Wednesday, March 4, 2009

3 PILIHANRAYA KECIL SERENTAK : STRATEGI ELAKKAN TUMPUAN PAKATAN RAKYAT ?

Salam pada semua,

Pengumuman yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini yang menetapkan tarikh penamaan calon dan hari mengundi di pilihanraya kecil di Dun Batang Ai, Sarawak pada 29 Mac ini dan 7 April sebagai hari keluar mengundi serentak dengan dua pilihanraya kecil yang lain di Dun Bukit Selambau, Kedah dan Parlimen Bukit Gantang seolah wujud perancangan rapi antara Umno / BN dengan SPR bagi memecahkan tumpuan orang ramai serta pemimpin Pakatan Rakyat (PR) ke tiga-tiga tempat itu secara serentak.

Pengumuman yang dibuat oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof di Kuching, Sarawak hari ini begitu memusykilkan rakyat kerana begitu cepat tarikh untuk pilihanraya kecil yang terbaru ini diputuskan sedangkan di Bukit Gantang serta Bukit Selambau perlu mengambil masa yang lama untuk diadakan pilihanraya kecil tersebut.

Telah diketahui umum kini, Umno dan BN terutamanya cukup takut untuk menghadapi pilihanraya samada pilihanraya umum atau kecil disebabkan kekalahan yang besar di PRU 12 2008 lalu serta di dua pilihanraya kecil parlimen (Permatang Pauh dan Kuala Terengganu).Ini telah dibuktikan di Perak apabila Umno / BN berusaha semaksima mungkin agar DUN Perak tidak dibubarkan.

Rekod yang lepas setiap kali pilihanraya kecil terutamanya diadakan, BN selalu berbangga dengan kekuatan yang ada pada mereka walaupun kita semua tahu ketika di pilihanraya kecil tersebut, Umno / BN jelas menyalahgunakan segala kemudahan yang ada seperti agensi kerajaan, projek kilat serta limpahan wang yang banyak.

Namun pilihanraya kecil yang terakhir di Kuala Terengganu telah membuktikan rakyat kini bukan lagi seperti dahulu untuk digula-gulakan. Rakyat boleh menerima apa sahaja yang diberikan oleh pemimpin-pemimpin BN ketika kempen pilihanraya kecil tersebut tetapi mengundi belum tentu pada mereka sebagaimana di Kuala Terengganu lalu.

Kekuatan yang ada pada PR hanyalah kerja secara berkumpulan dan gigih tanpa mengharapkan imbuhan mewah seperti petugas BN, PR juga memiliki semangat juang yang tinggi serta paling utama ialah kesepakatan pemimpin-pemimpin utama Pakatan Rakyat itu sendiri untuk turun berkempen secara 'all out' disepanjang waktu kempen yang dibenarkan.

Disamping itu kekuatan yang paling utama ialah PR miliki ialah sokongan yang kuat rakyat untuk membantu secara percuma dan bersemangat untuk hadir ke setiap pilihanraya kecil diadakan tanpa ganjaran yang disediakan sebagaimana Umno dan BN.

Justeru itulah, melihat dari sudut kekuatan sokongan terutamanya sebaik sahaja bermula hari penamaan calon Umno / BN sudah pun 'tewas' apatah lagi sehingga hari mengundi rakyat dari seluruh negara tetap berpusu-pusu hadir bagi memeriahkan kempen pilihanraya kecil tersebut.

Umno terutamanya cukup gerun dan terasa amat 'kecil' didalam menghadapi saingan yang diberikan oleh PR ini mungkin memikirkan hanya dengan mengadakan pilihanraya kecil secara serentak dengan lokasi yang terbaru ini agak jauh dari Bukit Gantang dan Bukit Selambau dapat 'menyelamatkan' mereka daripada terus tenggelam!

Mungkin bila diadakan pilihanraya secara serentak, tumpuan orang ramai terutamanya penyokong PR akan berpecah kepada tiga lokasi yang berbeza apatah lagi kemampuan penyokong-penyokong PR ini dari segi kewangan dan logistik tidaklah 'semewah' Umno dan BN!

No comments: