Wednesday, March 10, 2010

APABILA 2 TAHUN DIUMPAMA 53 TAHUN MEMERINTAH!

Semalam, 08 Mac 2010 genap dua tahun Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) menjadi kerajaan negeri yang memerintah terutamanya di negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah disamping Kelantan.

Namun begitu ulangtahun ke dua PR memerintah dinegeri-negeri tersebut telah dijadikan asas perbandingan untuk Umno / BN terutamanya membuat tohmahan serta memperkecilkan kemampuan Pakatan Rakyat ke atas pentadbiran dinegeri-negeri tersebut.

Ditambah lagi dengan ‘sokongan’ padu yang kuat oleh akhbar-akhbar arus perdana terutamanya Utusan Malaysia (UM) yang merendah-rendahkan kemampuan PR dengan membuat tinjauan bersama pemimpin-pemimpin Umno / BN bagi mendapatkan komen.

Saya merasa hairan, kerana melihat perbandingan yang diperkatakan oleh UM dan pemimpin-peminpin Umno / BN ini seolah-olah tidak memahami langsung asas perkiraan mereka! Kenapa saya berkata begitu? Melihat kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka semua ini, seolah-olah dilihat PR tidak mempunyai pengalaman serta tidak reti untuk mentadbir negeri.

Apalah sangat perubahan drastik yang boleh PR lakukan apatah lagi baru 2 tahun memerintah dan mengambil alih kerajaan-kerajaan negeri (kecuali Kelantan) daripada kebobrokan pemerintahan pimpunan BN?

Umno / BN memerintah sejak Negara kita merdeka pada tahun 1957 iaitu sudah 53 tahun tetapi apakah ianya sudah dikira cukup baik dan cemerlang didalam pemerintahan? Usahlah kita memandang jauh, cukuplah kita membuat perbandingan dari segi kebajikan kepada rakyat dinegara ini.

Kalau sebagai contohnya kerajaan Selangor sebaik sahaja PR mengambil alih negeri tersebut, antara langkah yang terawal dilakukan oleh Dato’ Menteri Besar Selangor dan pimpinannya adalah memperkenalkan program ‘Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES)’ bertujuan sebagaimana yang dijelaskan oleh Dato’ MB Selangor rakyat akan menikmati kembali segala hasil dan perolehan negeri melalui kaedah kebajikan yang difikirkan sesuai.

Antaranya seperti perkhidmatan percuma bil air untuk 20 meter padu percuma pada setiap bulan, mengadakan Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS), Skim Mesra Usia Emas dan lain-lain lagi.

Bayangkan bagaimana kreatifnya PR merangka semua ini adalah semata-mata untuk mengutamakan kebajikan rakyat terlebih dahulu berbanding Umno / BN yang hanya kreatif merangka ‘projek’ dan ‘kontrak’ dengan mementingkan dan menjaga ‘kebajikan kroni’ 2,3 kerat di persekitaran mereka sahaja!

Kadang-kadang bila melihat dan membaca kenyataan-kenyataan mereka (pemimpin Umno / BN) seperti komen daripada DS Mohd Khir Toyo (Mantan MB Selangor), DS S.Samy Vellu (Presiden MIC yang juga mantan Menteri Kerjaraya) dan beberapa orang yang lain lagi timbul pulak rasa kelakar mengenangkan ‘kebodohan’ yang jelas dan sepadan dengan kenyataan mereka.

Dengan mengutuk dan menghentam PR yang baru sahaja 2 tahun memerintah dan menuduh PR tidak mampu menunaikan janji sebagaimana didalam manifesto pilihanraya umum lalu tidak boleh dijadikan asas perbandingan 'kejayaan' Umno / BN yang telah memerintah 53 tahun negara ini. Kenyataan serta serangan mereka memperlihatkan seolah-olah PR tidak mampu, tidak tahu, tidak reti serta langsung tiada pengalaman untuk menjadi kerajaan yang adil dan saksama?

Tetapi kepada rakyat yang celik dan faham, kemampuan setelah 2 tahun dengan melakukan beberapa perubahan yang besar sudah dikira sebagai baik serta cemerlang apatah lagi Umno / BN sendiri pun tidak mampu melakukannya!

Benarlah kata orang; sekadar membaca (rujuk pada akhbar milik pemerintah) dan melihat serta mendengar (rujuk pada televisyen & radio) memang BOLEH tetapi untuk mempercayainya bulat-bulat seeloknya FIKIR-FIKIRKANLAH terlebih dahulu….

No comments: