Thursday, October 9, 2008

PERANAN OPOSISI BAGI SESEBUAH NEGARA

Kira-kira 2,826 tahun lalu, di abad ke 4 sebelum masehi, disebuah mahkamah Kota Athens, Yunani, seorang filasuf tua dijatuhkan hukuman mati oleh hakim. Orang tua yang dimaksudkan itu tidak lain dan tidak bukan ialah Socrates.

Kenapa dia dihukum mati? Tuduhan rasmi oleh pihak penguasa Athens ialah, Socrates tidak mengaku Dewa Olyampus sebagai tuhannya! Tuduhan lain adalah menuduh Socrates ini sebagai perosak pemikiran rakyat ketika itu terutamanya pada pemuda.

Ketika sang hakim menjatuhkan hukuman mati dengan cara meminum racun, filasuf tua itu berkata kepada hakim dan pengikutnya serta orang ramai yang menghadiri perbicaraan tersebut dengan berkata,
"Yang Arif Tuan Hakim, Aku hanyalah spesis lalat penganggu, yang diberikan kepada negara oleh Tuhan".

Beliau berkata lagi, "Bukankah negara memerlukan seekor lalat seperti itu? Kerana negara ibarat seekor sapi besar, yang lembap pergerakannya disebabkan saiznya yang besar. Kerana itu penternak memerlukan pengganggu agar pergerakan sapi tidak statik"

Sayangnya, para hakim tidak memperdulikan dengan hujah yang diberikan tadi dan Socrates tetap dihukum mati dengan meminum racun, ketika itu usianya sekitar 70 tahun dan sememangya ia pun berhajat untuk mati daripada saban hari melihat kebatilan di depan mata.

Masyarakat dan negara bahkan juga setiap keluarga memerlukan seseorang seperti yang disebut oleh Socrates, sebagai "lalat pengganggu" yang kerjanya menggeletek dan terus menggeletek agar masyarakat itu cerdas, bangun dan bijaksana!

bayangkan lah sesebuah negara atau masyarakat yang tidak mempunyai orang seperti Socrates ini pasti akan berada didalam suasana atau kondisi yang lemah. beku, tidak cergas dan amat sukar berdaya maju serta tidak rigid, apa akan berlaku? Ibarat air sungai, jika dibiarkan bertakung, lama kelamaan pasti akan busuk.....Sungai yang baik ialah sungai yang airnya sentiasa mengalir...

Didalam Islam, tugas itu disebut; amar maaruf wa nahi mungkar. Melarang orang dari membuat perkara yang mungkar dan mengajak orang membuat maaruf. melarang bererti menegur, mengkritik kejelikan individu, kelompok, dan tidak terkecuali pimpinan atau penguasa!

Manakala dari segi politik pula ialah individu, kumpulan atau parti yang bertindak sebagai pengkritik yang membina kepada pihak pemerintah samada didalam parlimen ataupun diluar parlimen itu sendiri. Didalam hal ini termasuklah juga penulis-penulis, bloggers serta individu-individu yang memperjuangkan keadilan sejagat. Ini bertujuan agar pihak pemerintah meluruskan perjalanannya ketika memerintah agar tidak tergelincir daripada landasannya!

Namun kita di Malaysia selalunya Oposisi atau pembangkang dilabelkan sebagai orang menentang segala perancangan yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Hakikatnya kita tidak menentang membuta tuli tanpa asas yang kuat serta kukuh! Kita cuma menegur dan memperbetulkan sekiranya jelas dan nyata sesuatu keputusan yang dibuat oleh pihak kerajaan itu salah serta membazir tiada daya saing.

Kita biasa mendengar segala yang berkaitan tentang oposisi ini sentiasa dituduh buruk dan jelek belaka, kerana yang melontar tuduhan-tuduhan itu adalah pemimpin-pemimpin parti pemerintah, dengan kata lain mush politik mereka.

Maka benarlah seperti kata filasuf Socrates; aku hanyalah seekor lalat pengganggu, tapi ingat tanpa aku kamu pasti menjadi seekor sapi gemuk yang kaku, lembap dan tiada daya juang yang tinggi!

2 comments:

amir_trg said...

salam..... selamat menyambut idul fitr 1429H. semoga meneruskan niat suci dan teruskan perjuangan. your tagline is spot on......ikhlas, fr. Amir_trg.

Suhaimi Said said...

Good analysis and analogy. Keep it up, and most glad that more and more party activists in Pahang have bravely put up blogs. The more the merrier and I hope we could serve the information necessity for our struggle.