Thursday, September 10, 2009

45 TAHUN MASIH LAGI TUA!

Gesaan Khairy Jamaluddin (sebagaimana yang tersiar di Utusan Malaysia 10 September 2009) agar cadangan Pergerakan Pemuda UMNO untuk menghadkan umur kepada sesiapa yang mahu bertanding sebagai Ketua Pemuda UMNO kepada 45 tahun sahaja berbanding tiada had umur pada ketika ini.

Menurut Khairy, keputusan yang dibuat ini juga adalah selaras dengan aspirasi perjuangan Pemuda itu sendiri dan ini merupakan antara pembaharuan yang bakal dicadangkan untuk tujuan pindaan perlembagaan parti nanti.

Dengan menghadkan umur bagi jawatan Ketua Pemuda kepada 45 tahun kebawah akan lebih menampakkan lagi ciri-ciri pemuda itu sendiri. Pada masa ini sesiapa sahaja dibenarkan bertanding untuk apa-apa jawatan tertinggi pun didalam sayap parti ini asalkan calon-calon ini melepasi kriteria tertentu selain daripada mendapat cukup percalonan.

Bagi saya langkah yang dicadangkan oleh Pemuda UMNO ini sebenarnya masih lagi tidak menepati aspirasi dan ciri-ciri perjuangan pemuda kalau baru setakat meminda had umur hanya kepada 45 tahun sahaja.

Didalam zaman era globalisasi sekarang, pemuda sudah matang didalam membuat keptusan dan hala tujunya, oleh itu adalah elok agar had untuk jawatan Ketua Pemuda itu diturunkan lagi kepada takrifan umur pemuda yang sebenarnya.

Sekiranya cadangan ini diterima oleh UMNO sebagai pindaannya, bagi saya UMNO masih lagi terkebelakang didalam membuat tindakan yang betul apatah lagi didalam keadaan sekarang bertujuan untuk memikat dan menarik minat golongan muda untuk bersama dengan pemuda UMNO ini.

Sehingga kini didalam pergerakan pemuda mana-mana parti politik di Malaysia, hanya sayap Parti Keadilan Rakyat (PKR) iaitu Angkatan Muda Keadilan (AMK) sahaja yang telah menetapkan dan menuruti pindaan perlembagaan parti dengan mensyaratkan keahlian AMK mestilah dibawah umur 35 tahun termasuk untuk semua jawatan utama seperti Ketua AMK, Timbalan Ketua AMK, Naib-Naib Ketua AMK dan Exco AMK pusat!

Tindakan yang dibuat oleh PKR ini cukup hebat dan cukup dipandang tinggi dan ini barulah dikatakan benar-benar menuruti aspirasi perjuangan pemuda. Sebenarnya negara kita ini masih lagi boleh dikatakan tertinggal dibelakang berbanding di negara-negara luar didalam pembentukan pelapis pemudanya.

Sebagai contoh, diberitakan ada Ketua-ketua Pemuda parti politik di Vietnam, Iran dan Turki baru mencecah sekitar umur 25-30 tahun sahaja tetapi pandangan mereka ini tetap diminta oleh Ketua-ketua parti masing-masing kerana pada pandangan Ketua-ketua ini, hanya orang muda sahaja yang mampu memberi pandangan tentang kehendak orang muda berbanding orang yang lebih tua!

Sebab itu saya katakan, apa yang dihasratkan oleh menantu Mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi ini dilihatkan masih tidak cukup untuk memenangi hati orang-orang muda kerana tiada apa yang dikatakan sebagai pembaharuan didalam UMNO!

Pemuda kini sudah kehadapan didalam segenap hal dan sudah tahu memikirkan apa yang perlu dilakukan untuk negara. Pemuda perlu diasuh sehingga ke peringkat yang lebih tinggi dan jangan dibiarkan mereka ini hanyut.

Sudah sampai masanya peranan pemuda diberikan tempat yang sewajarnya dan dipandang tinggi. Jangan biarkan atau ‘dibakulsampahkan’ sahaja setiap idea yang diberikan oleh pemuda itu. Paling penting, jangan diasuh atau diajar golongan muda atau pimpinan pemuda ini dengan material dan duniawi semata-mata sebagaimana yang berlaku sekarang.

Kadang-kadang kita merasi sangsi dan pelik sekali, umur baru mencecah 30an, sudah memiliki harta yang cukup banyak melimpah ruah dengan kereta-kereta mewah 5-6 buah di beberapa buah rumah, sedangkan baru 4-5 tahun aktif didalam politik dan yang lebih kita sangsikan lagi ialah sudah memiliki pelbagai gelaran dan pangkat walaupun kita sendiri tidak ketahui apakah jasa-jasa yang mereka telah lakukan sekitar 4-5 tahun bergiat didalam politik!

1 comment:

ahmadnizamhamid said...

Kami Sekeluarga Mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri Dan Dari Dalam Diri Kami Memohon Berbanyak Ampun Dan Maaf Diatas Segala Keterlanjuran.Mudah-mudahan Di Hari Yang Berbahagia Ini Akan Dapat Memperteguhkan Silaturrahim Kita,InsyaAllah