Wednesday, February 11, 2009

KARPAL SINGH BERANI KERANA UMNO!

DYMM Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Azlan Shah

YB Karpal Singh, Pengerusi DAP Kebangsaan

YBM Tengku Razaleigh Hamzah (KU LI), Mantan Presiden Semangat 46

Dato Sri Hishamuddin Hussen, Menteri Pelajaran Malaysia

Menantu PM, Khairi Jamaluddin, Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia

Salam pada semua,

Sudah hampir 4 hari suratkhabar terutamanya Utusan Malaysia menyiarkan betapa 'orang melayu' kononnya bangun mengamuk dengan mengadakan berbagai demo di seluruh negara kerana marahkan Karpal Singh serta Pakatan Rakyat (Pakatan Rakyat dibabitkan sama dalam hal ini kata Umno? ) menghina sultan.

Aku kadang-kadang terfikir, haruskah perkara-perkara seperti ini boleh berbangkit lagi apatah lagi selepas 52 tahun kita merdeka? Kadang-kadang semacam peliknya apabila yang mengapi-apikan diseluruh negara kini tentang perkara ini ialah Umno dan surat khabar Utusan Malaysia sendiri tetapi dalam masa yang sama juga mereka ini menyeru kearah perpaduan rakyat diseluruh negara?

Umno seolah lupa, siapa yang lebih bersikap perkauman berbanding parti-parti lain terutamanya Pakatan Rakyat? Umno sememangnya begitu suka membangkitkan soal kemarahan rakyat terutamanya orang melayu terhadap kaum lain dengan membangkitkan beberapa isu yang besar seperti isu agama, ketuanan melayu serta isu raja-raja melayu.

Tetapi apabila disiarkan didalam akhbar Utusan Malaysia hari ini apabila di tanya kepada Karpal Singh kenapa beliau mahu dan masih berkeras ingin menyaman Tuanku Paduka Seri Sultan Perak, jawapan beliau cukup mudah kerana berdasarkan apa yang diperuntukan didalam pindaan perlembagaan melibatkan kuasa raja-raja pada tahun 1993,

"Selepas tahun 1993, perlembagaan persekutuan telah dipinda dan satu mahkamah khas ditubuhkan dimana secara jelas menyatakan raja-raja dan sultan boleh dibawa ke mahkamah. Perlembagaan yang dipinda itu telah memperuntukkan sedemikian. Bukan saya yang menentukannya. Saya tahu apa yang saya perkatakan"

Itulah alasan Karpal Singh terhadap hasrat beliau untuk meneruskan saman terhadap Sultan Perak.

Apa yang saya ingin bangkitkan ialah siapakah disini yang telah meminda perlembagaan serta mengurangkan imuniti raja-raja Melayu ini kalau tidak UMNO? Kerana Umno lah maka kaum bukan melayu seperti karpal Singh ini begitu berani dan lantang ingin menyaman tuanku Sultan Perak.

Dalam hal ini saya ingin bertanya kepada pendemo-pendemo Umno terutamanya yang kononnya mempertahankan kadaulatan raja-raja Melayu. Siapakah yang begitu beria-ria membuat pindaan ini suatu ketika dahulu pada tahun 1993? Umno dan Barisan Nasional lah orangnya. Saya masih ingat ketika itu bagaimana YBM Tengku Razaleigh Hamzah selaku Presiden Parti Melayu Semangat 46 dan Almarhum Presiden Pas Ustaz Fadzil Noor sendiri tidak bersetuju untuk meminda perlembagaan yang jelas memperuntukkan kekebalan raja-raja Melayu kerana bimbangkan perkara seperti ini lah yang akan berlaku suatu hari nanti.

Nah! sekarang sudah terbukti kini. Gara-gara kerja Umno terutamanya yang sanggup berbuat apa sahaja demi kepentingan rakyat kononnya telah melakukan kesilapan besar. Pemimpin umno ketika itu hanya memikirkan tembolok masing-masing sahaja tanpa mengambil kira risiko terhadap institusi raja-raja Melayu. Apa lagi yang Umno boleh berbangga konon mempertahankan raja-raja? Apa sudah jadi kes penghinaan terhadap Kesultanan Terengganu yang terang-terang dan jelas menghina Tuanku Sultan Terengganu dengan kesat!

Selepas 10 bulan kes itu berlaku, dimanakah kesudahananya sekarang? terus diam! Dimana Khairy Jamaluddin, Hishamuddin Hussein, Azeez Putera Umno serta beberapa orang lagi yang kini lantang memainkan isu ini sekarang? Kenapa tidak mempertahankan Sultan Terengganu ketika di kata dengan caci nista berpandukan kain rentang yang di bawa oleh orang UMNO sendiri didalam membantah perlantikan MB Terengganu yang baru?
Saya yakin, tiada satu permohonan maaf pun telah dibuat kepada Tuanku Sultan Terengganu hingga kini.

Umno lah yang sepatutnya dipersalahkan didalam hal Karpal Singh mahu menyaman Sultan. Kerana Umno lah puncanya yang meminda perlembagaan berkaitan dengan institusi raja-raja Melayu yang mahu mengurangkan kekebalan raja serta Umno jugalah yang memandai-mandai mewujudkan mahkamah khas. Semuaa kerana Umno punya kerja...

Saya sebagai orang melayu beragama Islam tetap mempertahankan Institusi Raja-raja melayu ini. Selaras dengan peruntukan didalam perlembagaan negara kita, menjunjung kasih kepada Duli Tuanku. Saya bersetuju sebagaimana yang diperkatakan oleh Tn Guru Hj Hadi, Presiden Pas tempohari bahawa Pakatan Rakyat tetap dan akan mempertahankan institusi raja-raja melayu ini selaras dengan prinsip demokrasi yang ada.

Jadi marilah kita berfikir, Umno punca segala-galanya didalam kekusutan ini dan didalam masa yang sama juga sikap Karpal Singh untuk meneruskan saman itu juga harus dihentikan! Daulat Tuanku!

No comments: