Wednesday, September 9, 2009

LANGKAH KERAJAAN KELANTAN HARUS DISOKONG!

Arahan Kerajaan negeri Kelantan agar semua pusat membeli belah dan pasar raya agar ditutup dan tidak dibenarkan beroperasi pada hari pertama sempena hari raya aidil fitri yang bakal disambut pada hujung minggu hadapan haruslah dipandang positif.

Keputusan yang diambil ini adalah selepas mengambil kira beberapa faktor yang memungkinkan arahan ini dikeluarkan. Menurut Exco Pelancongan, Kebudayaan dan Kerajaan Tempatan Negeri Kelantan YB Dato Takiyuddin Hassan, pada tahun lepas kerajaan negeri telah membenarkan pusat membeli belah dan pasaraya ini beroperasi mulai tengah hari sehingga waktu tengah malam pada hari raya pertama namun berbagai masalah yang telah timbul.

Antara masalah yang timbul yang telah dibangkitkan oleh pekerja-pekerja adalah kegagalan majikan itu sendiri untuk membayar bayaran berganda (double pay) sedangkan mereka bekerja pada hari cuti umum perayaan disamping akan turut dikenakan hukuman sekiranya tidak bekerja pada hari tersebut, Sebagaimana yang beliau tegaskan melalui kenyataannya di STAR hari ini;

"However, there were so many problems and we received complaints of employers failing to give double pay to employees for working on a public holiday.

We also received grouses from Muslims and non-Muslims who said that they were penalised for not working on the first day of Hari Raya,".


Pada pandangan saya sepatutnya pada hari raya pertama terutamanya orang islam seharusnya mengambil peluang untuk bersama dengan keluarga yang tercinta dan memperbanyakkan aktiviti ziarah-menziarahi kerumah saudara mara kita dan juga kenalan terdekat kita.

Apabila ruang yang ada ini turut disekat apatah lagi untuk setahun sekali sahaja, maka peluang untuk mereka ini bergembira bersama sanak saudara samada jauh atau dekat ini akan tiada seandainya mereka ini 'dipaksa rela' untuk bekerja.

Memang kita akui pada hari perayaan ini kebiasaannya pusat-pusat membeli belah atau pasaraya ini akan memperolehi lebih lagi pendapatan kerana masing-masing akan mengambil peluang untuk mencari sesuatu barang lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak dan remaja terutamanya.

Disamping itu juga dengan penutupan pusat-pusat membeli belah dan pasaraya ini juga akan secara tidak langsung mengurangkan sedikit 'aktiviti' berpeleseran terutamanya anak-anak remaja kita yang kini semakin menjauhkan diri untuk bersama-sama keluarga bertandang dan menziarahi antara satu sama lain.

Dengan langkah yang julung kali ini dibuat oleh kerajaan negeri Kelantan, saya rasa sedikit sebanyak akan melegakan ibubapa terutamanya didalam mengawal tingkah laku anak-anak remaja kita agar biar bersama keluarga sempena menyambut hari lebaran yang mulia ini setahun sekali.

Tindakan ini seharusnya disokong oleh semua rakyat dan diharapkan arahan ini juga perlu diperluaskan kepada semua perayaan yang utama di negara kita ini manakala dipihak pusat-pusat membeli belah dan pasaraya ini seharusnya mengutamakan tanggungjawab sosial demi kesejahteraan semua.

No comments: