Monday, September 7, 2009

PERTAHANKAN KREDIBILITI MB PAKATAN RAKYAT SELANGOR !


Kelihatan Penduduk Seksyen 23 Shah Alam yang cuba melepaskan geram kepada MB Selangor TS Khalid Ibrahim ketika hadir pada sesi dialog untuk memberi penjelasan mengenai isu pemindahan kuil di Dewan Bankuet, Wisma MBSA, semalam.

Saya tidak faham apa motif sebenar hampir kesemua akhbar-akhbar utama negara kita semalam (Edisi Berita Minggu 06 September 2009) menyiarkan tentang Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di 'boo' oleh beberapa orang 'keparat' yang dipercayai pemuda daripada parti lawan di Selangor yang cuba membuat kacau di sesi dialog antara penduduk Seksyen 23 Shah Alam semalam Dewan Bankuet, Wisma MBSA, Shah Alam.

Berita Minggu dengan tajuk utamanya "Khalid kena boo" benar-benar merentap jiwa para pendokong Pakatan Rakyat (PR) didalam memberi peluang kepada mereka yang hadir semalam. Diberitahu kebanyakan yang memulakan 'perangai yang tidak senonoh' ini dibulan puasa adalah bukan penduduk Seksyen 23 itu tetapi turut dihadiri oleh beberapa orang ahli pemuda parti lawan ini di Selangor yang jelas bertindak seperti orang yang hilang akal dan dirasuki umpama seperti 'keparat yang tidak reti bahasa dan tahu menghormati pemimpin' ini.

Selain Tan Sri Khalid, Ahli Parlimen Shah Alam YB Khalid Samad dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Tiga, YB Rodziah Ismail turut di'boo' lebih 10 kali oleh meraka yang hadir bukannya untuk berbincang dan berdialog tetapi hadir hanya untuk mengambil kesempatan memalukan pemimpin Pakatan Rakyat ini.

Bukan untuk menuduh tetapi ramai yang berkeyakinan perbuatan seperti ini seolah-olah didalangi oleh Umno dan secara tidak langsung telah menggambarkan inilah sikap dan mentaliti ahli-ahli Umno yang seolah-olah hanya mereka inilah sahaja yang 'berjuang' 'bagai nak rak' dan sanggup mempertahankan agama 'bagaikan separuh mati' demi kemurnian Islam itu selama ini. Sebab itu isu Kuil Hindu ini hanyalah satu daripada penyebab untuk mereka ini mengambil kesempatan untuk memperlekehkan kewibawaan pimpinan PR di SElangor khususnya didalam menyelesaikan beberapa masalah yang tertunggak sekian lama yang kini diwarisi daripada kerajaan BN negeri Selangor dahulunya.

Perbincangan yang dirintiskan oleh MB dan pimpinan negeri sebenarnya cukup baik dan murni niatnya walaupun ramai yang mengatakan sudah terlewat dan sepatutnya ditangani sejak awal lagi. Kita akui bukan mudah untuk menyelesaikan hal ini tetapi janganlah pulak ada yang cuba mengambil kesempatan sebagaimana yang berlaku Sabtu lalu.

Tidak habis lagi isu jualan arak yang telah dimanipulasikan oleh Umno Selangor khususnya yang sanggup berdemonstrasi untuk menunjukkan kepada semua bahawa arak perlu diharamkan di kawasan majoriti penduduk islam kini timbul pula isu kuil.

Kadang-kadang sikap ahli-ahli Umnon ini cukup menggambarkan betapa 'hodoh'nya perangai mereka ini semua kerana sanggup mempermainkan isu agama demi kepentingan politik mereka. Saya ingin bertanya kenapa Umno tidak mengadakan demonstrasi sama di negeri-negeri bawah pimpinan Umno yang jelas lebih begitu banyak jualan araknya walaupun dikawasan melayu islam? Apakah negeri-negeri seperti Johor, Melaka atau Pahang sudah benar-benar bersih daripada jualan arak di kedai-kedai 24 jam dikawasan majoriti penduduknya adalah islam?

Isu kuil saya rasa bukan setakat bermasalah berkaitan lokasinya di Selangor sahaja malahan ianya turut berlaku dibeberapa negeri dibawah pimpinan Umno, tetapi ianya tidak digembar-gemburkan kerana akhbar-akhbar yang dikuasainya berjaya memainkan peranan ini untuk menutup isu ini daripada dikeluarkan untuk pengetahuan umum.

Sebab itu daripada awal lagi saya bertanya apakah motif utama yang dimainkan oleh akhbar-akhbar utama berbahasa melayu ini untuk menyiarkan berita tentang MB Selangor yang di malukan serta di perlekehkan oleh beberapa orang 'pencacai' ketika sesi dialog baru-baru ini diadakan, kalau bukan kerana bermotifkan untuk memperkecilkan keupayaan mentadbir negeri oleh pimpinan Pakatan Rakyat?

Kenapa saya berkata sedemikian? Lihatlah apa komen Perdana Menteri (PM) Dato Seri Najib Tun Razak apabila mengatakan di Utusan Malaysia 07 September 2009 "Bukti pakatan tidak berwibawa", manakala Ibrahim Ali yang menggunakan platformnya sebagai Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)pula berkata di akhbar yang sama "Pembangkang tiada kredibiliti memerintah" yang kesemuanya merujuk kepada apa yang telah berlaku di Selangor ini kerana isu yang sama iaitu isu kuil.

No comments: