Monday, November 24, 2008

KEMENTERIAN PELAJARAN: ANTARA KUALITI DAN KUANTITI

Salam pada semua,

Semalam saya di hubungi oleh rakan-rakan lama ketika di Universiti dahulu yang kini telah menjadi cikgu, menceritakan pengalaman 'terkejut' dengan beberapa keputusan peperiksaan terutamanya sebaik sahaja UPSR di umumkan pada beberapa minggu lepas.

Menurut beliau, isteri nya yang mengajar di sekolah rendah melahirkan perasaan yang amat terkejut apabila ramai pelajar-pelajarnya terutama yang berada di kelas yang tercorot memperolehi 5A didalam peperiksaan. Amat mengejutkan lagi bila beberapa kertas yang disangkakan gagal terutamanya Bahasa Inggeris dan Matematik turut memperolehi A.

Saya secara peribadi bila ditanya pendapat oleh rakan lama tersebut sedikit pun tidak terkejut. Ini kerana keputusan peperiksaan yang diperolehi kini kadang-kadang amat tidak masuk akal. Perumpamaan ini dilahirkan setelah melihat sendiri kewajaran A yang diperolehi itu.

Melalui sumber-sumber yang sahih, ramai yang berpendapat Kementerian Pelajaran kini lebih mementingkan Kuantiti dengan meramaikan lagi pelajar memperolehi keputusan yang cemerlang dengan memperolehi 5A keatas berbanding ketika dizaman persekolahan saya dahulu Kualiti itu amatlah dijaga dan dititik beratkan.

Menurut sumber itu lagi, keputusan yang kekadang tidak masuk akal ini menyebabkan kualiti pelajar keperingkat yang lebih tinggi lagi akan turut jatuh. Saya mengambil contoh bagaimana ramai yang berpendapat isu ramainya pelajar-pelajar ini memperolehi 5A adalah kerana di percayai markah lulus telah di turunkan separas 20%! manakala markah untuk memperolehi pula diturunkan sehingga ke paras 60-65% untuk memperolehi A! Kalau melihat senario yang di dakwakan ini, amatlah malang bagi kita apabila Kementerian Pelajaran lebih melihat kuantiti daripada kualiti!

Pada zaman persekolahan kita dahulu era 80an (zaman kurikulum lama sekolah rendah) untuk memperolehi 5A itu adalah sesuatu yang sukar dan memperolehi 3A atau 4A sudah dikira hebat di mata masyarakat apatah lagi selepas itu peluang kita untuk ke sekolah berasrama penuh (SBP) atau ke Maktab rendah sains mara (MRSM) begitu cerah. Namum kini dengan kuantiti yang ramai memperolehi 5A telah menyulitkan serta menutup terus peluang para pelajar yang memperolehi 3A atau 4A untuk kesana kerana dengan kuantiti 5A yang besar sudah tentu tidak mampu menampung pelajar-pelajar yang memperolehi 5A kesana.

Secara peribadinya, langkah meramaikan lagi pelajar memperolehi 5A tanpa mengambil kira kualiti serta tahap percapaian yang telah di rendah gred nya merupakan satu kesilapan! Mungkin dengan memberitahu kepada orang ramai bahawa langkah menggunakan Bahasa Inggeris didalam pengajaran sains dan matematik adalah merupakan langkah yang tepat. Tengok tepat atau tidak berdasarkan ramainya pelajar mendapat A dalam subjek sains dan matematik itu sendiri, secara tidak langsung mengaburi mata rakyat dan penentang-penentang terhadap penggunaan bahasa Inggeris tersebut.

Untuk pengetahuan semua, apabila pelajar yang tiada kualiti ini mendapat 5A secara mudah dan seterusnya berpeluang menyambung pelajaran ke SBP, adalah dibimbangi sekiranya pelajar tersebut tidak dapat menguasai pelajaran serta mengekalkan kecemerlangan ketika di PMR dan seterusnya di SPM pula. Namun begitu kerajaan amat pandai apabila berterusan memanipulasi kan 'kehebatan' pelajar-pelajar ini apabila keputusan diperingkat PMR serta SPM ini turut 'cemerlang' peperiksaannya....

Profesor kejuruteraan saya ketika pengajian di Universiti suatu ketika dahulu ketika berjumpa dengan saya di satu seminar kejuruteraan baru-baru ini pernah mengadu kepada saya betapa teruknya prestasi pelajar-pelajar kejuruteraan kini apabila masuk ke semester kedua pelajar-pelajar ini telah kena 'tendang' universiti gara-gara mendapat keputusan yang teramat teruk dibawah paras 1.90 CGPA! Profesor tersebut ada berkata sejak 4 tahun kebelakangan ini universiti ini telah mengambil pelajar-pelajar yang mendapat 7A keatas sahaja didalam keputusan SPM.

Saya bertanya kepada Profesor ini kenapa boleh berlaku? Sebabnya yang diambil masuk ke Universiti ini bukan calang-calang pelajar untuk kursus kejuruteraan. Semuanya mendapat 7A keatas? Jawapan Profesor tersebut mudah aje...."Dulu masa zaman 90an kebawah dengan sistem SPM kurikulum lama, walaupun pelajar-pelajarnya mendapat sekadar gred 1 dengan agregat 24 pun didalam SPM tetapi tetap boleh tamatkan pelajarannya di IPT selama 4-5 tahun berbanding kini sebabnya SPM dulu-dulu memang hebat dan penilaian pada sistem pemarkahan memang konsisten gred nya yang tidak di tukar sesuka hati demi politik para menteri"

Tambah Profesor itu lagi, "Kini walaupun Universiti ini mengambil pelajar yang rata-ratanya cemerlang dengan keputusan SPM 7A ke atas tetapi kualitinya rendah...ye lah mahu nya tak rendah kalau daripada seawal UPSR lagi semua gred boleh di ubah-ubah kan? "

Itulah hakikat kini apabila kepentingan politik mengatasi segala-galanya walaupun akhirnya pelajar yang akan menjadi mangsa. Biar kuantiti itu kurang tetapi kualiti nya meningkat naik. Tidak hairan lah apabila Universiti-universiti awam di negara kita semakin menurun kualitinya, kerana segalanya bermula dari awal lagi.

No comments: