Friday, August 6, 2010

KENAPA MARAHKAN UMNO, SALAHKAN PADA PAS?

Tidak ada angin, tidak ada rebut, tiba-tiba sahaja DS Chua Soi Lek yang juga Presiden MCA sekarang cuba mengaitkan PAS akan sikap ‘konservatif’ UMNO didalam memperkukuhkan pengaruhnya dikalangan masyarakat Melayu Islam dinegara kita kini.

Dengan mengaitkan PAS sebagai punca utama yang menyebabkan UMNO terpaksa menggunakan kaedah yang sedikit luar biasa daripada kebiasaannya didalam memenangi hati rakyat.
Chua Soi Lek melihatkan UMNO kini terpaksa menggunakan pendekatan agama juga sebagaimana yang diamalkan oleh PAS sebelum ini untuk memperolehi sokongan rakyat.

Sebenarnya kita sendiri tidak faham kenapa Chua Soi Lek ini boleh menjadikan PAS sebagai penyebabnya sedangkan harus diingat dasar dan perjuangan PAS sejak ianya ditubuhkan pada tahun 1951 tidak pernah berubah daripada prinsipnya walaupun UMNO selalu mendakwa PAS kini sudah lari daripada perjuangan yang sebenarnya!

Mengaitkan PAS sebagai penyebab utama kepada ‘perubahan’ UMNO didalam pendekatannya sebagaimana yang diperkatakan oleh Chua Soi Lek sememangnya dianggap tidak kena sama sekali.

Chua Soi Lek menyatakan akibat daripada perubahan sikap UMNO yang kembali menjadi konservatif akibat persaingannya dengan PAS telah mengakibatkan beberapa polisi yang kurang berkesan telah dibuat oleh kerajaan kini.

Bagi kita seharusnya Chua Soi Lek menanyakan hal ini kepada UMNO kenapa perkara ini harus terjadi dan bukannya mengaitkan orang lain untuk diheret sama didalam perbalahan serta ‘pertelingkahan dalaman’ antara dua parti ini UMNO dan MCA ini!

Kita dapat merasakan yang MCA begitu geram dan marah dengan sesetengah tindakan yang dilakukan oleh UMNO. Tetapi untuk bertelingkah dan memarahi UMNO secara ‘berdepan’ adalah amat mustahil untuk MCA berani melakukannya itu.

Justeru itu mengaitkan PAS didalam hal ini adalah seperti perumpamaan “Marahkan cucu sindir menantu! Kita menggesa agar Chua Soi Lek tidak bersikap bahlol untuk menyalahkan PAS didalam menjalankan dasar Islamnya.

Sebagai akhirnya, satu persoalan yang ingin dilontarkan kepada Chua Soi Lek. Apakah tindakan murni dan baik yang dibawa oleh PAS selama ini salah disisi agama Islam dan juga agama-agama lain? Apakah membentuk moral kehidupan manusia kearah kebaikan yang mana ianya jelas membawa kita kearah kebaikan secara keseluruhannya juga salah dan tidak betul? Cubalah renunginya…

No comments: