Wednesday, February 25, 2009

CERITA RAKYAT: LEMBU-LEMBU DAN KERETA

Mantan MB Selangor, Dato Seri Khir Toyo

MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim

Salam pada semua,

Apabila ditanya oleh wartawan kepada Tan Sri Khalid Ibrahim, MB Selangor apakah beliau gentar dengan kes yang dikatakan penyalahgunaan kuasa sebagaimana yang didakwa oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu? Dengan selamba beliau menjawab sambil tersenyum;

"Saya tidak takut langsung akan dikejar lembu-lembu dan kereta tersebut"

Jawapan yang diberikan beliau ini jelas menunjukkan kepada semua, untuk apa beliau gentar terhadap isu yang terang-terang dimainkan oleh Umno Selangor terutamanya ini?

Khir Toyo selaku pemain utama daripada Umno yang memainkan isu ini sudah pasti kelu lidahnya apabila mendengar jawapan spontan Tan Sri Khalid itu. Apakah Tan Sri Khalid ini tidak tahu bahawa apa yang didakwa itu semuanya adalah pembohongan yang besar terhadap beliau serta kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor?

Isu lembu yang dikatakan salah kerana dituduh menyalahgunakan wang daripada agensi kerajaan negeri Selangor itu sebenarnya cuba dikaitkan kepada beliau akibat ketiadaan modal oleh Umno terutamanya. Apakah selama ini semua pemimpin Umno tidak pernah menggunakan walaupun satu sen wang daripada agensi kerajaan untuk membiayai lembu-lembu sempena korban Adha?

Sebenarnya isu lembu ini hanyalah satu daripada episod yang dikatakan salah oleh Umno khususnya. Apakah pemimpin Umno selama ini tidak pernah menggunakan wang dari tabung negeri atau agensi kerajaan untuk membiayai seperti lembu korban ini? Apakah semua menteri-menteri Umno dan BN menggunakan 100% wang daripada poketnya untuk membiayai lembu-lembu dikawasan mereka ketika Korban Adha tersebut? Kalau ada yang berani menjawab ye, kita pun tidak hairan kerana kebanyakan pemimpin-pemimpin Umno baik yang kecil ataupun yang besar, semuanya 'berduit'...

Kalau lembu korban ini yang jelas diberikan untuk tujuan yang baik seperti ini salah, bagaimana pula penyalahgunaan wang rakyat serta dana negeri bagi tujuan lain seperti yang dilakukan oleh Khir Toyo? Dengan beratus laporan polis yang dibuat terhadap Khir Toyo terhadap salah laku beliau dalam hal ini apakah BPR sebelum ini atau SPRM kini sudah bertindak terhadapnya? Ini semua adalah mainan politik ciptaan Khir Toyo dan Umno sebenarnya bagi menunjukkan kepada rakyat ini lah Pakatan Rakyat yang tetap menyalahgunakan kuasa!

Lexus, jenama kereta MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim adalah merupakan kenderaan rasmi beliau kini selaku MB Selangor. Sejak awal lagi beliau telah menolak untuk dibelikan untuknya kereta Camry kerana bagi beliau cukuplah dengan kereta yang telah beliau miliki ini. Lagipun Tan Sri Khalid sendiri sememangnya sudah berharta, untuk apa lagi bagi beliau 'membedal' wang rakyat?

Niat yang baik ini telah menyelamatkan hampir RM 150,000.00 untuk harga sebuah kereta Camry yang telah dibeli bagi kegunaan rasmi kerajaan Selangor kini. Kesalahan yang didakwa kini adalah apabila beliau dikatakan menggunakan wang negeri untuk kegunaan servis dan 'maintenance' kereta beliau.

Sebagai contoh, Salah ke sekiranya kita bekerja dan menggunakan kenderaan kita bagi kegunaan rasmi pejabat yang sememangnya ada peruntukan untuk kita sebagai staf disesebuah syarikat tersebut dan apabila sampai satu ketika pada setiap bulan, kita akan servis serta menghantar bil itu ke syarikat? Apakah ini akan dikatakan menyalahgunakan wang syarikat untuk kepentingan diri sendiri?

Saya secara peribadi tidak nampak kesalahan yang dibuat oleh Tan Sri Khalid ini kerana tugasan beliau sebagai MB sedah tentu perlu bergerak kesana kemari dan sudah tentu lah kenderaan Lexus beliau itu digunakannya. Apakah ini dikatakan salahguna wang negeri untuk kebajikan rakyat yang lagi perlu diutamakan daripada yang lain?

Entah lah, Kita fikirlah sendiri, yang pasti itulah Umno sejak dulu, kini dan akan selamanya tidak pernah senang dengan kebaikan yang dibuat oleh orang lain selagi orang itu tidak turut sama sebagaimana mereka juga...

No comments: