB yang berkarektor sebegini juga masih muda dan mungkin juga baru menyertai parti (mungkin dulu masih sebagai pelajar universiti atau masih tidak berani menyertai PKR kerana kurang keyakinan terhadap PKR itu sendiri atau sesetengahnya masih lagi sayang kepada UMNO?)

3. YB yang berkarektor sedemikian mungkin tidak pernah cuba untuk menimba pengalaman daripada orang-orang lama yang pernah bertanding sejak 1999 lagi, calon lama cuma tidak ada rezeki untuk menang. Mungkin nasib YB tersebut bertanding di PRU 12 lalu beliau menang maka perasaan ego dan riak atas kehebatannya mula terserlah kini tanpa mengambil kira pengorbanan calon2 yang pernah bertanding disitu dahulu.

Amatlah diharapkan agar senario ini dielakkan secepat mungkin. Jangan jadikan ini sebagai satu contoh kepada yang lain. Dibimbangi ini akan menjadi satu contoh untuk rakyat menyamakan YB PKR seperti juga YB dari kalangan BN! Semoga apa yang diperkatakan orang ramai tentang karektor YB ini tidak berlaku lagi.

No comments: