Wednesday, February 25, 2009

PUTERA KATAK BAKAL MELOMPAT LAGI

Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas, Dato Ibrahim Ali

MB Kelantan, Tn Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat

Salam pada semua,

2,3 hari kebelakangan ini akhbar-akhbar kepunyaan BN asyik menyiarkan cerita tentang Dato Ibrahim Ali, Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas yang kini sudah mula menunjukkan belangnya yang sebenar walaupun tidak sekarang tapi akan datang kita pasti beliau akan kembali ke pangkuan Umno.

Semalam, Ketua Pemuda Umno Pasir Mas sendiri dalam kenyataannya merayu kepada pucuk pimpinan Umno agar Ibrahim Ali dibenarkan untuk diterima kembali memasuki Umno. Gesaan ini telah diberi respon yang baik oleh pimpinan Umno seperti Muhd Ali Rustam calon Timbalan Presiden Umno serta yang lain. Ibrahim Ali yang sememangnya dikenali dengan "Si Katak lompat @ Putera Katak" ini sejak dulu lagi suka melompat dari satu parti ke parti yang lain.

Hari ini didalam kenyataan akhbarnya turut menyiarkan komen beliau yang mengatakan begitu menghormati kepada MB Kelantan, Tn Guru Hj Nik Aziz Nik Mat tetapi menjadi suatu kehairanan pula apabila beliau banyak membuat kenyataan yang berbentuk 'kurang ajar' serta suka menimbulkan masalah dengan MP-MP Pakatan Rakyat (PR) yang lain sebagaimana yang berlaku di Dewan Rakyat minggu lepas.

Ibrahim Ali ketika di minta komen apakah beliau berhasrat kembali kepada Umno, beliau yang sesungguhnya pintar dan pandai memberikan kenyataan yang bersifat selindung antaranya berkata;

"buat masa ini saya belum terbuka hati untuk masuk mana-mana parti. Biarlah saya jadi Ahli Parlimen bebas,...saya pernah terluka dengan UMNO dan sekarang PAS nak bercerai talak tiga dengan saya sekalipun belum kahwin".

Akibat sikap beliau ini telah menyebabkan beberapa wakil-wakil rakyat PAS terutamanya telah menggesa agar beliau melepaskan jawatan MP itu dan bertanding semula bagi membuktikan bahawa kemenangan beliau di PRU 12 dahulu adalah kerana nama Ibrahim Ali itu sendiri gah serta di sukai rakyat dan bukannya kerana sokongan rakyat untuk memilih parti Pas.

Namun begitu kesombongan Ibrahim Ali tetap terserlah sebagaimana dahulu sehingga kini kerana mendakwa apa yang berlaku ialah Pas Kelantan menawarkan beliau bertanding di Pasir Mas dahulu atas faktor strategi untuk menawan beberapa kerusi Dun di Parlimen tersebut. Lagipun beliau bertanding menggunakan wang sendiri serta kekuatan petugas beliau sendiri!

Itulah Ibrahim Ali, sejak dahulu hingga kini tidak pernah sedar dan sentiasa suka mengambil peluang yang terbaik untuk berpaut ditempat yang lebih selesa serta mendatangkan faedah untuk dirinya. Bagi pemerhati politik, keputusan Pas apabila memberi peluang kepada Ibrahim Ali untuk bertanding walaupun atas tiket Pas adalah merupakan kesilapan yang besar kerana rekodnya yang lalu telah diketahui umum sebagai seorang yang suka melompat...

1 comment:

cucu awang teh said...

bro, bukan putera lah tapi raja segala raja...