Friday, March 26, 2010

PILIHANRAYA TEMPATAN (PBT), APA MASALAH SPR SEBENARNYA?

Apabila pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai sebuah badan yang mengurus serta mengendalikan sesuatu pilihanraya dinegara ini dengan tegasnya mengatakan tidak boleh diadakan pilihanraya kerajaan tempatan sebagaimana yang diminta oleh kerajaan Negeri Selangor dan Pulau Pinang kerana tiadanya peruntukan undang-undang untuk SPR melaksanakannya, kita merasakan seolah-olah ianya begitu pelik sekali.

Sebagaimana yang ditegaskan oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof ketika sidang medianya semalam menjadikan beberapa Artikel berasaskan Perundangan Perlembagaan Persekutuan dan Negeri sebagai asas untuk pihak SPR menolak diadakan pilihanraya kerajaan tempatan seperti mana yang disiarkan di akhbar The Sun hari ini;

Article 113(1) of the Federal Constitution invests in the EC specific responsibility to conduct elections for the Dewan Rakyat and state assemblies.
 Under Article 113(4), a federal or state law may authorise the EC to conduct elections other than those in Clause (1).
 Section 15(1) of the Local Government Act, however , states that “for so long as this act is in operation, all provisions in any lawa relating to local government elections shall cease to have force or effect”.


Sekadar menyebut beberapa perkara yang berkaitan dengan peruntukan undang-undang, seharusnya perkara ini tidak boleh dijadikan alasan terus menolaknya. SPR sebagai sebuah badan yang berkuasa penuh didalam hal menguruskan pilihanraya ini seharusnya mencari jalan bagaimana untuk melaksanakannya walaupun perlu diadakan pindaan beberapa undang-undang kecil serta peruntukan yang sedia ada di Parlimen.

Melihat trend sejak akhir-akhir ini, SPR dilihatkan tidak berani atau kelihatan takut untuk bertindak sendiri sebagaimana kuasa yang ada pada SPR. Sebagai badan yang menguruskan pilihanraya, SPR boleh mengambil insiatifnya sendiri cuba sedaya upaya untuk memenuhi permintaan oleh kedua negeri Pakatan Rakyat ini dan bukan mereka-reka beribu alasan dan sebab untuk melihat pilihanraya kerajaan tempatan tidak menjadi kenyataan!

Saya tidak mahu mengulas kegagalan untuk melaksanakan pilihanraya kerajaan tempatan ini sebagaimana yang dikatakan oleh SPR dari segi peruntukan undang-undang, tetapi saya kadang-kadang tidak faham kenapa setiap kali persoalan yang cuba dibangkit tentang pilihanraya kerajaan tempatan ini, pihak SPR sudah awal-awal menafikan ianya daripada dilaksanakan?

Sejak awal apabila mengetahui negeri Selangor dan Pulau Pinang berhasrat untuk melaksanakan proses pilihanraya tempatan, SPR sudah membayangkannya sebagai suatu proses yang membazir kerana proses pemilihan Ahli-ahli Majlis Kerajaan Tempatan yang berasingan daripada Pilihan Raya Umum (PRU) sudah pasti membabitkan perbelanjaan yang besar untuk diuruskan oleh SPR!

Para pemimpin Barisan Nasional (BN) terutamanya daripada UMNO pula membayangkan apabila pilihanraya kerajaan tempatan diadakan ini maka ‘percakaran politik’ sesama kita akan berterusan dan didalam masa yang sama pula pembangunan diperingkat kerajaan tempatan akan menjadi lembab dan gagal diuruskn dengan baik.

Saya tidak tahu apa lagi alasan yang bakal diberi oleh SPR apabila Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng mencadangkan agar pilihanraya kerajaan tempatan dapat dijalankan serentak dengan pilihanraya peringkat negeri dan persekutuan? Dengan cara tersebut sudah pasti perbelanjaan dapat dijimatkan serta dikawal dengan baik.

Sekiranya pilihanraya kerajaan tempatan berjaya dilakukan, sudah pasti pemilihan ahli-ahli majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) akan menjadi semakin telus dan jujur kerana ianya dipilih secara terus oleh rakyat di sesuatu PBT yang didiaminya berbanding kaedah sekarang, pemilihan ahli majlis PBT dibuat atas perlantikan politik yang sudah pasti tidak dapat memenuhi kehendak orang ramai di sesuatu tempat.

Saya yakin, sekiranya proses pilihanraya ini berjaya dilaksanakan imej PBT akan dipandang lebih tinggi oleh orang ramai kerana sudah pasti setiap ahli majlis PBT yang dilantik akan lebih bertanggungjawab kepada rakyat dan pengundi berbanding kini keadaannya lebih kepada memenuhi kehendak parti berbanding kehendak rakyat setempat.

No comments: