Monday, July 12, 2010

UMNO HANYA MEMERLUKAN PAS KETIKA MEREKA TERSEPIT SAHAJA

Sudah berhari-hari samada akhbar atau pun media elektronik seperti tv dan radio, isu kerjasama PAS dengan UMNO sepatutnya di teruskan kembali di 'lagukan' di atas nama perpaduan Melayu dan Islam sepenuhnya.

Dalam Utusan Malaysia hari ini 12 Julai 2010, di muka hadapan bertajuk “Malaysia mudah amal dasar Islam jika PAS, UMNO bersatu”. Satu tajuk yang baik untuk di baca akan ceritanya.

Sebagai orang Melayu dan beragama Islam di negara ini, secara peribadinya memang menginginkan kerjasama yang baik dan jitu didalam konteks hubungan persaudaraan sesama Islam ini apatah lagi itulah yang kita harapkan selama ini ianya berlaku.

Sejarah cubaan kearah kerjasama antara dua parti ini sudah lama wujud. Bermula sebaik sahaja berlakunya Tragedi 13 Mei 1969 sehingga menjuruskan salam undangan oleh UMNO terhadap PAS yang dimulai pelawaan tersebut oleh Tun Razak terhadap Dato Asri yang ketika itu adalah YDP Agung PAS Pusat.

Kesan daripada tragedi 13 Mei tersebut akhirnya PAS bersetuju menerima pelawaan UMNO bagi membentuk kerjasama yang kuat sehingga tertubuhnya satu kerjasama politik yang baru di bawah pembentukan Barisan Nasional (BN) pada tahun 1972.

Namun cuaca tidak selalu baik sebagaimana yang diharapkan, langit juga tidak selalunya cerah, mendung hadir secara tiba-tiba, hujan pun turun bersertakan guruh serta kilat sabung menyabung, akhir PAS di tendang keluar oleh UMNO-BN pada tahun 1978.

Ini fakta sebenarnya, tiada sesiapa pun yang berani menafikan bahawa kekuatan yang dimiliki kembali oleh UMNO-BN itulah puncanya mereka berani menendang keluar PAS pada ketika itu!

Persoalan yang di ‘lagu’kan oleh UMNO kini ialah kenapa PAS tidak mahu berkerjasama dengan mereka (UMNO)? Kalau PAS boleh berkerjasama dengan DAP, kenapa tidak dengan UMNO yang terang lagi bersuluh kata mereka yang UMNO ini adalah parti orang Melayu dan sebuah parti ‘Islam’ juga?

Kita ungkapkan kembali sejarah kekuatan UMNO selepas setiap pilihanraya dan bila pula waktunya hasrat UMNO mahu ‘berganding bahu’ dan berkerjasama dengan PAS akan muncul?

Secara ringkasnya ia bermula selepas UMNO-Perikatan kehilangan majoriti di Dewan rakyat selepas Pilihan Raya Umum (PRU) 1969 dan terjadi pulak Tragedi 13 Mei tersebut, maka bermulalah kali pertama ‘drama perpaduan’ demi Melayu dan Islam di dendangkan.

Tapi mengenangkan keihlasan, keluhuran dan kejujuran Tun Razak pada ketika itu yang kelihatan bersungguh untuk menguatkan perpaduan orang Melayu dan Islam, maka PAS tidak teragak-agak untuk menerima pelawaan tersebut pada waktu itu.

Tapi selepas beberapa tahun di lihat UMNO-BN mula kuat kembali, tanpa di sangka-sangka pada tahun 1978 PAS ditendang daripada komponen BN. Kerana apa? Kerana orang UMNO melihat bahawa mereka kini sudah semakin kuat dan mantap.

Sejarah selepas keputusan PRU 1978, 1982, 1986, 1990 dan 1995 langsung isu kerjasama dan perpaduan Melayu dan Islam antara PAS dengan UMNO tidak kedengaran malahan UMNO pula kelihatan semakin angkuh dan sombong apabila PAS pula cuba 'menyuarakan' pula kerjasama atas nama kepentingan Islam!

Selepas mengalami kemerosotan yang teruk pada PRU 1999 disebabkan kegawatan politik didalam UMNO sendiri akibat pemecatan Anwar Ibrahim daripada UMNO, isu perpaduan dan kerjasama UMNO-PAS ini mula kedengaran kembali pada awal tahun 2001 sehinggakan beberapa kali pertemuan pimpinan tertinggi UMNO-PAS bertemu untuk membincangkannya.

Tetapi ianya lenyap sama sekali apabila UMNO-BN yang diketuai oleh PM baru ketika iaitu DS Abdullah Badawi menang besar didalam sejarah PRU pada tahun 2004. Apakah PAS dipandang mereka pada ketika itu? Ohh...tidak sama sekali sebab mereka ahli-ahli UMNO berpendapat UMNO-BN sudah kuat kembali!

Ibarat kata pepatah; seperti roda kadang-kadang diatas, kadang-kadang dibawah. Begitu jugalah UMNO-BN apabila mengalami kekalahan paling dahsyat mereka didalam sejarah PRU Malaysia apabila kehilangan lima negeri dan ketiadaan majoriti 2/3 sebagaimana sebelum ini di PRU 12, Mac 2008!

Sekali lagi isu perpaduan Melayu dan Islam antara UMNO-PAS di bunyikan tetapi kali ini didendangkan di atas tajuk ‘Unity Government’ (Kerajaan Perpaduan) pula? Hasratnya satu kali ini iaitu agar UMNO-BN berjaya didalam agenda Kerajaan Perpaduan kali ini dan seterusnya berjaya menggagalkan perpaduan yang utuh yang sedang tercipta kini iaitu Pakatan Rakyat (Kerjasama KEADILAN-PAS-DAP).

Kini isu tersebut telah pun lenyap apabila TG Nik Aziz Nik Mat yang juga Mursyidul Am PAS mahu agar apa yang disebut Kerajaan Perpaduan antara PAS-UMNO dihentikan serta merta atas berbagai alasan yang kukuh atas pengalaman TG Nik Aziz sendiri yang mengalaminya pda tahun 1978 dahulu.

Percayalah UMNO ini hanya mencari PAS dan memerlukan PAS hanya ketika mereka susah sahaja. Apabila sudah kuat kembali UMNO pasti akan mengulangi lagi sebagaimana yang berlaku pada tahun 1978 dahulu iaitu melupakan PAS, ibarat menolong anjing yang tersepit, akhirnya melawan balik pada yang menolongnya....Itu kenyataan!

1 comment:

hussin said...

lagu dimainkan kerana ada dalam pas yang sanggup menari bersama... alahai. tg presiden dah ajak ulama umno termasuk mufti bermuzakarah. nak sangat jumpa dengan mufti umno, yang mana satu agaknya. kalau dah kebulur sangat nak bincang pun, tunggulah selepas pru13. nanti lain yang dibincang, lain yang dilapor. lepas tu marahkan yang melapor. tak guna 1 sen marah pun. takkanlah nak ulang tayang "marah"2? pas ni bukan parti politik kot?