Saturday, February 28, 2009

SIDANG TERGEMPAR DUN PERAK TIDAK BOLEH DIADAKAN?

Timbalan Perdana Menteri, Dato Sri Najib Tun Razak

Salam pada semua,

Hasrat Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar untuk memanggil sidang tergempar dewan itu Selasa depan (3 Mac) untuk membahaskan dua usul bagi menangani krisis politik negeri tersebut mungkin tidak tercapai apabila Dato Sri Najib Tun Razak memberitahu selagi mahkamah belum membuat keputusan berhubung dua kes berkaitan ianya mungkin tidak dapat diadakan.

Sebagaimana menurut speaker sebelum ini, tujuan beliau menggunakan kuasanya di bawah peraturan tetap 8 dan 11 DUN itu adalah untuk membahaskan isu-isu utama yang menjadi ketegangan pokok antara Pakatan Rakyat dan BN sejak awal bulan ini. Sebanyak dua usul akan dibahaskan pada 3 Mac nanti antaranya ialah;

Usul pertama, mengesahkan Dato' Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar yang sah sebelum ditumbangkan dalam rampasan kuasa BN.

Kedua, membubarkan DUN bagi membolehkan satu pilihanraya peringkat negeri diadakan seperti hasrat Pakatan Rakyat sebelum ini.

Namun begitu dengan kenyataan terbaru yang dikeluarkan oleh Dato Sri Najib Tun Razak dengan alasan dua kes yang masih belum diputuskan oleh mahkamah iaitu berkaitan dengan kedudukan tiga wakil rakyat negeri itu dan status kerajaan negeri Perak itu sendiri daripada segi perlembagaan.

Beliau bagaimanapun tidak menolak tindakan Speaker DUN Perak, V. Sivakumar untuk mengadakan sidang tergempar itu bertujuan menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) di negeri itu.

“Keputusan yang dibuat oleh Speaker DUN negeri itu tidak sah, perkara ini perlu diputuskan oleh mahkamah terlebih dahulu,'' katanya.

Pelik sungguh apabila melihat kenyataan yang dikeluarkan Oleh Dato Sri Najib ini apabila beliau menggunakan alasan mahkamah terlebih dahulu bagi mengelakkan sidang dun tergempar Perak berjaya tetapi ketika membentuk kerajaan BN di Perak tempohari langsung tidak mengambil kira hal ini.

Kenapakah pemimpin-pemimpin Umno dan BN begitu pandai berdolak dalik didalam hal yang berkaitan dengan kesilapan yang dilakukan oleh mereka? Kenapa langsung tidak memikirkan risiko yang bakal berlaku sebelum membuat keputusan sedangkan apa yang berlaku di Perak kini cukup mengusutkan rakyat Perak terutamanya.

Tetapi apakan daya, itulah hakikatnya, selagi Umno dan BN yang melakukan kesilapan serta kesalahan yang jelas salah, ianya tidak pernah hendak mengaku akan kesilapan ini. Inilah Umno yang melahirkan pimpinan yang kadang-kadang tidak tahu berfikir terlebih dahulu sebelum membuat tindakan.

No comments: