Thursday, December 31, 2009

AZAM SAYA TAHUN 2010...

Hari ini 31 Disember 2009, hari terakhir pada tahun ini 2009. Esok, Jumaat 01 Januari 2010 pula bakal menjelma maka bermulalah era baru untuk tahun baru 2010. Sudah menjadi kelaziman kita, tidak kira tua muda, besar kecil, lelaki wanita, miskin kaya mahu pun orang biasa atau pun pemimpin sudah pasti mempunyai azam pada setiap tahun baru itu.

Begitu jugalah kepada PM kita, YAB Dato Sri Najib Tun Razak tidak mahu ketinggalan untuk ‘bersama’ rakyat sebagaimana slogan ‘glamer’nya “Rakyat didahulukan, Percapaian diutamakan” dengan mempunyai azam baru bagi menghadapi tahun baru 2010 nanti.Saya amat bangga mempunyai seorang PM yang begitu tinggi azamnya untuk menyelesaikan masalah rakyat tetapi didalam masa yang sama bagaimana pula dengan yang lain (menteri dan YB-YB Barisan Nasional?). Adakah mereka mempunyai azam sekuat PM DS Najib?

Dengan menjadikan harapannya untuk meralisasikan tahun 2010 sebagai tahun melaksanakan pelbagai program dan projek seperti yang dijanjikan kepada rakyat sejajar dengan Bidangn Keberhasilan Utama Negara (NKRA) sebagai akujanji ketelusan kerajaan kepada rakyat yang perlu dipenuhi jika mahu golongan sasar ini kekal menyokong kerajaan.

Dengan azam ini juga akan memperlihatkan Najib dimata rakyat sebagai seorang yang benar-benar mempunyai keazaman yang tinggi utnuk menjayakan segala program untuk rakyat di tahun 2010 nanti. Cuma satu persoalan yang pasti bermain di minda kita sebagai rakyat bawahan ini ialah kenapa untuk tahun 2010 ini mempunyai azam sebegini? Kenapa tidak seperti sebelum-sebelumnya (walaupun sebelum Mac 2009 bukan Najib sebagai PM) untuk melaksanakan segala janji kepada rakyat?

Oh ya….. mungkin sebelum PRU 12 Mac 2008, UMNO /BN amat begitu yakin untuk menguasai ‘minda’ rakyat dengan boleh melakukan apa sahaja walaupun tidak seiring dengan janji yang ditaburkan terutamanya kepada rakyat pada ketika kempen pilihanraya, jadi mungkin inilah penyebab utama kita tidak pernah walaupun sekali mendengar daripada mulut pemimpin-pemimpin UMNO/BN termasuklah Najib sendiri sebagai TPM pada ketika itu akan berkata;

“Azam saya tahun hadapan ialah untuk membantu rakyat, melaksanakan segala janji kepada rakyat, kita akan turun ke bawah sendiri untuk melihat projek-projek yang dibangun untuk rakyat, kita seharusnya bersama merasai kesusahan rakyat, kita harus tinjau kemudahan untuk rakyat…dan…bla..bla...dan…bla… bla….”

Apakah sebelum ini kita akan mendengar atau tiba-tiba ‘terdengar’ kata-kata bisikan ‘syahdu untuk rakyat’ seperti diatas akan terpacul daripada mulut-mulut pemimpin UMNO/BN seperti wakil-wakil rakyatnya, Exco-exconya, Timbalan-timbalan Menterinya, Menteri-menterinya atau Timbalan Perdana Menterinya hatta daripada mulut seorang Perdana Menteri sendiri untuk menyemat azam seperti itu? Yang pasti tidak ada…

Dengan pengumuman azam Najib sempena memasuki tahun baru 2010 itu, rakyat akan tertanya-tanya apakah pada tahun 2009 dan sebelum itu bermakna kerajaan tidak mempunyai azam untuk membantu rakyat secara bersungguh-sungguh? Apakah sebelum ini pimpinan UMNO/BN tidak nampak langsung keperluan yang diingini oleh rakyat?

Senang cakap, azam ini hanyalah timbul gara-gara kerana PRU 12 2008. Tsunami politik pada Mac 2008 telah mengajar UMNO/BN serta Najib dan rakan-rakan pimpinannya untuk ‘mengambil kisah’ tentang kehidupan rakyat. Jangan ingat bila sudah berada di atas, maka kita sewenang-wenangnya boleh melupakan segala masalah rakyat.

Untuk PM DS Najib Tun Razak, terima kasih kerana mempunyai azam begitu demi rakyat Malaysia tetapi satu perkara untuk pesanan agar jangan dilupakan sama ketika menanamkan azam tersebut iaitu , rakyat Malaysia kini semakin pandai, semakin cerdik dan semakin berdaya maju. Oleh itu usahlah menjadikan pembangunan untuk rakyat itu sebagai ‘umpan’ UMNO/BN agar rakyat kembali menyokong kuat UMNO/BN di PRU yang akan datang kerana yang pasti rakyat sudah ‘serik’ dengan apa yang berlaku sebelum ini….

Yang pasti...azam saya untuk tahun 2010 ialah mahu laksanakan program rakyat!

No comments: