Wednesday, June 2, 2010

'UBAHSUAI' KABINET YANG TIDAK MENCERMINKAN ASPIRASI RAKYAT

Entah dimana silapnya pada kebanyakan ahli-ahli parlimen Barisan Nasional (BN) langsung kita tidak ketahui. Apa yang kurang, apa yang tiada pun kita tidak tahu. Yang tahu semua ini hanyalah terletak di bahu Perdana Menteri DS Najib Tun Razak seorang sahaja.

Siapa yang tidak merasa pelik seandainya kebanyakan timbalan-timbalan dan menteri-menteri kabinet dibawah kepimpinan DS Najib kini dilantik melalui ‘pintu belakang’ iaitu menggunakan kuota lantikan sebagai Senator.

Perubahan susunan kabinet yang dilakukan hari ini oleh PM jelas menunjukkan perkara ini berlaku lagi apabila didapati separuh daripada lantikan terbaru yang dibuatnya adalah merupakan daripada kalangan senator.

Sebagaimana menurut Sdr Lim Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur, perlantikan hari ini langsung tidak mencerminkan sebagai sebuah 'Kabinet Rakyat'.

Ini kerana katanya pemilihan beberapa senator terbabit bukannya dipilih oleh rakyat menerusi pilihan raya yang lebih demokratik, tetapi dipilih oleh DS Najib kerana untuk memenuhi kepentingan politik sempit pada parti-parti komponen BN sahaja.

Kita juga merasakan apakah dengan perlantikan yang ramai daripada kalangan pemimpin MCA, maka sokongan kaum Cina terhadap BN akan meningkat selepas ini? Jelas menunjukkan perlantikan seperti ini hanyalah sia-sia sahaja kerana yang pasti kesemua perlantikan ini sekadar ingin memenuhi kehendak pihak tertentu semata-mata.

Kepada ahli-ahli parlimen BN terutamanya yang kanan di dalam Dewan Rakyat, kegagalan dipilih oleh PM untuk menganggotai kabinet samada sebagai menteri atau pun timbalan menteri jelas menunjukkan sebagai satu ‘signal’ kepada mereka semua bahawa mereka ini tidak layak serta langsung tiada kredibiliti untuk mengisi tempat tersebut dan kemungkinan juga tiada tempat lagi untuk mereka di pilihanraya umum (PRU) ke 13 nanti!

Adalah baiknya sekira kita mencadangkan kepada DS Najib agar senator-senator yang dilantik ke kabinet ini di beri peluang bertanding di pilihan raya kecil dengan seberapa segera bagi membolehkannya menjadi Ahli Parlimen bagi menggantikan segelintir ahli parlimen BN yang sedia ada ini.

Langkah ini kita rasakan amat sesuai kerana DS Najib boleh menggantikan serta merta mana-mana ahli Parlimen BN yang dirasakannya tidak layak untuk bersamanya. Kita tidak mahu suatu masa kelak, hampir keseluruhan menteri dan timbalan menteri di Kabinet Malaysia hanya dipenuhi oleh senator-senator sahaja yang jelas tidak akan mampu memenuhi aspirasi rakyat yang telah memilih wakil-wakil mereka di PRU secara yang bijaksana.

No comments: