Tuesday, March 10, 2009

NASIHATKAN DIRI SENDIRI DULU

Salam pada semua,

‘KEMBALIKAN IMUNITI RAJA-RAJA MELAYU – ANNUAR MUSA’

Rasa hendak gelak pun ada, rasa hendak ketawa pun ada apabila menatap artikel bertajuk diatas didalam akhbar Berita Minggu semalam 08 Mac 2009.

Saya rasa semua pembaca sudah tentu sedia maklum kenapa saya bersikap sedemikian? Tidak lain dan tidak bukan ialah kerana kata-kata diatas terpacul daripada mulut Tan Sri Annuar Musa, Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Kelantan. Didalam kenyataannya semalam beliau melahirkan rasa kesal berikutan semakin ramai pihak mempersoalkan kedudukan Raja-Raja Melayu. Oleh itu beliau mendesak agar kekebalan Raja-Raja ini dikembalikan.

“Imuniti institusi beraja itu harus dikembalikan supaya dapat mengelakkan pencabulan berterusan oleh pihak tertentu terhadap istana dan Perlembagaan Negara untuk kepentingan politik dan peribadi dapat di elakkan”

“Dalam resolusi yang dikemukakan menerusi sesi perbincangan tertutup dan sesi pembentangan kertas kerja Umno bulan lalu, Umno Kelantan antara lain mengambil inisiatif mendesak supaya imuniti Raja-Raja dikembalikan terutama dalam hal berkaitan kapasiti Raja untuk membuat ketetapan seperti yang terkandung dalam Perlembagaan”


Inilah kenyataan yang dikeluarkan oleh Tan Sri Annuar Musa. Siapa beliau untuk berbicara lagi tentang hal ini? Apakah rakyat di negara ini amnya dan rakyat di negeri Kelantan khususnya boleh melupakan peristiwa ‘penderhakaan’ Tan Sri Annuar Musa terhadap Baginda Sultan Kelantan apabila tergamak menabalkan seorang Sultan yang baru di Kelantan pada tahun 1993 dahulu?

Peristiwa yang dilakukan oleh beliau selaku Pengerusi Umno Kelantan ketika itu benar-benar menyentap jiwa orang Melayu yang menjunjung kasih kepada Tuanku Sultan Kelantan. Pada majlis tersebut, Tan Sri Annuar Musa dengan angkuhnya menabalkan Tengku Ibrahim Petra sebagai Sultan Kelantan yang baru akibat rasa marah beliau terhadap institusi Raja Kelantan kerana dikatakan punca kekalahan Umno Kelantan pada pilihanraya 1990 adalah kerana penglibatan Istana didalam politik Kelantan yang ketika amat panas.

Dalam kenyataan itu juga beliau ada mengatakan tujuan imuniti ini perlu dikembalikan semual ialah kerana untuk mengelakkan ‘pihak-pihak tertentu berbuat demikian untuk kepentingan politik dan peribadi’. Didalam hal ini siapakan yang dimaksudkan oleh beliau pihak-pihak tertentu tersebut? Kepentingan politik dan peribadi siapa?

Bagi saya maksud pihak-pihak tertentu dan demi kepentingan politik serta peribadi selalunya berkait rapat perkara yang dilakukan oleh pemimpin-peminpin Umno yang selalu menyalahgunakan kedudukan dan kuasa demi politik mereka yang kadang-kala mengatasi undang-undang sebagaimana yang telah dibuktikan oleh Tan Sri Annuar Musa sendiri. Ibarat kata-kata Raja Lawak, Nabil….LU FIKIRLAH SENDIRI terhadap kenyataan Tan Sri Annuar Musa ini.

No comments: