Tuesday, March 3, 2009

SIDANG DUN BAWAH POKOK : UMNO PUNCANYA




Salam pada semua,

Halangan yang dibuat oleh kerajaan BN Perak terhadap keputusan Speaker Dun Perak daripada membenarkan persidangan diadakan pada hari ini cukup menyedihkan kita sebagai sebuah negara demokrasi seperti Malaysia.

Usaha yang bersungguh yang dilakukan oleh BN untuk menghalang itu terbukti apabila kesemua pintu ke Dewan persidangan DUN Perak dikunci. Ini ditambah lagi dengan usaha pihak tertentu yang mengerahkan FRU untuk berkawal disepanjang laluan ke sana dan juga didepan bangunan yang menempatkan dewan persidangan tersebut.

Akibat daripada halangan tersebut, PR yang diketuai oleh MB Perak Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin selaku MB yang sah menurut perlembagaan serta barisan exconya dan kesemua adun PR terpaksa mengadakan sidang tergempar tersebut dibawah pokok serta meluluskan usul undi percaya serta menyokong terhadap MB Pakatan Rakyat itu.

Namun begitu usaha yang dilakukan ini bukan sahaja di pandang sinis oleh pemimpin-pemimpin BN khususnya Umno malahan ianya turut diherdik, antaranya sebagaimana yang dikatakan oleh Cik Azalina Othman yang juga Menteri Pelancongan;

"Tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak V. Sivakumar dan 27 anggota dewan yang terdiri daripada DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas menghadiri persidangan dewan di bawah pokok adalah satu tindakan yang tidak bertamadun.Ia juga merupakan satu penghinaan kepada Sultan Perak (Sultan Azlan Shah). Apa yang pembangkang buat ialah melaksanakan undang-undang rimba"

Siapa yang melaksanakan undang-undang rimba disini? Bukan kah merampas serta menceroboh secara haram kerajaan PR yang sedia ada sebelum ini adalah undang-undang rimba yang dipraktikkan oleh Umno dan pemimpin-pemimpinnya? Umno dan BN tidak pernah mengakui segala tindak tanduknya sebelum ini adalah punca segala kekusutan yang berlaku kini di Perak sehinggakan sidang Dun Perak terpaksa diadakan di bawah sebatang pokok!

No comments: