Wednesday, November 26, 2008

SPEAKER DEWAN RAKYAT SEPATUTNYA LEBIH ADIL


Gambar: Dato' Seri Nazri Aziz, Menteri JPM

Salam pada semua,

Setiap hari dan setiap minggu kita selalu terbaca betapa banyaknya usul-usul yang dibuat oleh Ketua Pembangkang dan para Ahli Parlimen pembangkang ditolak bulat-bulat oleh Dewan Rakyat. Alasan yang di buat oleh Tuan Speaker atau Timbalan-timbalan Speaker hanyalah satu iaitu tidak memenuhi syarat yang di peruntukkan.

“Saya telah meneliti perkara ini dan saya mendapati bahawa perkara ini adalah perkara tertentu, ia adalah bagi kepentingan orang ramai, walau bagaimana pun perkara ini tidak perlu di segerakan.Oleh yang demikian, saya menolak usul di bawah peraturan mesyuarat 18(2)” kata Tuan Speaker Dewan Rakyat tersebut.

Terbaru usul yang dibuat oleh Ahli Parlimen Puchong, YB Gobind Singh Deo yang menggesa agar Dato’ Seri Nazri Aziz selaku Menteri Di Jabatan Perdana Menteri di bawa ke jawatankuasa hak dan parlimen untuk dibincangkan kes nya yang di tuduh berbohong didalam dewan rakyat turut di tolak dan ini telah menimbulkan pertikaian lidah diantara Ahli parlimen pembangkang, kerajaan dan tuan Speaker itu sendiri.

Kelmarin, usul yang dibuat oleh Dato Seri Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang sekali lagi di tolak oleh Dewan Rakyat apabila usulnya itu yang menggesa agar Ahli-ahli parlimen Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat dapat membincangkan isu ekonomi Negara yang semakin parah dengan kadar segera. Ini kerana ianya melibatkan kepentingan Negara kita dari segi ekonomi Negara dan rakyat terutamanya.

Boleh dikatakan setiap kali Dewan Rakyat bersidang, pihak pembangkang sering membuat usul mengambil kira pelbagai isu-isu semasa namun begitu ianya sentiasa di tolak oleh Tuan Speaker Dewan Rakyat walaupun kebanyakan usul ini amat baik dan penting demia kepentingan rakyat Malaysia ini.

Satu persoalan yang selalu bermain di fikiran saya ialah, kenapa begitu sukar sekali Tuan Speaker Dewan Rakyat untuk menerima usul yang di kemukakan ini? Speaker Dewan Rakyat sepatutnya lebih terbuka serta bersikap adil didalam hal ini. Jangan terlalu berat sebelah terhadap pembangkang.

Kalau di perhatikan layanan yang terhadap usul-usul yang dibuat oleh wakil dari Barisan Nasional selalu diberi peluang oleh Speaker walaupun kadang-kadang kelihatan usul yang dikemukakan ini tidak begitu penting terhadap rakyat. Namun ianya tetap member peluang dan di terima usul-usul yang dikemukakan oleh ahli parlimen BN demi kelangsungan terhadap politik mereka.

Sebagai sebuah Negara demokrasi, peluang yang adil perlu dibuka seluas-luasnya oleh Dewan Rakyat bagi membuat usul yang difikirkan baik untuk semua apatah lagi demi kepentingan rakyat Negara ini tanpa memikirkan siapa yang membuat usul tersebut.

Sekiranya kita masih ingat, ketika Almarhum Dato Ustaz Fadhil Noor yang bersama-sama dengan semua Ahli-ahli parlimen ketika PAS, PKR dan DAP ketika itu pernah menyokong secara terbuka sokongan untuk mengutuk kekejaman Israel terhadap Palestin walaupun usul ini dikemukakan oleh ahli parlimen BN yang diketuai oleh Perdana Menteri Malaysia ketika itu Dato Seri Dr Mahathir Mohamad (kini Tun) kerana atas prinsip kemanusiaan dan keamanan sejagat.

Apakah dengan menerima usul-usul yang dibuat oleh pembangkang ini, Tuan Speaker ini boleh dikatakan tidak mengenang budi kerana perlantikannya ke jawatan tersebut telah dicadangkan serta disokong secara majority oleh YB-YB Barisan Nasional? Oleh itu apakah tidak boleh menerima sebarang usul dari pembangkang walaupun usul tersebut mungkin keras dan tajam teguran terhadap kerajaan?

Secara peribadi, Tuan Speaker perlu pandai bertindak adil dan saksama kepada semua Ahli Parlimen walaupun ianya dating daripada pembangkang. Perlu di ingat, YB pembangkang ini dipilih oleh rakyat secara sah ketika Pilihanraya umum yang lalu dan rakyat lah yang menghantar mereka ke Dewan Rakyat ini untuk menyuarakan pandangan serta pemasalahan rankyat. Oleh itu tiada sebab untuk di nafikan hak ahli-ahli parlimen ini demi rakyat umumnya.



No comments: