Friday, December 18, 2009

BN BERNASIB BAIK KALI INI,TAPI TIDAK SELAMANYA

Tiada yang lebih mendebarkan Barisan Nasional (BN) selain daripada apa yang ditafsirkan oleh sesetengah pemimpin serta Ahli Parlimen BN ialah cubaan pembangkang untuk menggagalkan Bajet 2010 daripada diluluskan Parlimen kelmarin diketahui lebih awal oleh pihak BN.

Dengan kemenangan sekadar tipis sahaja majoriti tiga undi iaitu 66 menyokong BN sementara 63 pula menolak daripada kalangan pembangkang ketika bacaan kali ketiga bajet 2010 adalah merupakan suatu amaran dan pengajaran yang amat berguna terutamanya kepada pemimpin-pemimpin BN agar perlu bersedia dan perlu sentiasa memikirkan setapak kehadapan.

Sebagaimana diulaskan oleh Menteri di JPM, Dato Sri Nazri Aziz ialah;

“Kita tidak boleh sentiasa mengharapkan bernasib baik pada setiap waktu. Kita mesti berfikiran setapak kehadapan dan sentiasa bersedia”

Akibat daripada usul undian belah bahagian oleh YB M.Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) pada ketika bacaan kali ketiga tersebut setelah beliau mendapati kehadiran ahli-ahli parlimen pada ketika itu tidak ramai, maka kita boleh melihat betapa tergesa-gesanya kehadiran yang ‘terpaksa’ dilakukan demi menyelamatkan daripada tumbangnya BN selaku pemerintah Kerajaan Malaysia walaupun jam sudah menghampiri 11.30 malam.

Apakah yang dikatakan undi belah bahagian itu? Undi belah bahagian bermaksud setiap ahli yang ada didalam Dewan Rakyat akan dikira undinya dan bukan sekadar laungan suara bersetuju ataupun tidak.

Bukan setakat TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kelam kabut hadir pada malam tersebut malahan PM Dato Sri Najib Tun Razak pun sendiri terpaksa bergegas sama ke Parlimen walaupun hari sudah jauh malam.

Kita melihatkan perkembangan yang berlaku pada suasana politik Negara kini amat jelas menunjukkan betapa Pakatan Rakyat (PR) lebih kehadapan tahap pemahamannya serta pertanggungjawaban mereka kepada Parlimen yang dihadiri.

BN perlu ingat bahawa suasana di Parlimen sekarang bukannya seperti dahulu lagi yang sentiasa dianggap sebagai medan ‘angguk’ sahaja seumpama ‘Rubber Stamp’ peranannya untuk tujuan mengesahkan setiap tindakan yang kadang kala diluar batasan akal pemikiran rakyat.

Sebab itu apabila Setiausaha Agung BN yang juga Setiausaha Agung UMNO, Dato Sri Tengku Adnan Tengku Mansor yang mengecam serta menuduh Dato Sri Anwar Ibrahim (DSAI) dan barisan pembangkang sebagai mengamalkan politik samseng dengan menjadikan Bajet 2010 sebagai ‘punca’ menggulingkan kerajaan adalah suatu kenyataan yang tidak tepat serta amat dangkal.

Bagaimana beliau boleh menuduh PR ‘bermain kasar’ dengan dikatakan mengamalkan politik kotor? Apakah tindakan undi belah bahagian ini salah menurut perlembagaan atau peraturan Dewan Rakyat yang mulia ini?

Kenapa Tengku Adnan mengatakan PR seperti ‘gangster ‘ untuk melakukan apa cara pun untuk mendapatkan kuasa dengan cara sedemikian dan turut dikata sebagai menghina Dewan Rakyat? Kenapa perlu marah kepada PR kerana tidak memaklumkan terlebih awal dahulu kepada Dewan Rakyat sekiranya hendak mengadakan pengundian seperti tersebut bagi penentuan Bajet 2010?

Cuba tanya ahli-ahli parlimen BN, kenapa mereka tidak hadir? Kenapa mereka ponteng? Dimanakah tanggungjawab mereka sebagai ahli parlimen perlu memberi tumpuan kepada Dewan Rakyat setiap kali bersidang selaras dengan saranan PM Najib Tun Razak sendiri kepada wakil-wakil rakyat BN ini?

Salahkah Dewan Rakyat didalam hal ini? Berdasarkan konvensyen sesebuah negara berparlimen, sekiranya Bajet itu tidak diluluskan, didalam hal seperti negara kita ini Kerajaan pimpinan BN terpaksa dibubarkan dan satu pilihanraya baru terpaksalah diadakan.

Adakah ketidaksungguhan wakil-wakil rakyat kerajaan BN untuk tidak menghadirkan diri ke Dewan Rakyat ini sebagai bukti bahawa mereka ini juga tidak menyokong Bajet 2010? Yang pasti perkara ini bukan isu kecil dan BN harus ingat ‘faktor nasib’ bukannya selalu hadir dan menjamin keputusan menyebelahi BN selamanya…

No comments: