Friday, February 13, 2009

VALENTINE'S DAY BUKAN TRADISI ISLAM!


Salam pada semua,

Esok 14 Februari : Saban tahun ulama dan cerdik pandai Islam akan memperingatkan umat Islam supaya menghindari daripada turut sama merayakan Hari Kekasih atau lebih dikenali sebagai Valentine’s Day pada setiap 14 Februari pada setiap tahun, tetapi ternyata seruan itu seakan-akan tidak diendahkan langsung bagai mencurah air ke daun keladi.

Kita sedih melihat anak muda Islam beria-ria menyambutnya penuh bangga, malahan sentiasa menunggunya setiap tahun. Satu persatu budaya ‘jahiliyah moden’ Barat menjadi budaya anak muda. Sambutan Hari Kekasih yang diraikan setiap 14 Februari pada setiap tahun berakar umbi sejarahnya daripa sumber Kristian.

Jadi ianya sangat bercanggah dengan Islam dan tidak sesuai diraikan. Kita seharusnya melihat kembali sejarah wujudnya Hari Kekasih ini agar tidak mudah terjerumus sama kedalam situasi yang boleh mengugat iman.

Berdasarkan sumber sejarah asal usul Hari Kekasih, jelaslah ia satu tradisi dalam agama Kristian dan sangat diraikan penganut agama berkenaan. Persoalannya kenapa pula anak muda Islam di Malaysia beria-ria sangat meraikannya?

Inilah akibatnya apabila mengikut budaya asing secara membuta tuli tanpa mengkaji sejarah. Ingatlah pesanan (Hadis) Rasulullah SAW bermaksud: “Sesiapa melakukan perbuatan menyerupai sesuatu kaum, maka ia termasuk bersama golongan itu.”

Sekarang kita tinjau beberapa fatwa berkenaan sambutan Hari Kekasih. Fatwa Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor 2005 telah menyatakan:
“Amalan merayakan Hari Kekasih tidak pernah dianjurkan Islam. Roh perayaan itu mempunyai unsur Kristian dan amalannya bercampur dengan perbuatan maksiah yang bercanggah dengan akidah, syariah dan akhlak Islamiah serta dilarang Islam. Oleh itu, umat Islam dilarang membabitkan diri meraikan hari itu.”

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam Malaysia ke 71 yang bersidang pada 20-21 Syawal 1426H @ 22-24 November 2005 di Kuching, Sarawak, telah menetapkan amalan merayakan Hari Kekasih tidak pernah dianjurkan Islam dan umat Islam dilarang meraikannya.

Sepatutnya budaya positif dari Barat wajar diteladani seperti aspek kebersihan, dedikasi bekerja dan budaya cintakan ilmu pengetahuan dan bukannya budaya berseronok seperti Hari Kekasih kita masukkan sama didalam takwim perayaan kita. Jangan biarkan diri terus menjauhi dengan budaya Melayu dan nilai agama Islam itu sendiri. Kesannya sangat buruk kepada keperibadian bangsa dan identiti negara.

Generasi muda sepatutnya sedar dan insaf beramal dan mengikut budaya selain Islam, terutamanya dalam meraikan hari tertentu boleh menjejaskan akidah dan menghakis keluhuran budaya tempatan. Sesungguhnya generasi muda Malaysia akan mengalami kerencatan pada masa hadapan jika mereka dibuai dan dihanyutkan dalam budaya yang tidak mendatangkan manfaat.

Imam Hassan Al-Banna pernah berkata: "Generasi muda adalah rahsia kehidupan bangsa dan sumber kebangkitan." Oleh itu renungkan lah kembali wahai generasi muda....