Friday, March 13, 2009

PASTIKAN PAKEJ RANGSANGAN KE 2 TELUS!

Salam pada semua,

Pakej Rangsangan Kedua bernilai RM60 Bilion yang diumumkan oleh Dato Seri Najib Tun Razak semalam seharusnya perlu dipantau semaksima yang mungkin bagi mengelak ketirisan serta kebocoran yang mungkin akan berlaku lagi seperti terhadap beberapa pengumuman kerajaan yang bertujuan membantu masyarakat serta rakyat bawahan.

RM60 bilion yang disifatkan oleh sesetengah pemimpin begitu besar nilainya perlu diperjelaskan secara jelas kearah mana ianya akan disalurkan. Kita tidak mahu pakej yang dilancarkan ini akan terus menguntungkan pada sesetengan pihak yang berkepentingan dengan pemimpin atasan.

Pakej yang bernilai ini yang difikirkan baik untuk membantu rakyat disaat kita kelemasan dengan suasana eknomi dunia hari ini yang semakin buruk. Sebagaimana kata Dato Seri Najib ketika diminta mengulas terhadap pakej yang dilancarkan ini berkata;

“Pakej rangsangan ini merupakan usaha kerajaan mengelakkan negara daripada menghadapi kemungkinan jatuh ke lembah kemelesetan dan bukan sebagai silver bullet untuk memulihkan ekonomi dunia”

Sebagaimana yang diperkatakan itu ada benarnya sekiranya kerajaan benar-benar dapat melaksanakan sebagaimana yang diperkata itu. Tetapi pengalaman lalu yang sering berlaku ialah ketirisan dan kebocoran tetap terjadi terutamanya apabila bantuan serta pakej sebegini dilancarkan.

Seringkali kita dengar usaha-usaha bantuan yang kononnya digubalkan khas untuk rakyat dinegara ini hanyalah dapat dinikmati oleh segolongan mereka yang tertentu dan rapat dengan pemimpin sahaja. Kebocoran serta ketirisan yang kerap berlaku menyebabkan segala usaha-usaha kerajaan tidak dapat dinikmati oleh semua rakyat Negara ini.

Kita mahu segala perancangan yang diumumkan oleh Menteri Kewangan ini dapat dijalankan mengikut jadual dan yang paling penting ialah pakej seperti ini dapat memberi fokus pada matlamat yang diperjuangkan.

Kita tidak mahu fokus yang seharusnya diberi perjuangkan mengalami kegagalan lagi sebagaimana dahulu. Kerajaan seharusnya jujur didalam memperjuangkan isu rakyat demi kebajikan pada masyarakat terutamanya bawahan. Jangan kita terlalu mengutamakan kepada sesetengah golongan sahaja demi menutup kesilapan serta kerugian perniagaan yang mereka alami.

Permintaan oleh Dato Seri Najib sendiri agar pembangkang dapat bekerjasama dengan kerajaan untuk memulihkan krisis ekonomi negara kita seharusnya dipandang positif walaupun berbeza ideologi politiknya. Dengan kerjasama sebegini akan dapat menambahkan lagi segala idea dan pendapat yang dikongsikan bersama nanti.

Namun begitu pihak yang meminta kerjasama ini janganlah memperkecilkan segala idea yang dilontarkan kerana setiap pandangan yang diberikan sudah pasti ada pro dan kontra nya. Pengalaman lepas apabila pihak pembangkang diminta memberi kerjasama kepada kerajaan, banyak teguran serta pandangan yang diberikan hanya dipandang sepi sahaja tanpa memikirkan langsung idea yang diberikan itu.

Sikap kerajaan yang kadang-kadang takut untuk menerima pandangan yang diberikan walaupun negatif terhadapnya sepatutnya tidak boleh dibiarkan berterusan. Sebagai rakyat Malaysia yang sayangkan negara kita ini, kita seharusnya terbuka didalam setiap pandangan apatah lagi demi kebajikan masyarakat itu sendiri. Sesungguhnya Malaysia tanah air ku yang tercinta!

No comments: