Monday, March 16, 2009

TIADA LAGI PEMBANGUNAN ALA MEE SEGERA?

Salam pada semua,

Dato Seri Najib Tun Razak, ("PM in waiting" ;kalau jadi selepas perhimpunan agung Umno akhir Mac 2009 ini) ketika pengumuman calon BN di parlimen Bukit Gantang kelmarin ada memberitahu kepada rakyat yang hadir bahawa tiada lagi projek pembangunan ala mee segera!

Menurut beliau lagi, rakyat sudah tidak mahu melihat lagi pembangunan yang tergesa-gesa sebagaimana sebelum ini, menurut kata-kata Najib kelmarin;

"Kita tidak akan membawa lagi pembangunan-pembangunan ala mee segera ketika pilihanraya kecil sebagaimana sebelum ini. Tiada lagi ketika kempen pilihanraya datang jentera buat jalan lah, turap jalan lah dan sebagainya"

Sebenarnya perkara ini sejak dulu lagi Pakatan Rakyat (PR) membantah cara kempen sebegini kerana ini adalah salah satu bentuk rasuah pembangunan yang hanya hadir ketika pilihanraya kecil sahaja. Kenapa tidak dibuat pembangunan sebelum itu?

Maka berbagai alasan lah yang diberikan oleh pemimpin-pemimpin Umno mengatakan sebenarnya sudah lama kerajaan merancang untuk membuat pembangunan disitu (sesuatu kawasan pilihanraya kecil) cuma masa yang dilancarkan ini secara kebetulan sahaja ketika waktu kempen.

Walaupun berbagai alasan yang diberikan sehingga pihak PR sendiri membuat bantahan kepada SPR dan sebagainya namun tiada satu pun yang dilayan sehingga PRK di Kuala Terengganu menjadi titik penamat kepada bentuk kempen seperti ini.

Di PRK Kuala Terengganu kita melihat bagaimana kerajaan menggunakan segala-galanya peruntukan dan jentera ketika kempen tersebut dengan boleh dikatakan setiap hari ada sahaja perlancaran berbagai projek baru pembangunan di sana. Namun begitu rakyat tidak sedikit pun termakan malahan ketika hari mengundi rakyat menolaknya dengan memilih calon PAS sebagai ahli parlimen Kuala Terengganu yang baru.

Berilah apa sahaja pun rakyat akan mengambinya, beri duit kita ambik, beri kain kita ambil malahan beri pembangunan sebagaimana yang dijanjikan pun kita terima tetapi mengundi belum tentu kita berikan pada calon Barisan Nasional!

Najib juga berkata;

"Kalau mahukan pembangunan yang berterusan, hanya memenangkan calon BN sahaja lah kerajaan akan terus dapat membantu kepada semua rakyat untuk di nikmati"

Kalau macam itu kata Dato Seri Najib, bagaimana pula kalau keputusan selepas 7 April 2009 ini keptusan PRK masih lagi memihak keputusan kepada calon dari PR, adakah pembangunan tidak diadakan di Bukit Gantang? Sama-samalah kita melihatnya...

No comments: