Monday, November 17, 2008

JANGAN JADI 2 X 5

Salam pada semua,

Sejak akhir-akhir ini banyak pandangan-pandangan serta komen-komen yang kekadang cukup 'merisaukan' kita terhadap pimpinan Pakatan Rakyat terutamanya dari PKR itu sendiri. Komen-komen yang bersertakan 'bukti' samada benar atau tidak benar sedikit sebanyak telah menyebabkan ramai pembaca terutamanya pengunjung internet itu sendiri boleh mempercayainya.

Terbaru lagi komen terhadap kepimpinan YB Fairus, Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang tentang segala tindak tanduk beliau selaku orang no 2 yang berada didalam pimpinan Kerajaan Pulau Pinang cukup merisaukan kita selaku pendokong Pakatan Rakyat.

Edisi terkini didalam pelbagai blog telah menceritakan bagaimana beliau gagal menjalankan tugas sebagai YB yang dipilih oleh YAB Ketua Menteri Pulau Pinang ketika berhadapan dengan pembangkang yang di ketuai oleh UMNO di DUN Pulau Pinang secara langsung telah mencalarkan imej beliau sebagai YB yang dihormati serta secara tidak langsung terhadap PKR serta kepimpinan Pakatan Rakyat itu sendiri.

Didalam hal ini, samada benar atau pun tidak kegagalan beliau yang cuba melarikan diri daripada tugas sebagai YB terhadap kerajaan Pulau Pinang atau rakyat di Dun beliau itu perlulah di ambil serius oleh kita semua sebagai pendokong kerajaan kini.

Episod terhadap YB Fairus ini bermula apabila 'komen' yang dibuat oleg YB Dato Seri Anwar Ibrahim suatu ketika dahulu terhadap beliau secara tidak langsung menyebabkan ramai yang mempercayai terhadap komen-komen terbaru terhadapnya. Samada bukti itu jelas ada ataupun tidak bukanlah persoalan sekiranya hal ini telah di tangani sejak awal.

Dalam isu terbaru yang ditonjolkan samada oleh musuh politik beliau atau pun tidak, cukup merimaskan kita sekiranya benar. Isu yang dimainkan ini sedikit sebanyak boleh mengugat kepercayaan rakyat terhadap beliau terutamanya di Pulau Pinang. Komen-komen ini walaupun nampak nakal, boleh di lihat di blog http://alahaifairustkmpenang.blogspot Antara komen-komen yang telah dibuat terhadapnya adalah seperti berikut;

"Budak Fairus Ghaib; Setelah menyedari gilirannya yang akan tiba, budak Fairus yang duduk di antara Ketua Menteri Lim Guan Eng dan TKM 2 Prof Ramasamy, mula cari helah angkat kaki keluar dewan.Guan Eng yang sedar Timbalannya ghaib, mula mengarahkan staf dewan mencari budak Fairus di luar dewan dan menjemputnya masuk.

Tapi apa yang berlaku, beberapa minit kemudian staf tersebut memaklumkan budak Fairus memberitahunya, dia ‘sakit perut’ dan meminta Exco lain tolong jawab bagi pihaknya.Jadi, bagi nak menjaga air muka kerajaan negeri, Guan Eng meminta salah seorang Exco Abdul Malik Kassim menjawab soalan tersebut.

Ini bukannya kali pertama budak Fairus itu bertindak demikian. Pada sidang Dun kali pertama dulu selepas PR memerintah, si budak Fairus membuat tindakan yang sama. Ghaib tidak menjawab soalan nombor 1.Yang menjadi mangsa-Ketua Menteri Lim Guan Eng sendiri kena jawab demi menjaga air muka kerajaan negeri PR.Dia bukan sahaja membisu seribu bahasa sepanjang perbahasan dewan lalu, malah kerap kali masuk lewat dalam dewan. Budak Fairus ni hanya membaca teks pada sesi pengulungannya di akhir persidangan dewan. Waktu-waktu lain mulutnya terkunci rapat ! "

Bukan 1 atau 2 komen-komen terhadapnya dibuat tetapi cukup banyak. Adalah menjadi harapan kita semua semua agar semua komen-komen yang berbentuk negatif ini tidak lah benar. Dan sekiranya benar-benar berlaku berdasarkan teguran yang telah dibuat oleh DSAI suatu ketika dahulu terhadap beliau. adalah amat malang kerana kita masih mempunyai sifat dan tingkah laku yang hampir atau sama dengan YB-YB dari kalangan BN....Jangan kita jadi tidak ubah seperti mereka juga...jangan jadi 2 x 5....sama saja dengan mereka...

Kita tidak mahu mempunyai pemimpin yang bersikap tidak bertanggung jawab serta lari daripada tugas yang telah diamanahkan oleh parti dn rakyat. Kita mahu pemimpin kita rajin serta bertanggungjawab didalam menjalankan tugas. Kita mahu pemimpin kita di pandang serta dihormati oleh semua rakan-rakan didalam Pakatan Rakyat itu sendiri.

No comments: