Tuesday, February 3, 2009

UMNO 'MEROYAN' LAGI DI PERAK


Gambar 1) Adun Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu

Gambar 2)Mantan MB Perak, Dato Seri Tajol Rosli


Senario terkini yang melanda kerajaan Pakatan Rakyat (PR) negeri Perak kini ‘benar-benar’ dikatakan kecoh, kelam kabut serta berada didalam keadaan yang teramat genting menurut berita yang disiarkan didalam media arus perdana sejak semalam.

Namun keadaan sebegitu tidaklah berlaku sebagaimana sumber yang sah dan benar yang diperolehi dari kerajaan negeri Perak sehingga kini. Semua keadaan adalah terkawal dan berjalan seperti biasa perjalanannya sehingga kini. Satu hakikat kini yang perlu diakui adalah semua kejadian-kejadian ‘aneh’ mutakhir ini adalah merupakan permainan Umno dan Barisan Nasional (BN) yang sehingga kini masih tidak berpuashati dan tidak dapat menerima kekalahan BN di negeri Perak.

Akibat kekalahan tersebut, Dato’ Seri Tajol Rosli selaku mantan Menteri Besar Perak dan juga mantan Pengerusi Perhubungan Umno Perak terus ‘meroyan’ sehingga kini. Sindrom meroyan ini telah menyebabkan Umno serta BN negeri Perak terus menyerang serta melakukan berbagai onar terhadap kerajaan PR di negeri Perak pimpinan Dato’ Seri Ir Nizar Mohamad selaku MB Perak yang sah.

Sejak PR berkuasa di Perak selepas PRU 12 Mac 2008 lalu, telah pelbagai cara untuk Umno dan BN mengambil semula pimpinan kerajaan negeri dengan pelbagai tohmahan seperti isu geran tanah 999 tahun, isu komposisi exco yang melayu nya kurang di dalam barisan Exco negeri sehinggalah turut melibatkan Istana walhal kerajaan PR langsung tidak berniat untuk menimbulkan ‘kekeruhan’ diri didalam hal ini.

Namun begitu selepas tarikh akhir 31 Ogos 2008 lalu sebagaimana yang diperkatakan oleh mantan MB Perak Dato’Seri Tajol Rosli yang mengatakan tampuk kerajaan Perak berkemungkinan akan bertukar tangan daripada pimpinan PR ke BN itu tidak berlaku, isu ini mula reda sehinggalah apabila Dato’ Nasaruddin Hashim Adun Bota mengambil keputusan untuk mengisytiharkan diri keluar dari Umno dan BN untuk menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan seterusnya menambahkan lagi jumpa Adun PR dari 31 orang menjadi 32 manakala Adun BN berkurangan dari 28 kepada 27 orang. Episod keluarnya beliau dari BN dan berhijrah ke PR benar-benar menyebabkan UMNO perak tersungkur lagi.

Rentetan daripada isu inilah maka Dato Seri Tajol Rosli telah ‘terpaksa’ meletakkan jawatan selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak serta merta yang mana ‘kononnya’ menurut kata Tajol Rosli beliau berbuat demikian kerana merasakan bertanggungjawab terhadap ‘melompatnya’ Dato Nasaruddin ke dalam PKR! Kalau lah kenyataan beliau itu di ambil kira, maka amat hebatlah peranan yang dimainkan oleh Dato Nasaruddin yang mana dengan peranan beliau melompat sahaja ke parti lawan telah membolehkan Pengerusi Umno negeri Perak meletak jawatan? Amat hebat bukan?

Sikap yang ditunjukkan oleh Dato Nasaruddin ini mencerminkan ketulusan hatinya yang mengambil risiko untuk bersama dengan PR walaupun diri beliau sendiri menjadi taruhan demi rakyat dikawasannya. Berbagai kecaman telah dilakukan terhadap beliau oleh semua pemimpin dan pengampu Umno dan BN dengan menuduh beliau sebagai pemimpin yang tidak bermoral, pemimpin yang mementingkan diri sendiri, pemimpin yang ‘frust’ kerana kalah sebagai Ketua Bahagian UMNO Parit serta dituduh juga kerana ‘geram’ selepas beliau tidak dilantik semula selaku Pengerusi Felcra dan bermacam lagi tuduhan yang dibuat.

Apakah dengan memasuki serta menyeberang ke Pakatan Rakyat merupakan satu tindakan dosa besar Dato Nasaruddin berbanding dengan pemimpin Umno dan BN lain yang jelas serta diakui sendiri oleh Mantan Perdana Menteri (PM) Tun Dr Mahathir yang mengatakan ramai pemimpin-pemimpin Umno dan BN kini jelas korup dan rasuah, suka merompak harta rakyat, menyalahguna kuasa serta angkuh dan sombong terhadap rakyat? Kalau ini merupakan suatu tindakan yang teramat salah pada pimpinan Umno, bagaimana pula dengan peralihan kuasa di Sabah 15 tahun dahulu apabila beberapa pemimpin dan Adun PBS yang melompat parti seterusnya menyertai BN dan membentuk kuasa di Sabah sehingga kini?

Mungkin pada mereka salah sekiranya orang mereka sendiri yang melompat ke parti lawan tetapi tidak salah sekiranya wakil-wakil rakyat parti lawan yang bertindak menyertai mereka. Dengan isu yang semakin panas menurut media massa perdana di Perak kini, telah ada usaha-usaha untuk mereka menarik serta membeli Adun-adun dari PKR serta DAP sebagaimana laporan akhbar Utusan Malaysia 02/02/2009 yang mengatakan berkemungkinan akan menyertai BN di Perak dan ini telah diakui oleh Perdana Menteri selaku Presiden UMNO, Pak Lah didalam temubual Buletin Utama TV3 pada 01/02/2009. Tidak timbul langsung soal moral, soal maruah, soal pemimpin pentingkan diri sendiri apabila adanya adun-adun parti lawan ingin menyertai BN!

Sehingga ke saat ini, pelbagai spekulasi telah dimainkan oleh media perdana negara ini dengan laporan perletakan jawatan 2 Adun PKR dari Dun Behrang dan Changkat Jering yang mana menurut Speaker DUN Perak sendiri turut mengakui penerimaan surat perletakan jawatan mereka berdua walaupun keesokan harinya mereka berdua dilaporkan menafikan meletak jawatan serta masih mengakui sebagai wakil rakyat cuma sebagaimana menurut sumber lagi beliau tidak akan memasuki Umno cuma akan keluar parti PKR dan menjadi wakil Bebas sahaja! Apa motif mereka berdua dan permainan apakah yang telah dirancang oleh Umno dan BN sehinggakan Pak Lah sendiri selaku Perdana Menteri Malaysia turut mengakui adanya wakil-wakil Rakyat dari PR yang akan menyertai BN dalam tempoh terdekat ini. Fikirkan lah….

1 comment:

cucu awang teh said...

inilah maslahnya bila berpolitik utk cari makan..(pkr pun dah nampak sama cam umno)..bukan utk memartabatkan agama dan negara..