Wednesday, March 18, 2009

DEWAN RAKYAT YANG MULIA

Salam pada semua,

Parlimen adalah tempat yang mulia untuk semua yang Yang Berhormat (YB) yang dipilih oleh rakyat ketika pilihanraya untuk berbahas apa sahaja termasuk isu-isu yang dikirakan sensitif.

Tempat yang istimewa sedemikian mempunyai peraturan yang telah digubal iaitu Peraturan Mesyuarat bertujuan mengawal budi bahasa para ahli-ahlinya samada di Dewan Rakyat ataupun di Dewan Negara.

Dengan adanya peraturan tersebut anggota parlimen dilarang daripada bersikap kurang ajar atau salah laku yang jelas menjelikkan serta menghina dengan kata-kata kesat. Dalam erti kata boleh menjaga serta membentuk tingkahlaku seseorang YB itu.

Namun begitu sejak akhir-akhir ini apatah lagi selepas PRU 12 2008 lalu keadaan dewan pada hari ini semakin panas dan terus panas setiap kali sidang dewan dijalankan. Dengan berbagai aksi yang semakin jelik samada daripada pihak Barisan Nasional (BN) ataupun juga Pakatan Rakyat (PR) malahan juga kepada YB daripada Bebas.

Penggantungan yang melibatkan YB Gobind Singh Deo (dalam gambar) daripada PR (DAP) yang juga MP Puchong jelas ketegasan oleh Speaker Dewan Rakyat telah digunakan secara maksima. Namun begitu persoalan yang bermain difikiran kita ialah kenapa apabila berlaku sesuatu perkara yang melibatkan salah laku oleh MP Pakatan Rakyat maka ianya begitu cepat diambil tindakan?

Apakah motif sebenar ini turut berkait rapat untuk menutup isu-isu yang dilemparkan oleh YB tersebut dari dibahaskan secara terbuka oleh semua MP? Kadang-kadang isu yang dikatakan menghina seseorang turut dilemparkan oleh YB-YB daripada BN sendiri malahan kenyataan yang kurang ajar turut dilemparkan oleh YB bebas sendiri.

Apakah sekiranya ada isu-isu yang dibangkitkan mereka serta berbagai cacian nista yang dilemparkan oleh MP BN atau bebas ini tetapi lebih menjuruskan kepada PR, maka semuanya dibolehkan tanpa diambil sebarang tindakan sebagaimana yang dikenakan terharap MP Puchong tersebut?

Semua masih ingat bagaimana suatu masa dahulu apabila YB Kinabatangan secara jelas menghina wanita serta menimbulkan kata-kata berbentuk lucah tetapi langsung tiada tindakan diambil? Apakah perbuatan tersebut boleh diterima oleh kita semua rakyat Malaysia?

Begitu juga kata YB Pasir Mas (bebas) secara jelas menghina peribadi seseorang apabila menghamburkan kata-kata yang tidak berasas kepada YB dari Pakatan Rakyat itu merupakan suatu tindakan yang baik?

Tetapi itulah hakikatnya, sesungguhnya Dewan berhak untuk membuat apa sahaja tindakan yang difikirkan perlu untuk semua, apakah hukuman 12 bulan pergantungan terhadap YB Puchong tersebut sudah cukup baik untus untuk mengelak gejala yang dikatakan tidak sihat itu dari terus berlaku?

No comments: