Saturday, September 5, 2009

DUN BAGAN PINANG: SAY GOOD BYE TO UMNO / BN!

Kematian ADUN Barisan Nasional (BN) Bagan Pinang, YB Azman Mohd Nor akibat jangkitan didalam darah di Hospital Pakar Seremban (SSH) semalam telah mengesahkan kepada kita semua bahawa satu lagi pilihanraya kecil (PRU) akan diadakan dalam tempoh terdekat ini.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof ketika diminta mengulas telah berkata, hanya boleh diketahuinya selepas pihak SPR menerima notis kekosongan kerusi DUN Bagan Pinang daripada Speaker DUN Negeri Sembilan yang dijangkakan diterima isnin ini.Selepas itu barulah SPR boleh memutuskan satu pilihanraya kecil perlu diadakan disitu.

Siri pilihanraya-pilihanraya kecil (PRK) selepas Pilihanraya Umum (PRU) ke 12 2008 lalu telah menyaksikan lapan PRU sudah diadakan dengan tujuh PRK yang diadakan di Semenanjung telah dimenangi oleh Pakatan Rakyat manakala kerusi tunggal pada PRK di Sarawak pula dimenangi oleh BN.

Sehingga kini negeri Pulau Pinang telah mengadakan tiga PRK (Permatang Pauh, Penanti dan Permatang Pasir)dengan satu masing-masing di Kuala Terengganu (Terengganu), Bukit Gantang (Perak), Bukit Selambau (Kedah) dan Manek Urai (Kelantan).Manakala satu kerusi lagi di Batang Air (Sarawak).

Didalam keadaan Umno / BN begitu takut dan seboleh-bolehnya mengelak daripada terlibat dengan sebarang pilihanraya kecil selepas PRU 12 lalu, tetiba dengan adanya kematian terbaru wakil rakyat ini, maka mahu tidak mahu terpaksa jugalah Umno terutamanya untuk sekali lagi berhadapan dengan Pakatan Rakyat.

Pada PRU 12 2008 lalu, Allahyarham Azman Mohd Nor telah berjaya dipilih sebagai Adun Bagan Pinang selepas menewaskan Calon Pas Ramli Ismail dengan kelebihan majoriti sebanyak 2333. Walaupun diakui oleh pimpinan Umno yang mengatakan ini merupakan kubu kuat mereka serta telah menjadi tradisi mereka memenanginya, namun dengan situasi dan keadaan semasa kini lebih-lebih lagi selepas PRU 12 2008, Umno / BN terutamanya tidak boleh lagi terlalu yakin untuk mencapai kemenangan pada kerusi tersebut lagi kerana rekod kemenangan PR pada semua tujuh PRK di semenanjung telah dimenangi oleh PR walaupun di kubu Umno / BN sebagaimana yang berlaku di Kuala Terengganu.

PRK yang bakal diadakan nanti di Negeri Sembilan merupakan PRK yang pertama yang akan dilangsungkan dinegeri yang berada dalam lingkungan zon selatan (Zon Selatan boleh ditakrifkan Johor, Melaka dan Negeri Sembilan) yang selalu diperkatakan orang sebagai negeri-negeri 'totok' jiwa pengundi terutamanya orang melayu kepada Umno / BN. Sebelum ini kita telah mengharungi tujuh PRK di negeri-negeri zon utara (Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis) dan negeri-negeri pantai timur (kelantan, Terengganu dan Pahang) dan semuanya mencatatkan kemenangan yang cukup bergaya kepada PR!

Saya amat berkeyakinan dengan semangat yang dibawa daripada utara serta pantai timur semenanjung, roh kemenangan terhadap PR akan turut dijelmakan di PRK Bagan Pinang dan dengan kemenangan ini nanti, kekuatan Umno / BN akan dapat dinilai serta di ukur oleh mereka dan PR sendiri.

Dengan perbezaan 4 kerusi DUN Negeri Sembilan antara BN (20 kerusi) dan PR (16 kerusi) sebelum kematian Allahyarham Azman Mohd Nor ini, kekalahan Umno / BN nanti pada PRK ini sudah pasti akan memberikan impak yang cukup besar kepada BN didalam mencari keyakinan orang ramai untuk Negeri Sembilan terus diterajui oleh Umno / BN di PRU ke 13 nanti.

Dengan senario perbezaan yang semakin mengecil kepada 3 kerusi (Seandainya PRK Dun Bagan Pinang nanti PR menang) kekuatan dan keutuhan kerajaan BN semakin goyah dan seandainya ada perkara diluar dugaan kita berlaku di DUN Negeri Sembilan seperti kes melompat parti daripada BN ke PR atau pun ada usul undi tidak percaya terhadap MB Dato Seri Mohammad Hassan di DUN ini terjadi, maka sudah pasti teraju kepimpinan Negeri Sembilan akan berpindah tangan daripada Barisan Nasional (BN) kepada Pakatan Rakyat (PR), Insya Allah.

Sama-samalah kita saksikan dan yang pastinya rakyat kini semakin cerdik, matang dan tahu apa yang mereka pilih. Daripada rakyat untuk rakyat juga akhirnya...

No comments: